PARTNER PORTALU
  • BGK

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Znikome zainteresowanie samorządów w drugim naborze

  • Michał Wroński    29 października 2019 - 06:01
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Znikome zainteresowanie samorządów w drugim naborze
Dzięki wsparciu z FRPA ruszyły regularne połączenia autobusowe na trasie Olkusz-Trzyciąż-Kraków (fot. Małopolski Urząd Marszałkowski)

Po cichu zakończono drugi nabór na dofinansowanie transportu zbiorowego z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Po cichu, gdyż nie ma się czym chwalić. O ile po pierwszym sierpniowym naborze można było mówić „jedynie” o porażce, to teraz trudno uniknąć określenia „katastrofa”. Zainteresowanie samorządów rządowymi pieniędzmi na odbudowę publicznego transportu autobusowego jest znikome. Są takie regiony, gdzie wojewodowie w drugim naborze nie otrzymali ani jednego wniosku.




  • Po pierwszym naborze na dofinansowanie transportu zbiorowego z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w puli pozostało ok. 280 mln zł. Okazało się, że na koniec roku zainteresowanie tymi pieniędzmi ze strony samorządów jest śladowe.
  • W województwie wielkopolskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim w drugim naborze nie wpłynął ani jeden wniosek. W pozostałych regionach łączna wartość składanych wniosków rzadko kiedy przekraczała 200 tys. zł.
  • Trzeba stworzyć system, a dopiero potem go dofinansować. Nie zaś dofinansowywać system, który jest kulawy i niewydolny – komentuje dr Michał Wolański z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej.

- Jako zarząd województwa podejmujemy konkretne działania mające na celu skomunikowanie całego regionu, a co za tym idzie przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Zależy nam, by każdy mieszkaniec regionu mógł swobodnie dotrzeć do pracy czy szkoły komunikacją zbiorową – mówił kilka dni temu marszałek Małopolski Witold Kozłowski przy okazji uruchomienia regularnych połączeń autobusowych na trasie Olkusz – Trzyciąż – Kraków. Linia mogła rozpocząć działalność dzięki dofinansowaniu z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Gdy marszałek Kozłowski wygłaszał swą deklarację, w przeznaczonej dla Małopolski puli tego programu wciąż znajdowało się ponad 15 mln zł (w pierwszym naborze rozdysponowano raptem 1 mln z ponad 16 mln zł, jakie przeznaczono na ten region). Po drugim, zakończonym w połowie października naborze, wiadomo już, że pieniędzy tych znacząco nie ubędzie. Jak powiadomił nas bowiem małopolski urząd wojewódzki, wnioski o dofinansowanie (na łączną kwotę 116 tys. zł) złożyło 8 samorządów (gminy Muszyna, Ochotnica Dolna, Łącko, Książ Wielki, Jerzmanowice – Przeginia, Biały Dunajec, a także miasto i gmina Dobczyce). Powtórzmy raz jeszcze – samorządy regionu wystąpiły o 116 tys. zł z dostępnej kwoty ponad 15 mln zł.

Czytaj: Samorządy niezainteresowane reaktywacją przewozów autobusowych?

Przypadek Małopolski nie był jednak „wypadkiem przy pracy”. Podobnie wygląda zainteresowanie samorządów drugim naborem tego programu także w pozostałych województwach. I tak: na Mazowszu (do wzięcia było 17, 1 mln zł) wnioski na kwotę 256 tys. zł złożyło 11 samorządów; na Pomorzu Zachodnim (w puli było 17,6 mln zł) wnioski za 21,7 tys. zł (!) złożyły powiat szczecinecki oraz gmina Gościno; na Dolnym Śląsku (19,3 mln zł w puli) o dofinansowanie kwotą 100 tys. zł wystąpiło 6 samorządów; na Pomorzu (do wzięcia było 14,5 mln zł) wnioski na 225,5 tys. zł przedstawiły trzy samorządy; na Podlasiu (w puli było po pierwszym naborze ponad 23,9 mln zł) zainteresowanie sprawą i niespełna 50 tys. zł wykazały 4 samorządy. Wynik dla Podkarpacia to 4 wnioski na 108,8 tys. zł (w puli było 16,34 mln zł), dla województwa lubelskiego 6 wniosków na kwotę 95,6 tys. zł (do wzięcia było 23,27 mln zł), natomiast dla opolskiego 7 wniosków na sumę 61,1 tys. zł (po pierwszym naborze zostało 10,53 mln zł).



4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (10)

  • iza, 2019-11-07 13:35:49

    samorządy wolą zajmować się ideologią i polityką niż rozwiązywać problemy mieszkańców
  • wieśniak, 2019-11-01 07:31:29

    "Zainteresowanie samorządów rządowymi pieniędzmi na odbudowę publicznego transportu autobusowego jest znikome." Koniec cytatu. I tu zgoda, bo samorząd na prowincji nie ma już nic wspólnego z samorządem, pozostała tylko nazwa, która mydli ludziom oczy. Teraz samorząd na prowincji to lokaln...e kliki, którym mieszkańcy potrzebni są tylko do płacenia podatków lokalnych, bo juz nawet nie do wyborów. Wynik tych z reguły załatwia lokalna oświata i OSP, na czele z księdzem oczywiście. Ta grupa jest dobrze dożywiona na tzw. samorządzie, nie będzie przejmowała się tym, że lud nie ma jak dojechać do niewolniczej roboty, zwanej dla niepoznaki pracą. Władza zbyt zachłyśnięta nowo bogactwem nie ma czasu pojąć, że jak ludowi dojazdu do roboty się nie zapewni, to wkrótce nie będzie miał kto tych podatków lokalnych płacić, a władza będzie musiała zarządzać sama sobą, swoją kliką. Tylko kogo wtedy poniżać, przed kim demonstrować swoją siłę? W mojej wsi komunikacją do miasta wojewódzkiego, na konkretne godziny i w konkretne dni, jest zainteresowana spora grupa sponsorów rozrywki władzy. Jednak ta druga ma to serdecznie w wiadomej części ciała, byleby wysokość SUVA się zgadzała i była większa od nauczycielskiego. Więc nie żadne tam trudności regulaminowe, tylko brak pojmowania zależności pomiędzy władzą a ciemnym ludem i brak szybkiego interesu dla siebie. Wszak to nie przetarg na odśnieżanie czy wylanie asfaltem lokalnej drogi, albo zakup nowego pojazdu do OSP, gdzie oferent swój, podzieli się.  rozwiń
  • iza, 2019-10-31 09:00:41

    w najbliższych wyborach samorządowych wyborcy powinni rozliczyć władze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.