PARTNER PORTALU
  • BGK

Centra przesiadkowe. Samorządy dopłacają, mieszkańcy narzekają

  • PW    7 września 2019 - 06:00
Centra przesiadkowe. Samorządy dopłacają, mieszkańcy narzekają
Budowa centrum przesiadkowego przy ul. Piłsudskiego w Częstochowie (fot. UM Częstochowy)

Od kilku lat w Polsce masowo buduje się centra przesiadkowe, mające ułatwić zmianę jednego środka komunikacji na inny i zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego. Inwestycje, zasilane m.in. ze środków unijnych, okazują się jednak często znacznie droższe niż planowano. W dodatku mieszkańcy niekoniecznie są zadowoleni z efektów i krytykują samorządy za kłopotliwe czy wręcz zbędne ich zdaniem, a przy tym bardzo kosztowne, rozwiązania.




  • Koszt budowy centrum przesiadkowego Opole Główne okazał się o ok. 14 mln zł wyższy niż szacowano.
  • Zasadność trwających lub zakończonych już inwestycji tego typu podważa część mieszkańców m.in. Lublińca i Ostrowa Wielkopolskiego, za kłopotliwe sąsiedztwo uznają je natomiast niektórzy mieszkańcy Siedlec.
  • W najbliższych miesiącach powinna ruszyć budowa kolejnych centrów, np. w Gnieźnie czy Gliwicach.

    W ramach zadań tego rodzaju powstają m.in. parkingi, wiaty, stanowiska dla rowerów i autobusów, ścieżki rowerowe, przebudowywane są też drogi i dworce. Wyższe koszty inwestycji to głównie skutek rosnących cen usług i materiałów budowlanych. Zmienia się to szybko, a kosztorysy w momencie ogłaszania przetargów często liczą sobie już 2-3 lata.

Najświeższy przykład budowy centrum, za które trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano, to Opole. Miasto realizuje i planuje trzy tego rodzaju inwestycje. Już na początku 2019 roku chciało rozpocząć budowę centrum Opole Główne przy dworcu PKP. W pierwszym przetargu magistrat poinformował, że przeznaczył na ten cel 46 mln zł, ale oferty opiewały na kwoty aż 66,5 mln zł oraz 74,5 mln zł. Zapadła więc decyzja o unieważnieniu postępowania i rozpisaniu kolejnego. Drugi przetarg wypadł taniej, ale wciąż za drogo. Opole tym razem przeznaczyło na budowę 50 mln zł, a oferty wahały się między 64,2 a 75,5 mln zł. Miasto nie zdecydowało się jednak na trzeci przetarg.

Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Opola zatwierdzono zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, skutkujące dołożeniem brakujących 14 mln zł, z tym że płatności będą dokonywane dopiero w latach 2020 i 2021. Prace natomiast być może wystartują jeszcze w tym roku. Oczywiście pod warunkiem, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana, co jeszcze nie nastąpiło. Termin realizacji to 28 miesięcy od momentu podpisania umowy.

W ramach inwestycji powstanie m.in. parking wielopoziomowy na 350 miejsc. Na tym jednak nie koniec. 

- Do tego miejsca postojowe dla rowerów, przystanki autobusowe oraz zmiana układu komunikacyjnego polegająca m.in. na połączeniu ulicy Armii Krajowej z 1 Maja w miejscu istniejących pawilonów usługowych – mówi Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik prasowy opolskiego magistratu.

Zobacz też Opole przebuduje dawny dworzec PKS.

Opole Wschodnie tylko nieznacznie droższe

Już na początku roku ruszyła podobna inwestycja przy stacji Opole Wschodnie, która potrwa do końca 2020 roku. Koszt to 136,6 mln zł. Po przetargu wyszło tylko nieznacznie drożej, bo miasto zaplanowało ok. 135,5 mln zł.

- Powstanie tam parking na 87 samochodów, do tego parking rowerowy park and ride. Zmieni się również układ komunikacyjny na skrzyżowaniu Oleskiej z Batalionów Chłopskich i Bohaterów Monte Cassino. Powstanie tunel podziemny, estakada i tunel w nasypie kolejowym – wymienia rzecznik UM Opola.

Będzie jeszcze centrum przesiadkowe Opole Zachodnie.

- Tutaj czekamy na ZRID i będziemy musieli zaktualizować dokumentację. Wtedy poznamy rzeczywisty koszt i termin realizacji. Tam również ma powstać parking samochodowy oraz rowerowy – dodaje Katarzyna Oborska-Marciniak.

Inni też dopłacają





REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Rafal, 2019-09-20 08:25:17

    Za kilka miesiecy, uruchomione zostanie największe centrum przesiadkowe/dworzec autobusow dalekobieżnych na Śląsku - Katowice ul Sądowa. Nie będą tam dojeżdżały autobusy komunikacji miejskiej ze Śląska/Metropolii !! Będziemy biegali po całym mieście w poszukiwaniu przystanków komunikacji miejskiej...... to jest Metropolia ? Śmiać się czy płakać...  rozwiń
  • zero zmiany ?, 2019-09-15 12:43:51

    można byłoby dojść do wniosku, że łatwiej jest wybudować duże centrum przesiadkowe niż naprawić szkodliwą ustawę o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego publicznego transportu zbiorowego, gdyż niestety PiS przez 4 lata swoich rządów nie zdołał zmienić krzywdzących nas...z Polski naród przepisów w tym zakresie , więc dalsza systemowa zagłada publicznego transportu autobusowego wspaniale kwitnie, a dzieje się to w zgodzie z obowiązującymi przepisami tragicznie fatalnej ustawy o ptz.  rozwiń
  • skąpy Białystok ?, 2019-09-15 12:09:54

    Szkoda że autor nie opisał nowego dworca autobusowego w Białymstoku, PKS NOVA - wydaje się iż tam kierowano się wyjątkowym , wręcz szkodliwym skąpstwem, bo perony przy stoiskach odjazdowych są wyjątkowo wąziutkie, ławeczek jest praktycznie prawie zero (nie spotkałem nie obsranej przez gołębie) a idą...c z bagażem trudno jest ominąć oczekujących pasażerów bez wchodzenia na jezdnie dla autobusów - chociaż stary dworzec zajmował olbrzymi obszar, lecz niestety na zdecydowanej jego części obecnie znajdują się galerie handlowe.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.