PARTNER PORTALU
  • BGK

Transport, lotnisko, przepisy: Znamy najważniejsze plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

  • Bartosz Dyląg    7 lutego 2018 - 18:00
Transport, lotnisko, przepisy: Znamy najważniejsze plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Kazimierz Karolczak poinformował posłów o sytuacji metropolii i planach na przyszłość (Fot. PTWP)

Przewodniczący pierwszego w kraju związku metropolitalnego, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kazimierz Karolczak, poinformował posłów o jego sytuacji i planach na przyszłość.




  • Utworzenie kolei metropolitalnej jest jednym z największych wyzwań Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W tym celu być może nie trzeba będzie powoływać nowego przewoźnika.
  • Jest szansa, że wspólny bilet na połączenia autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe będzie rozszerzony na koleje.
  • Konieczne jest także zmiana czy uściślenie niektórych przepisów, dotyczących na przykład składki zmiennej, władztwa samorządowego, ZIT Plus czy organizacji transportu.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia działa od początku 2018 roku. Na jej budżet składa się przede wszystkim 5 proc. udziału w podatku PIT od osób mieszkających na obszarze związku. Zasilana jest także składkami z budżetów tworzących ją gmin.

Do metropolii należy w tej chwili 41 członków – miast i gmin, leżących w centralnej części województwa śląskiego. Liczy 2,3 mln mieszkańców, 93 proc. z nich mieszka w mieście.

Metropolia zatrudnia 50 osób, docelowo ma być ich 60. Być może pojawi się większe zatrudnienie zależności od realizowanych projektów. Koszt zatrudnienia to 8,6 mln zł rocznie – wynika z informacji przekazanej posłom w Sejmie przez Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Czytaj też: Mieszkańcy za metropolią warszawską? Miasto chce referendum

Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2018 rok to 362 mln zł, z czego niemal 332 mln zł to udział w PIT, 31 mln zł to składki miast i gmin członkowskich.

Wydatki metropolii na promocję to 10 mln zł, jednak poszczególne zadania nie są jeszcze rozpisane. Dla porównania budżet Katowic na promocję to 23 mln zł, Krakowa 17 mln zł, Gdańska 32 mln zł, Warszawy - 26 mln zł.

Pierwszą próbą wykorzystania efektu synergii będzie udział metropolii w targach MIPIM w Cannes, opłacony z budżetu na promocję. Dzięki stoisku metropolii gminy będą mogły po raz pierwszy przedstawić ofertę inwestycyjną. Wcześniej nie miały na to szans.

Wyzwania stojące przed metropolią

Jednym z największych i najbardziej kosztownych wyzwań, przed którymi stoi metropolia, jest kolej metropolitalna. Władze metropolii zabiegają o budowę nowych torów kolejowych.

– Obecna infrastruktura nie daje nadziei, by taką kolej można było zbudować. Częstotliwość kursowania pociągów Kolei Śląskich nie odpowiada na potrzeby mieszkańców metropolii. W tym momencie ta luka wypełniana jest w dużym stopniu przez samochody – podkreśla Kazimierz Karolczak.

Jak twierdzi przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, być może nie będzie potrzeby powoływania nowego przewoźnika, który realizowałby przewozy metropolitalne, ale zajmą się tym Koleje Śląskie.

Kazimierz Karolczak podkreślił, że dzięki metropolii po trzech dekadach rozmów udało się wynegocjować porozumienie górnośląskich przewoźników komunalnych. Pasażerowie mogą jeździć na jednym bilecie. Co więcej, od 1 stycznia 2018 r. za darmo mogą korzystać z przejazdów dzieci i młodzież do lat 16.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • żenada, 2018-02-14 15:05:59

    Fajnie zarabiają średnio po 14.5 tyś na łebka miesięcznie, Brawo!!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.