PARTNER PORTALU
  • BGK

Gdańskie lotnisko drugie w Polsce. Kto jest liderem, gdzie najbardziej punktualnie?

  • AKC    30 sierpnia 2019 - 12:25
Gdańskie lotnisko drugie w Polsce. Kto jest liderem, gdzie najbardziej punktualnie?
Gdańskie lotnisko w lipcu było też najbardziej punktualnym portem lotniczym w Polsce (fot. mat. pras.)

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku zajął drugie miejsce pod względem liczby pasażerów, którzy przewinęli się przez lotnisko w ciągu pierwszego półrocza tego roku. Pierwsze są krakowskie Balice. Na trzeciej pozycji znalazły się Katowice. Gdańskie lotnisko w lipcu było też najbardziej punktualnym portem lotniczym w Polsce.




  • W pierwszym półroczu 2019 r. polskie lotniska regionalne obsłużyły 13,7 mln pasażerów.
  • Wśród regionalnych portów lotniczych obsługujących powyżej miliona pasażerów najwięcej podróżujących samolotami, bo 3,8 mln, skorzystało z siatki połączeń krakowskiego lotniska.
  • To o 616 tys. osób więcej niż w tym samym okresie 2018 r.

Drugą pozycję zajął gdański port lotniczy z 2,46 mln pasażerów ze wzrostem o 138 tys. pasażerów Na podium znalazły się też Katowice z 2,03 mln podróżnych. Kolejne miejsca przypadły Wrocławiowi (1,64 mln, o 145 tys. więcej niż z I półroczu 2018 r.), Modlinowi (1,58 mln) i Poznaniowi (1,03 mln).

Największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego odnotowano na lotnisku w Krakowie (wzrost o 19,3 proc.). Kolejne miejsca zajęły Wrocław (wzrost o 9,6 proc.) i Gdańsk (wzrost o 5,9 proc.).

Natomiast spośród lotnisk obsługujących poniżej miliona pasażerów liderem okazał się Rzeszów (363 tys., wzrost o 8,3 tys.), drugie miejsce zajął Szczecin (prawie 290 tys.), a kolejne Bydgoszcz (196 tys.), Lublin (166 tys.), Łódź (111 tys., więcej o prawie 10 tys.), Olsztyn (65 tys., więcej o prawie 13 tys.) i Zielona Góra (11 tys.). A największą dynamikę wzrostu zanotowały lotniska w Olsztynie (wzrost o 26 proc.), drugie miejsce przypadło Łodzi (wzrost o 10,1 proc.), a za nią uplasowała się Bydgoszcz (wzrost 3,7 proc.).

Skąd pochodzą dane?

Statystki ruchu pasażerskiego przygotował Związek Regionalnych Portów Lotniczych na podstawie danych z 13 lotnisk regionalnych w Polsce za pierwsze półrocze 2019 r. Z wyliczeń tych wynika, że z połączeń regularnych i czarterowych oferowanych przez porty lotnicze skorzystało prawie 14 mln podróżnych. To o ponad 950 tys. więcej (o 7,5 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2018 r.

Było to najlepsze pierwsze półrocze w historii polskich portów regionalnych. W tym samym czasie średnia dynamika ruchu pasażerskiego w europejskich lotniskach według ACI Europe wyniosła 4,4 proc.

Czytaj też: Koniec z szukaniem parkingu. Miasto wdraża innowacyjną aplikację

Z siatki połączeń w 2018 r. portów regionalnych skorzystało 28,1 mln podróżnych. Związek szacuje, że 2019 r. zamknie się liczbą ok. 30 mln podróżnych.

W pierwszym półroczu 2019 r. we wszystkich czternastu polskich portach lotniczych obsłużono ponad 22,3 mln podróżnych. Z tego 62 proc. obsłużono na lotniskach regionalnych, a 38 proc. na Lotnisku Chopina w Warszawie. 

Lider punktualności

Według portalu pasażer.com wszystkie polskie lotniska, poza Zieloną Górą, poprawiły swoją punktualność. W lipcu ponownie gdańskie lotnisko było liderem jeśli chodzi o czasowe realizowanie operacji lotniczych. Współczynnik punktualności wyniósł 86,16 proc. Średnie opóźnienie to 20 min (spadek o 5 min). Najbardziej punktualnym przewoźnikiem okazał się Air Baltic  (100 proc.), natomiast najmniej - Sun Express (8,33 proc.).

Czytaj też: Samorządowcy i pracodawcy jednym głosem: to szansa na rozwój regionu

Dla porównania średni współczynnik punktualności polskich lotnisk wyniósł 82,01 proc., czyli był wyższy o 10,5 p.p. Z największych lotnisk najpunktualniejszy był Gdańsk, zaś z mniejszych - Szczytno Szymany. Średnia dla większych portów wyniosła 78 proc. i była wyższa o 10 p.p. Mniejsze lotniska miały lepszy wynik - 85,92 proc. (wzrost o 11,1 p.p.).

Dane pochodzą z firmy VariFlight monitorującej rzeczywisty czas operacji lotniczych. Badana jest, tak jak w całej branży lotniczej, punktualność wylotów mierzona 30-minutowym opóźnieniem startu rejsu spod bramki lub ze stanowiska postojowego w porównaniu z deklarowanym czasem startu rejsu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.