PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Hałas w polskich miastach. Czy zapłacimy za łamanie unijnych norm?

  • Piotr Toborek    31 stycznia 2019 - 06:00
Hałas w polskich miastach. Czy zapłacimy za łamanie unijnych norm?
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie hałasem to w Europie drugie największe zagrożenie środowiskowe (fot. Pixabay)

Od kilkunastu miesięcy cała Polska "walczy ze smogiem". W cieniu pozostał problem rosnącego hałasu, a pod tym względem nasz kraj także ma wiele do zrobienia, o czym przypomniała właśnie Komisja Europejska, grożąc Trybunałem Sprawiedliwości.




  • Mimo poczynienia pewnych postępów polskie władze nadal muszą przyjąć zmienione strategiczne mapy hałasu i plany działań dotyczące hałasu dla szeregu aglomeracji.
  • Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie hałasem to w Europie drugie największe zagrożenie środowiskowe.
  • Polska ma z hałasem problem tylko niewiele mniejszy niż ze smogiem.

Komisja Europejska wezwała kilka dni temu władze Polski do ochrony obywateli przed hałasem. Chodzi o zapewnienie zgodności polskiego prawa z głównymi przepisami unijnej dyrektywy dotyczącej hałasu.

- Hałas w środowisku, powodowany przez ruch drogowy, kolejowy i lotniczy, przemysł, budownictwo i inne rodzaje działalności, jest drugą - po zanieczyszczeniu powietrza - główną przyczyną przedwczesnych zgonów w UE. Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do przyjęcia planów działań dotyczących hałasu, których celem jest utrzymanie poziomów hałasu na dotychczasowym poziomie (jeżeli są zgodne z krajowymi wartościami granicznymi) lub w przypadku przekroczenia tych wartości - dostosowanie ich do obowiązujących wymogów - podała KE.

KE w ramach procedury naruszenia unijnego prawa skierowała do Polski w maju 2017 roku wezwanie do usunięcia uchybienia.

- Mimo poczynienia pewnych postępów władze polskie nadal muszą przyjąć zmienione strategiczne mapy hałasu i plany działań dotyczące hałasu dla szeregu aglomeracji, a także plany działań dotyczące hałasu dla głównych dróg, linii kolejowych oraz Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W związku z tym Komisja postanowiła skierować do Polski uzasadnioną opinię, dając jej dwa miesiące na naprawę sytuacji; w przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE - wskazała KE.

Według szacunków EEA (Europejska Agencja Środowiska) hałas wywołany przez sam ruch uliczny szkodzi ok. 100 mln ludzi w 33 krajach członkowskich Agencji. Jedna trzecia z tych 100 mln jest narażona na bardzo duże natężenie hałasu, czyli przekraczające 65 dB.

Drugim najgorszym źródłem zanieczyszczenia hałasem jest kolej - wywoływany przez nią hałas dotyka w Unii i pięciu sąsiednich państwach aż 19 mln ludzi. Hałas wywoływany przez ruch lotniczy jest niebezpieczny dla przeszło 4,1 mln osób. A ten przemysłowy w miastach - dla 1 mln ludzi.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie hałasem to w Europie drugie największe zagrożenie środowiskowe zaraz po zanieczyszczeniu powietrza.

Według obliczeń Europejskiej Agencji Środowiska z powodu hałasu umiera rocznie co najmniej 16 600 obywateli 33 europejskich państw. Co najmniej, bo to liczba obejmująca tylko mieszkańców największych miast i okolic najbardziej ruchliwych korytarzy drogowych.

Hałas w Polsce





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • tortury ustawowe ?, 2019-01-31 21:46:34

    Patrząc na to co dzieje się w Polsce z powodu tragicznie kiepskiej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie regionalnego pozamiejskiego drogowego publicznego transportu zbiorowego , interwencja UE jest pilnie potrzebna, gdyż można dojść do wniosku że państwo robi sobie jaja z obywateli -... już chyba od ponad 2 lat "naprawiają" te przepisy, a ciągle wychodziłoby jakby na to samo, czyli miałoby być coraz gorzej ?  rozwiń
  • DZIKI KRAJ ?, 2019-01-31 17:51:45

    kOCHANA ue WPROWADŻ OBOWIĄZKOWE MINIMALNE STANDARDY DOSTĘPNOŚCI OSÓB DO PUBLICZNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO NA TERENIE ue.
  • autobus PLUS., 2019-01-31 17:44:40

    niestety, nasze Ministerstwo Infrastruktury już co najmniej robi jak się wydaje jakieś dziwne i niezrozumiałe "podchody" do nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, więc chyba już niedługo będziemy mieli w naszym kraju tyle samo aut osobowych ile mamy dorosłych obywateli zdol...nych do prowadzenia samochodu , bo przecież bez własnego samochodu w Polsce nie daje się normalnie żyć, a na jakie samochody mamy w Polsce największy popyt, nikomu nie trzeba tłumaczyć.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.