PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie chce rewolucji. Czy tym razem się uda?

  • Michał Wroński    12 czerwca 2019 - 06:00
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie chce rewolucji. Czy tym razem się uda?
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (fot. krakow.pl)

O rewolucji w stawkach opłat za parkowanie, reaktywacji strefy czystego transportu i roli radnych w kształtowaniu polityki transportowej miasta rozmawiamy z Łukaszem Frankiem, dyrektorem Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.




  • – Chodzi o to, by zajętość miejsc parkingowych była tak niska, żeby nie generowała dodatkowego ruchu – Łukasz Franek, dyrektor krakowskiego ZTP, przypomina, czemu ma służyć strefa płatnego parkowania. Sposobem na osiągnięcie tego ma być radykalna podwyżka stawek opłat.
  • – Zejście poniżej 6 zł w ogóle jest poza dyskusją. Wyobrażam sobie, że dochodzenie do stawek 9 złotych można zacząć od 6 zł, by potem wprowadzać 7 i 8 zł, ale nie wyobrażam sobie, że startujemy od 3,5 zł, potem wprowadzając 4 zł i 5 zł – mówi Franek.
  • Szef krakowskiego ZTP zapowiada, że jesienią na forum rady miasta może wrócić temat strefy czystego transportu. Obecna została przez radnych praktycznie „rozmontowana”.


Chcecie jako pierwsi w Polsce przekonać radnych do tego, by przyjęli uchwałę o strefach płatnego parkowania, wprowadzając w części miasta maksymalne stawki opłat. Ostro gracie…

Aktualnie projekt uchwały jest zdjęty z porządku obrad. Jak widać sytuacja jest dynamiczna.

Bo też biorąc pod uwagę deklaracje radnych, wygląda na to, że idziecie na przegraną wojnę.

Niekoniecznie. Deklaracje a życie to trochę jak rozkład jazdy pociągów w Albanii.

A macie plan B, jeśli radni wam tę propozycję utrącą?

Nie. Nasze argumenty są tak silne, że nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której przed wakacjami tego tematu nie podejmujemy i że zostaje on całkowicie odłożony lub przeinaczony.

Przeinaczony?

Kosmetyczna korekta obecnych stawek o parę groszy nie jest naszym celem, więc gdyby coś takiego zostało po poprawkach, to też tematu nie ma.

Właśnie o tym mówią niektórzy radni. Są postulaty, by wdrażanie nowych stawek rozłożyć na trzy lata, zaczynając od 4 złotych.

Wszystko jest kwestią do dyskusji. My ze swej strony zrobiliśmy analizę, która pokazuje domniemaną rotację samochodów przy określonych poziomach opłat. Można założyć, że przy 4 złotych ta rotacja istotnie się nie zmieni. Nie osiągniemy zatem żadnego celu poza zwiększeniem wpływów, ale nie to jest przecież celem uchwały. Przy 6 zł jesteśmy gdzieś na pograniczu, a dyskusja zaczyna się od 7 zł wzwyż. Dlatego uważam, że zejście poniżej 6 zł w ogóle jest poza dyskusją. Jeśli wchodzimy w pułap takich kwot, to taka uchwała nie ma sensu. Jeśli jesteśmy konsekwentni i mówimy, że nie chodzi o dodatkowe wpływy, ale o rozwiązanie problemu liczby pojazdów, to nie ma sensu się bawić w rozwiązanie, które przyniesie tylko dodatkowe wpływy. Wyobrażam sobie, że dochodzenie do stawek 9 złotych można zacząć od 6 zł, by potem wprowadzać 7 i 8 zł, ale nie wyobrażam sobie, że startujemy od 3,5 zł, potem wprowadzając 4 zł i 5 zł.

Czytaj: Zakazy, droższe parkowanie czy carsharing? Sposób na problem z samochodami w centrach miast





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Takie tam, 2019-06-13 13:55:36

    To ja powiem Panu Frankowi, że z mojej analizy wynika, że jeśli da się komunikacją miejską z dowolnego punktu A do dowolnego punktu B w mieście w mniej niż 40min to ruch samochodowy w mieście zmniejsza się o 80%. Tak sobie wymyśliłem. Jeśli potrzeba na to więcej niż godzinę i kosztuje to więcej niż ...1/1000 średniego wynagrodzenia netto to wchodzimy w poziomy nieakceptowalne i nie ma o czym mówić. Dodatkowo osoby odwożące dzieci do szkoły powinny mieć bilety na komunikację miejską za darmo, tak jak dzieci.  rozwiń
  • pavlus, 2019-06-13 11:29:43

    Problemem tego miasta nie są pojazdy tylko pan franek.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.