PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Będzie studium wodnej autostrady

  • PAP    21 maja 2014 - 21:34

Grupa robocza Komisji ds. rozwoju szlaku wodnego E-40 na odcinku Wisła-Dniepr, która obradowała w środę w Lublinie, uzgodniła i zatwierdziła ostateczne techniczne warunki konieczne do złożenia zamówienia studium wykonalności. Wykonawca studium zostanie wyłoniony w drodze przetargu międzynarodowego na przełomie lipca i sierpnia.




"W studium mają być przedstawione trzy warianty przebiegu tej drogi. Jeden, najbardziej odpowiedni, wybrany przez komisję, będzie zarekomendowany rządowi" - powiedział wicemarszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski.

Chodzi o tzw. autostradę wodną E-40, która prowadziłaby z Gdańska w górę Wisły, a następnie przez Bug do Terespola i dalej przez Brześć do Prypeci, a potem Dnieprem do Morza Czarnego. Wodna trasa wykorzystywana do transportu towarów, pozwoliłaby na odciążenie systemu dróg, zwiększenie przepływu towarów, a także przyczyniałaby się do rozwoju terenów przygranicznych Polski, Białorusi i Ukrainy, przez które będzie przebiegać.

Autostrada wodna E-40 wykorzystywałaby rzeki Wisłę, Bug, Prypeć i Dniepr, połączone siecią kanałów. Samorząd województwa lubelskiego postuluje jednak ominięcie Bugu i wybudowanie kanału od Wisły w Dęblinie do Terespola (na granicy z Białorusią) i Brześcia.

Sosnowski tłumaczył, że Bug jest rzeką nieuregulowaną, meandrującą, a wokół niej jest wiele cennych przyrodniczo obszarów objętych ochroną w programie Natura 2000, m.in. licznie siedliska ptaków.

"Przekształcenie Bugu w drogę wodną wysokiej kategorii wymagałoby uregulowania rzeki i spowodowałoby dewastację tego cennego przyrodniczo obszaru. To wywołałoby zapewne wiele konfliktów m.in. z organizacjami ekologicznymi" - powiedział Sosnowski.

Jak dodał, tereny nadbużańskie ze względu na swoje unikalne walory przyrodnicze, przyciągają turystów, wiele osób buduje w tych okolicach domki letniskowe.

Ponadto nowy kanał - jak tłumaczył Sosnowski - wraz z całą towarzyszącą infrastrukturą wpisywałaby się w system gospodarki wodnej w Lubelskiem. Służyć mógłby ochronie przeciwpowodziowej środkowej i dolnej Wisły i przyjmować wodę z tego odcinka Wisły, który w ostatnich latach stwarzał duże zagrożenie powodziowe podczas wezbrań rzeki. Nowy kanał po połączeniu go z kanałem Wierz-Krzna mógłby również przyjmować wodę z rzeki Wieprz, która ostatnio po gwałtownych i obfitych deszczach wylała.

"Trzeba myśleć o takich regulacjach, żeby nie budować tych wałów przeciwpowodziowych do nieba, tylko żeby tę wodę magazynować i zagospodarowywać, wykorzystywać np. podczas suszy" - zaznaczył Sosnowski.

Według Sosnowskiego bardzo trudno ocenić szanse i kosztorys budowy tego kanału, jak i całej drogi wodnej E-40; ma to określić studium wykonalności. "Ta inwestycja to są ogromne koszty, wymaga ona również wielu uzgodnień międzynarodowych" - dodał.

Dyrektor generalny białoruskiego Przedsiębiorstwa Państwowego "Dniepro-Bużański Szlak Wodny" Nikołaj Kotecki powiedział, że po białoruskiej stronie szlak wodny przebiegałby przez kanał prowadzący od Brześcia do Pińska, a następnie rzeką Prypeć, która wpada do Dniepru. Jak podkreślił, kanał jest żeglowny, systematycznie remontowany i modernizowany, ale pogłębienia wymagałaby rzeka Prypeć.

"Ten projekt (drogi wodnej E40) jest w pełni realny i powinien funkcjonować. Jest szansa, aby przy wysiłkach trzech państw uzyskać ten rezultat" - powiedział.

Opracowywanie strategii i planowanie szlaku wodnego E-40 realizowane jest w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013. Przeznaczono na to ponad 912 tys. euro, z czego blisko 90 proc. stanowi dofinansowanie ze środków unijnych. 10 proc. koszów to wkład własny siedmiu partnerów projektu - m.in. lokalnych władz, instytucji i organizacji pozarządowych z Polski, Ukrainy i Białorusi. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • RokRzekiWisły2017, 2014-05-22 09:01:40

    Kanał Dęblin - Brześć to bardzo ciekawa inicjatywa. Przyczyniłby sie tez na pewno do rozwoju turystyki wodnej. Wyprawa z Warszawy Wisłą do Dęblina, dalej Wieprzem i kanalem do Krzny, dalej Bugiem aż do Zalewu Zegrzyńskiego i powrót do Warszawy - może jeszcze przez sluzę w Dębem.... eeech :)...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.