PARTNER PORTALU
  • BGK

Sukcesy i porażki w walce ze smogiem

  • Piotr Toborek    4 października 2019 - 06:00
Sukcesy i porażki w walce ze smogiem
Ten sezon jest ostatnim, w którym będzie można stosować paliwa o standardzie niższym niż przewidziany w uchwale antysmogowej (fot. pixabay)

Dzisiaj twarz polskiego smogu to nie jest krajobraz dużych miast, to są mniejsze miejscowości, małe miasteczka, gdzie źródeł niskiej emisji są tysiące.




  • Liczne zmiany prawa ułatwiają walkę o czyste powietrze, choć na razie efekty tych działań są niewielkie.
  • Eksperci podkreślają, że powietrze nie zna granic i ograniczenie emisji w pojedynczych miastach jest trudne ze względu na sąsiedztwo gmin, w których problem się lekceważy.
  • O problemach ze smogiem eksperci rozmawiali podczas panelu „Stop smog!”, który odbył się w trakcie Forum Komunalnego w ramach Kongresu Nowego Przemysłu.

Piotr Woźny, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mówi  o ostatnich zmianach zmierzających do zatrzymania smogu jako o „przewrocie kopernikańskim”. - Jeszcze kilka lat temu można było zrobić kocioł, mając sześć kawałków blach i spawarkę. Dzisiaj to się w głowie nie mieści - podkreśla.

Jak przypomina szef NFOŚiGW, ten sezon jest ostatnim, w którym będzie można stosować paliwa o standardzie niższym od tych, które są przewidziane w uchwale antysmogowej. Potem czekają nas kontrole.

 - Inspekcja Handlowa dostała pieniądze na to, by przygotować się do nich, bo przecież nigdy wcześniej tego nie robiła. Są właśnie finalizowane przetargi na przeprowadzanie przez PIH badań jakości węgla. Czyli po raz pierwszy od 30 lat inspekcja będzie mogła pobrać próbkę węgla, zbadać ją i stwierdzić, czy to, co sprzedawca twierdzi na temat paliwa, ma związek z rzeczywistością – wyjaśnia.

Piotr Woźny zadowolony jest także z tego, że udało się wprowadzić mechanizm kontroli handlu węglem. Handlarze znajdą się pod okiem Krajowej Administracji Skarbowej, od 1 lipca 2020 r. wszystkie składy węgla muszą wprowadzić kasy fiskalne. Jak mówi prezes NFOŚiGW, to co jest patologią tego rynku, czyli mieszanie tych paliw i przeprowadzanie transakcji poza udokumentowanym obiegiem, powinno powoli znikać.

Piotr Woźny - prezes zarządu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (fot. PTWP) Piotr Woźny - prezes zarządu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (fot. PTWP)

Piotr Woźny dodaje jednak, że od samego uchwalania przepisów rzeczywistości się nie zmieni, ona zmieni się od ich konsekwentnego stosowania.

-  Jestem przekonany, że kiedy pierwszy polski przedsiębiorca dostanie grzywnę w wysokości 5 procent swoich przychodów, bo sprzedaje kotły, które nie trzymają standardów emisyjnych, będziemy mieli „problem z głowy” – dodaje.

Eksperci nie do końca zgadzają się z tak optymistyczną wizją zmian prezesa NFOŚiGW.

Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego krytycznie ocenia np. realizację programu Czyste Powietrze. – Ten program nie działa. Założenia były piękne, ale efektów nie ma. Nie może być tak, że człowiek, który idzie do urzędu, czeka 200 dni na rozpatrzenie wniosku - mówi.

Guła podkreśla także, że postępy przychodzą powoli. Jak mówi, krakowski program zakazujący palenia węglem i drewnem to wielki krok do przodu, ale na razie wiele nie zmieni, bo miasto ma duży problem z napływem zanieczyszczeń z gmin ościennych.

Andrzej Guła - prezes, Krakowski Alarm Smogowy (fot. PTWP) Andrzej Guła - prezes, Krakowski Alarm Smogowy (fot. PTWP)




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • obiecanki - cacanki ....?, 2019-10-06 21:39:08

    wielką porażką tego rządu jest fakt, że niestety nie udało się naprawić fatalnej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego ptz - i NIESTETY nawet pomimo PIĄTKI KACZYŃSKIEGO OBIECUJĄCEJ PRZYWRÓCENIE POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH - nadal obowiązuje "zasada przymusowe...go posiadania samochodu  rozwiń
  • SPALINĄ ODDYCHASZ ?, 2019-10-06 21:32:54

    w centrach większych miast nie daje się wytrzymać , przede wszystkim z powodu smogu samochodowego i hałasu- gdyż praktycznie wszyscy mieszkańcy terenów pozamiejskich przyjeżdżają do miasta swoimi , najczęściej bardzo zużytymi i toksycznymi autami z powodu praktycznie nie działającego pozamiejskiego ...drogowego publicznego transportu zbiorowego w Polsce, a mieszkańcy miast dojeżdżają do pracy swoimi samochodami pomimo dobrej komunikacji miejskiej bo nie po to kupili samochodu żeby gniły pod blokiem, a kupić musieli bo w Polsce bez swojego samochodu nie daje się normalnie żyć, przecież każdy potrzebuje pojechać też poza miasto.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.