PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Kraków: Trasa Łagiewnicka rozwiąże problem korków w mieście

  • Aneta Kaczmarek    25 czerwca 2019 - 12:24
Kraków: Trasa Łagiewnicka rozwiąże problem korków w mieście
Koszt trzeciej obwodnicy Krakowa to ponad 800 mln zł (fot. pixabay)

Budowa i dokończenie tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa to szansa na zmniejszenie liczby samochodów poruszających się z północy na południe, m.in. zakorkowanymi na co dzień Alejami Trzech Wieszczów. To jednak tylko jedna z kilku istotnych zalet powstającej na południu miasta drogi.





  • Od ponad roku trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, która jest elementem planowanej trzeciej obwodnicy Krakowa.
  • Znaczący udział w określeniu jej ostatecznego przebiegu i formy mieli mieszkańcy Krakowa.
  • Szczególnie w przypadku Trasy Łagiewnickiej w większości ich głosy zostały uwzględnione na etapie konsultacji prowadzonych w latach 2006-2010.

Lata rozmów z mieszkańcami przyniosły wiele rozstrzygnięć dotyczących przebiegu trasy, w szczególności, dotyczy to odcinka pomiędzy ul. Ludwisarzy a ul. Turonia, gdzie zrezygnowano z prowadzenia trasy po terenie na rzecz budowy tunelu a nad nim wykonanie infrastruktury sportowo-rekreacyjnej z obszarem zieleni dla mieszkańców, unikając tym samym m.in. rozcinania więzi społecznych pomiędzy mieszkańcami.

Podobnie ma się rzecz z dalszymi odcinkami „trzeciej obwodnicy” Krakowa - trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka, w tym tunel pod wzgórzem św. Bronisławy, będą projektowane ponownie, wychodząc naprzeciw, po tym jak mieszkańcy sąsiadujących osiedli wyrazili parę lat temu wiele uwag wyrażających obawy na znaczną ingerencję obwodnicy w ich życie.

Właśnie ze względu na skalę i koszty inwestycji władze Krakowa tak dokładnie analizują warianty realizacji trzeciej obwodnicy. Wysoki koszt Trasy Łagiewnickiej i pozostałych fragmentów III obwodnicy wynika z przyjętych rozwiązań, w szczególności, ze względu na kosztochłonne prowadzenie tunelem powstającego układu drogowego.

Czytaj też: Pełna lista dofinansowań z Funduszu Dróg Samorządowych

W przypadku trzeciej obwodnicy, przeważająca część układu drogowego przebiegać będzie właśnie pod ziemią, a dzięki temu, jakiekolwiek oddziaływanie ruchu ulicznego i tramwajowego na otoczenie będzie ograniczone do niezbędnego minimum.

Koszt realizacji Trasy Łagiewnickiej jest porównywalny do kosztów realizowanych inwestycji drogowych o podobnym charakterze, tj. obejmujących budowę wewnętrznego układu miejskich dróg i tuneli, dodatkowo rozszerzoną o budowę linii tramwajowej. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż na ponad 1,5-kilometrowym odcinku, wykonana zostanie nowa linia tramwajowa łącząca pętlę w Kurdwanowie z ul. Zakopiańską, której ok. 700-metrowy odcinek będzie przebiegał w tunelu.

Koszt budowy 3,5-kilometrowego odcinka drogi, w tym ok. 2 km tuneli, budowa 1,7 km nowej linii tramwajowej, utworzenie terenów zielonych oraz sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców wyniesie 802,2 mln złotych.

Nowa ulica będzie realizowana tak, aby nie dzieliła przestrzeni miasta czy dzielnic, dlatego została zaprojektowana także z wykorzystaniem tuneli. Silny wpływ na tę decyzje mieli zresztą mieszkańcy Łagiewnik i Ruczaju. Powierzchnia nad tunelami będzie wykorzystana jako tereny sportowo-rekreacyjne, zielone, jak również dla obsługi ruchu lokalnego: pieszego, rowerowego, samochodowego.

W miejscach, gdzie odcinki trasy prowadzone na powierzchni są dłuższe, zaplanowano kładki dla pieszych. Realizacja tej inwestycji nie oznacza jednak, że zieleni ubędzie. Po jej zrealizowaniu zostanie nasadzonych kilka tysięcy nowych drzew i krzewów. Inwestycja wpłynie korzystnie, wytwarzając dodatkowy korytarz wymiany powietrza, na kierunku wschód-zachód.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • MIESZKANIEC, 2019-06-25 13:35:14

    CO ZA BZDURY! PO PIERWSZE PROSZĘ O DOKUMENTACJE Z PRZEBIEGU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z LAT KRÓTE PAŃSTWO PODAJĄ??? TAKA DOKUMENTACJA NIE ISTNIEJE , PONIEWAŻ ICH NIE BYŁO... MIESZKAM TU OD 30 LAT I DZIĘKI ARTYKUŁOM TAKIM JAK NA WASZYM PORTALU POZOSTAŁA CZĘŚĆ SPOŁĘCZEŃSTWA MYŚLI ŻE PROTESTUJEMY Z BY...LE POWODU. OOO JAK CUDOWNIE TERENY REKREACYJNE NAM STWORZĄ, DZIĘKUJEMY BARDZO. ZAMIAST TWORZYĆ TAKIE TERENY I TRASĘ W TUNELU MOGLI NAS WYKUPIĆ A NIE BUDOWAĆ AUTOSTRADĘ 20 METRÓW POD OKNAMI....  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.