PARTNER PORTALU
  • BGK

Idea tunelu Zakopane-Štrbské Pleso ma 100 lat. Poczeka kolejne 100?

  • Michał Wroński    4 czerwca 2018 - 13:42
Idea tunelu Zakopane-Štrbské Pleso ma 100 lat. Poczeka kolejne 100?
Jadąca z Popradu "elektriczka" dziś kończy trasę w miejscowości Štrbské Pleso i na razie... tak pozostanie. (fot. M. Wroński / PTWP)

Kilka tygodni temu przez media przemknął pomysł budowy tunelu kolejowego pod Tatrami. Miałby on połączyć Zakopane z położoną po słowackiej stronie miejscowością Štrbské Pleso (Szczyrbskie Jezioro). Za takim rozwiązaniem lobbowali słowaccy samorządowcy i przedstawiciele korporacji regionalnych przedsiębiorców. Teraz głos w sprawie zabrali słowaccy parlamentarzyści i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.




  • Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej przekonują, że budowa tunelu pod Tatrami jest technicznie możliwa. Ile by kosztowała? Tego na razie nikt nie określił.
  • Słowackie władze nie palą się do podjęcia tematu. Mają inne, ważniejsze projekty infrastrukturalne do realizacji. Także w polskim rządzie sprawa ma wyłącznie status „ciekawostki”. – Tunel pod Tatrami nie jest przedmiotem analiz szczegółowych ani też koncepcyjnych – stwierdził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
  • Tym, co może w najbliższym czasie ułatwić życie turystom planującym przemieszczać się między polskimi i słowackimi Tatrami, są autobusowe połączenia transgraniczne, których uruchomienie zapowiadają władze samorządowe Małopolski i słowackich regionów po południowej stronie Tatr.

– To jest pomysł, który wrócił w maju, a ma ponad 100 lat – podkreśla poseł Adam Cyrański. Zasiadający w Sejmowej Komisji Infrastruktury poseł poruszył ten temat podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji w Katowicach (udział w niej wzięli także przedstawiciele strony słowackiej). Nawiązał w ten sposób do poruszenia, jakie wywołały relacje z konferencji, jaka kilka tygodni temu odbyła się na Słowacji, a której tematem był rozwój turystyki po obu stronach Tatr. To właśnie w jej trakcie zaprezentowano projekt tunelu, który miałby połączyć Zakopane i Štrbské Pleso. Linia miałaby być przedłużeniem tzw. elektryczki, czyli kolejki łączącej Poprad ze Szczyrbskim Jeziorem i przechodzącej przez znane miejscowości turystyczne w słowackich Tatrach Wysokich (Tatrzańską Łomnicę, Stary Smokovec). Cała odnoga do Zakopanego (część naziemna i podziemna) miałaby liczyć 23 km, a jej pokonanie miałoby trwać 22 minuty. Po drodze kolejka miałaby zatrzymywać się jeszcze przy skoczni w Szczyrbskim Jeziorze i w Kuźnicach.

Czytaj: Transport publiczny w Polsce: Zakopane, Świeradów, Rawa Mazowiecka kolejnymi miastami z autobusami

– Tunel pod Tatrami powinien przyczyniać się do rozwoju turystyki na Słowacji i w Polsce. Już w XIX w. myślano o takim projekcie – mówił cytowany przez media słowackie i polskie Jozef Hrobak, wiceprzewodniczący Słowackiej Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej z Preszowa. Krótko potem w rozmowie z Gazetą Krakowską dr Edward Preweda z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stwierdził, że wykonanie 10-kilometrowego tunelu pod Tatrami jest technicznie możliwe. Argumentem na rzecz takiego rozwiązania miał być też obecny stan połączeń komunikacyjnych między polską a słowacką stroną Tatr, które praktycznie nie istnieją (w sezonie letnim między Zakopanem a Popradem kursuje jeden prywatny przewoźnik; poza sezonem pozostaje dojechać busem na Łysą Polanę i tam pieszo przejść na słowacką stronę, skąd można kontynuować podróż słowackim autobusem). Co ciekawe, burmistrz Zakopanego Leszek Dorula bynajmniej nie zachwycił się taką propozycją. Jego zdaniem jest ona nierealna. Jak się zresztą okazuje, nie tylko on jest tego zdania.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.