PARTNER PORTALU
  • BGK

Elektromobilność i inteligentne budynki, czyli dwa filary smart cities

  • Tomasz Klyta    8 grudnia 2018 - 06:00
Elektromobilność i inteligentne budynki, czyli dwa filary smart cities
Rower i spacer to podstawowa forma mobilności dla mieszkańców miast. Szczególnie tych młodych. Nie można o nich zapominać - uważa Gil Penalosa ( fot.flickr.com/Nextbike Polska)

Jak szacują specjaliści, za około 40 lat ponad 7 mld ludzi będzie mieszkało w miastach. Czy będą szczęśliwi? To możliwe, jeśli rządzący miastami przyjmą ideę tzw. smart city. O tym, jak tego dokonać rozmawiano podczas EEC Green w Katowicach, imprezie która towarzyszyła szczytowi klimatycznemu COP24. Zdaniem prelegentów, aby być smart, miasto musi mieć dobrze rozwiniętą sieć ekologicznego transportu i ekologiczne budynki.




Tematyka smart cities nie jest nowa. O tzw. inteligentnych miastach mówi się od dawna. Choć nie ma jednoznacznej definicji tego wyrażenia, większość specjalistów sprowadza kwestię do tego, aby mieszkańcy większych i mniejszych miast żyli wygodnie. Podczas EEC Green w Katowicach prezentowano różne przykłady wdrażania idei smart cities.

Jedną z nich - w odniesieniu do dużych ośrodków metropolitalnych - jest sprawny, ale przede wszystkim ekologiczny system komunikacji publicznej. Na taki kierunek zdecydowały się m.in. władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - jedyny w Polsce związek metropolitalny skupiający ponad 40 samorządów.

Czytaj także: Smart cities w Polsce. Dobre praktyki wciąż niezbyt popularne

- Pierwszym celem, którego nie chcemy przespać, jest elektromobilność. Budowa transportu to dla nas najważniejsze zadanie - oświadczył Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. - Kiedy jeszcze nie było metropolii, każde z miast osobno negocjowało kupno np. autobusów. Kupowały jednocześnie po 50 czy 60 pojazdów. My, mając własny budżet i potencjał, staramy się o jednoczesny zakup 300 autobusów elektrycznych, to niemal 30 proc. całej floty - dodał. 

Wśród kolejnych zalet metropolii Karolczak wskazał to, że powstał jeden podmiot będący w stanie rozmawiać z PKP o budowie kolei metropolitalnej.

- Gminy nie były w stanie pojedynczo negocjować z zarządcą infrastruktury. My do tego wracamy, do tego mamy deklaracje rządu w sprawie budowy kolei - oświadczył przewodniczący GZM.

Przez ostatnich 40 lat źle budowaliśmy miasta. 

Spore wyzwanie stoi przed architektami - uważa Gil Penalosa, przewodniczący Stowarzyszenia 8 80 miast. Jak stwierdził, obecne problemy wielkich ośrodków miejskich wzięły się stąd, że włodarze, którzy przez ostatnie 40 lat rozbudowywali miasta, patrzyli na problem bardzo wąsko.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.