PARTNER PORTALU
  • BGK

Do Polski wchodzi moda na rzeczy używane. Ekonomia czy ekologia?

  • Piotr Toborek    24 października 2019 - 20:00
Do Polski wchodzi moda na rzeczy używane. Ekonomia czy ekologia?
Poznańska Po-dzielnia cieszy się dużą popularnością (fot. facebook.com/podzielnia)

Motywacje sięgania po rzeczy używane są różne - od ekonomicznych po ekologiczne. Na pewno jednak dla większości Polaków przestało to być postępowania wstydliwe, wręcz przeciwnie - staje się modne. Przekonują się do tego i miejskie instytucje.




  • Oddawanie używanych rzeczy zamiast ich wyrzucania staje się coraz popularniejsze.
  • Korzystanie z rzeczy używanych przestaje już być czymś wstydliwym, wręcz przeciwnie - rodzi się na to moda.
  • Niektóre samorządy podobne punkty prowadzą w ramach punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK-ów).

Jak się okazuje, Polacy coraz chętniej korzystają z używanych produktów. Niemal połowa respondentów korzysta z opcji naprawiania posiadanych przedmiotów. Co trzeci badany chętnie korzysta z rożnego rodzaju wypożyczalni.

Jednocześnie 38 procent Polaków przyznaje, że kupuje więcej, niż naprawdę potrzebuje, a przy zakupie żywności lub kosmetyków aspekt środowiskowy jest jednym z najmniej istotnych. Blisko połowa nie korzysta na zakupach z toreb wielorazowego użytku – wynika z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego” ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, partnera merytorycznego raportu.

Samochody, książki i ubrania to kategorie produktów, które Polacy najchętniej kupują z drugiej ręki. Po przeciwnej stronie są: dywany, sprzęt sportowy i sprzęt AGD, które respondenci wolą posiadać nowe. Towary z drugiej ręki kupowane są zazwyczaj na portalach aukcyjnych (67 proc.) lub w sklepach z używanymi przedmiotami (39 proc.). Ponad połowa Polaków przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty.

Od roku w Poznaniu działa freeshop Po-Dzielnia. Można tam zostawić niepotrzebne, ale sprawne przedmioty lub zabrać je ze sklepu za darmo.

Anna Kaczmarek z poznańskiej Po-Dzielni spytana o popularność tego typu postaw mówi: -  Odwiedza nas dziennie ok. 200 osób, które przynoszą rzeczy, ale i zabierają. Jest coraz większa śmiałość w rozmawianiu o tym, że korzysta się z używanych rzeczy. Nie ma już tego skrępowania, wręcz przeciwnie - rodzi się na to moda - dodaje.

Współzałożycielka Po-Dzielni ocenia, że mamy przesyt nowych towarów. Ludzie zaczęli także dostrzegać ich niską jakości i nieadekwatność ceny do jakości.

- Wielu naszych gości woli skorzystać z czegoś używanego, bo skoro działało tak długo, to daje większą gwarancję niż nowe rzeczy - dodaje Anna Kaczmarek.

45 proc. badanych opisanych we wspomnianym raporcie, deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada. Co trzecia osoba korzysta z wypożyczalni, podobny odsetek wymienia się rzeczami. Co czwarta osoba deklaruje ograniczanie konsumpcji. Jednocześnie 38 proc. Polaków przyznaje, że kupuje więcej, niż naprawdę potrzebuje. Tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami (52 proc.) i złymi nawykami (39 proc.). 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Janek, 2019-10-25 15:05:00

    Do w.potega@neostrada.pl: Bo nie za to im biznes płaci.
  • w.potega@neostrada.pl, 2019-10-25 09:59:35

    Niestety partie nie przejmują istniejącej tendencji i nie budują nowej ekonomii, ściśle wiązanej z ekologią. Dlaczego?
  • mnbvc, 2019-10-25 08:24:45

    Piękna idea :)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.