PARTNERZY PORTALU

Alarmowe telefony z powodu kichnięcia w autobusie. Operatorzy ostrzegają

  • Tomasz Klyta    2 kwietnia 2020 - 20:20
Alarmowe telefony z powodu kichnięcia w autobusie. Operatorzy ostrzegają
Nasila się zjawisko nadużywania numeru alarmowego 112 (fot. Shuttertsock)

Na numer alarmowy 112 można zgłaszać nagłe sytuacje, związane z epidemią koronawirusa. Warszawscy operatorzy tego numeru zgłaszają jednak, że wzrasta liczba bezzasadnych telefonów. Przypominają, że nie można zgłosić na przykład tego, że ktoś kichnął w autobusie. Nieuzasadnionych przykładów jest więcej.




  • Tylko w marcu operatorzy numeru 112 odebrali ponad 2,5 tys. zgłoszeń alarmowych, dotyczących epidemii koronawirusa.
  • Nasila się jednak zjawisko bezmyślnego wykorzystywania tego numeru alarmowego. Niektórzy zgłaszający dzwonią w sprawie kichnięcia w autobusie, sprzedawcy z katarem czy nieprawidłowego liczenia osób w sklepie.
  • Są także bezmyślne przykłady żartów ze służb ratunkowych. W części przypadków kończy się wysokimi grzywnami sięgającymi nawet 2,5 tys. zł.

Jak podaje stołeczny ratusz, tylko w marcu operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego odebrali ponad 2,5 tys. telefonów alarmowych, związanych z nagłą sytuacją dotyczącą epidemii koronawirusa.

Dzwoniący zgłaszają symptomy zarażenia, które zauważyli u siebie lub bliskich lub pytają o procedury związane z kwarantanną lub telefony do służb sanitarnych. Zgłaszane są także przypadki łamania kwarantanny czy nieodpowiedniego zachowania w przestrzeni publicznej. 

Niestety odnotowano także wiele całkowicie bezzasadnych zgłoszeń, które nie powinny zajmować czasu operatorom Centrum Powiadamiania Ratunkowego. 

Czytaj także: Relacja live: Koronawirus w Polsce i na świecie. Najnowsze dane o Covid-19

"Za przykład niech posłużą telefony o osobie kaszlącej w tramwaju czy sprzedawcy z katarem. Numer alarmowy 112 nie jest również właściwy, by zgłaszać rosnące ceny artykułów spożywczych. Operatorzy nie pomogą, gdy zgłoszenie dotyczy sposobu liczenia osób, przebywających jednocześnie w sklepie albo kaszlącej głośno sąsiadki" - zaznacza urząd miasta w Warszawie.

Przypadki nieuzasadnionego użycia numeru 112 zdarzają się także w innych miastach. Karą 2,5 tys. zł została ukarany mieszkaniec Janowa (woj. warmińsko - mazurskie), który zadzwonił pod numer alarmowy informując, że jeden z sąsiadów objętych kwarantanną źle się czuje. Na miejscu okazało się, że nikt z domowników nie jest objęty kwarantanną. Zgłaszający - jak tłumaczył policji - chciał sprawdzić szybkość działania służb.

Czytaj także: Wielkopolskie: 36-latek w kwarantannie poinformował, że zabił człowieka

Z kolei w Szczytnie, 33 - letni mężczyzna zgłosił pod numerem alarmowym, że jego 41 - letni przebywający na kwarantannie brat źle się poczuł i nie ma z nim kontaktu. Okazało się, że mężczyzna rzeczywiście przebywa na kwarantannie domowej, jednak czuje się dobrze. 

"Telefony, mające bezpośredni związek z zachorowaniem lub podejrzeniem zakażenia, są obsługiwane zgodnie z procedurami, do których stosowania operatorzy są wyszkoleni i przygotowani. W przypadku próśb o pomoc, w trosce o służby, operatorzy pytają o ewentualne zagrożenie epidemiologiczne nawet wtedy, gdy interwencje nie mają bezpośredniego związku z epidemią. Może się bowiem zdarzyć, że nawet rutynowa interwencja domowa będzie dotyczyła osób poddanych kwarantannie" - przypomina urząd miasta w Warszawie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.