PARTNER PORTALU
  • BGK

Przetarg na rozbudowę kolejnego odcinka trasy nr 18

  • pap/pt    5 września 2019 - 10:54
Przetarg na rozbudowę kolejnego odcinka trasy nr 18
(fot. pixabay)

GDDKIA ogłosiła kolejny przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 18 w województwie lubuskim. Chodzi o dostosowanie jej do parametrów autostrady na 12-kilometrowym odcinku między Olszyną a węzłem Żary Zachód – poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska.




"Połączyliśmy dwa odcinki (nr 1 i 0), chcemy zrealizować je w ramach jednego postępowania. To pozwoli na ograniczenie kosztów ogólnych, które rozłożą się na dwa zadania" - powiedziała PAP Jakubowska.

Oferty będą przyjmowane do 10 października br. Wyłoniony w nim wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektowanie i rozbudowę drogi wraz z węzłem Olszyna. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 40 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych w przypadku prac budowlanych.

W minionych latach dwukrotnie ogłaszany był przetarg na realizację odcinka "zero" przy samej granicy państwa. Za każdym razem najtańsza oferta na roboty przekraczała budżet zadania o ponad 50 proc. postępowanie było unieważniane. Po przeanalizowaniu wcześniejszych postępowań, podjęto decyzję o połączeniu dwóch odcinków (nr 1 i 0) i ich realizację w ramach jednego zadania - tego, którego dotyczy opisywany przetarg.

W takcie procedowania jest przetarg na realizację odcinka między Żarami a Iłową (odcinek nr 2, niespełna 22 km). Pierwsze podejście do wyłonienia wykonawcy tej inwestycji zostało unieważnione z uwagi na zbyt wysokie ceny zaoferowane przez firmy drogowe.

"W powtórzonym na zmienionych zasadach przetargu wpłynęło 8 ofert, z których większość mieści się w kosztorysie. Obecnie trwa ich weryfikacja. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest pod koniec roku" - powiedziała Jakubowska.

Szacowany koszt całej rozbudowy drogi nr 18 między Olszyną (Lubuskie) i Golnicami (Dolny Śląsk) na długości 70 kilometrów i dostosowanie jej do parametrów autostrady to ponad jeden mld zł. Inwestorem jest Oddział GDDKiA w Zielonej Górze. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki.

Obejmie ona nie tylko przebudowę jezdni południowej drogi, ale także budowę niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Powstaną m.in. miejsca obsługi podróżnych (jako odrębne zadania), przejścia dla zwierząt, zmodernizowane zostaną węzły z drogami lokalnymi i wybudowane drogi dojazdowe, powstanie obwód utrzymania autostrady (jako odrębne zadanie).

Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.

Dzisiejsza droga krajowa nr 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12.

Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła "Olszyna" do węzła "Królów" na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odc. "Królów" - "Golnice" o nawierzchni betonowej.

Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Zapraszamy na Forum Komunalne w trakcie Kongresu Nowego Przemysłu. Menedżerowie spółek komunalnych, samorządowcy i ministrowie spotkają się już 1 i 2 października 2019 r. Zarejestruj się już dziś!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.