PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Reaktywacja PKS-ów właśnie się zaczyna. Tak rząd podzieli pieniądze między regiony

  • Michał Wroński    17 lipca 2019 - 20:54
Reaktywacja PKS-ów właśnie się zaczyna. Tak rząd podzieli pieniądze między regiony
Czy uda się reaktywować komunikację autobusową w Polsce powiatowej? (fot. powiatwodzislawski.pl)

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych wejdzie w życie 18 lipca. Wreszcie wiadomo, w jaki sposób podzielone zostaną pieniądze z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Pod uwagę ma być brana m.in. liczba mieszkańców i wartość Produktu Krajowego Brutto w województwach, a także aktualna oraz dawna długość linii krajowej regularnej komunikacji autobusowej w regionie.




  • W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie „szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej”.
  • 11/12 puli przeznaczonej na ten cel (275 mln zł) zostanie podzielone między województwa w oparciu o algorytm, uwzględniający m.in. powierzchnię, liczbę mieszkańców i wartość Produktu Krajowego Brutto, a także długość krajowej regularnej komunikacji autobusowej w regionie.
  • - Traktujemy przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu jako inwestycję – mówił podczas katowickiej konwencji PiS Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałaniu wykluczenia komunikacyjnego.

300 milionów złotych – taką kwotę w tym roku rząd przeznaczy na odbudowę autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej (w kolejnych latach tj. od roku 2020 do 2028 ma to być kwota 800 mln zł). Pieniądze te mają pozwolić na doprowadzenie transportu zbiorowego do miejsc, które dziś są go pozbawione. Tych zaś jest coraz więcej. Autorzy opublikowanego niespełna rok temu raportu Klubu Jagiellońskiego o znamiennym tytule „Publiczny transport zbiorowy w Polsce. Studium upadku” wskazywali, że w gminach, w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna zamieszkuje 13,8 mln osób. Od tamtego czasu nieco się zmieniło. Niestety na gorsze. Kolejne miesiące przynosiły coraz to nowe doniesienia o zamykaniu linii autobusowych w tzw. Polsce powiatowej.

Ustawa była, ale bez rozporządzeń

Przyjęta w maju „ustawa PKS-owa” założyła powołanie funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Z tego źródła podejmujące się uruchomienia nowych linii samorządy mają otrzymywać dopłatę w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra (taka stawka ma obowiązywać do końca 2021 r. , potem ta kwota ma wynosić nie więcej niż 0,8 zł do 1 wozokilometra). Przedstawiciele rządu są przekonani, że takie wsparcie podziała mobilizująco na samorządy, które rozpoczną odbudowywanie transportu zbiorowego w powiatach (bardziej sceptyczni są eksperci z branży transportowej, którzy oczekiwali większego dofinansowanie).

Czytaj: Organizacja transportu zbiorowego w powiecie. Receptę zdradza Krzysztof Baranowski, starosta lipnowski

- Traktujemy przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu jako inwestycję. Jako coś, co się będzie opłacało. Jako dźwignię rozwoju gospodarczego – mówił podczas w trakcie katowickiej konwencji PiS Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałaniu wykluczenia komunikacyjnego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (16)

  • wróg klasowy ?, 2019-07-26 16:11:25

    nie mogę zrozumieć dlaczego PKS-y mogłyby zostać potraktowane , jak wrogi produkt komunistyczny .
  • TVP pokaże ?, 2019-07-23 11:33:51

    myślę , że jakieś połączenia przywrócą , ale może być podobnie jak z MIESZKANIEM PLUS - coś widziałem w tvp - ale to już było dawno, a mieszkań jak brakowało tak nadal brakuje.
  • przebojowe jaśkobusy., 2019-07-21 09:48:41

    Do pod jaśkobusy ?: - a kierowca chyba byłby z za wschodniej granic i na śmieciówce ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.