PARTNER PORTALU
  • BGK

Kopciuchy karać, ekologię nagradzać - pomysł krakowskich radnych

  • Tomasz Klyta    3 lutego 2020 - 14:30
Kopciuchy karać, ekologię nagradzać - pomysł krakowskich radnych
Rafał Komarewicz oraz Łukasz Wantuch - pomysłodawcy zmian w przepisach(fot. mat. prasowe)

Zróżnicowanie opłat dla przewoźników za korzystanie z przystanków miejskich, uzależnione od klasy ekologicznej pojazdów - taką rezolucję do polskich parlamentarzystów skierowali radni z Krakowa: Rafał Komarewicz oraz Łukasz Wantuch. Aby pomysł wprowadzić w życie, Sejm musiałby znowelizować ustawę o transporcie zbiorowym. Według obecnie obowiązujących przepisów, ustalając stawki za korzystanie z przystanków, rada nie może "dyskryminować" żadnego z przewoźników.




  • Radni z Krakowa wyszli z inicjatywą, aby gminy mogły ustalać różne stawki dla operatorów za korzystanie z przystanków komunikacji miejskiej.
  • "Karani" mieliby być ci, którzy posługują się starszym i nieekologicznym taborem. "Nagrodą" dla podmiotów posiadających nowoczesny tabor, miałyby być właśnie obniżone stawki za przystanki.
  • Na razie na przeszkodzie stoją przepisy ustawy o transporcie zbiorowym.

W Krakowie obowiązuje uchwała, która nakłada obowiązek wnoszenia opłat przez przewoźników autobusowych i busowych za zatrzymywanie się na przystankach oraz dworcach. - Proponujemy, aby zmienić zapisy uchwały tak, by zwolnieni z opłaty byli przewoźnicy, którzy mają nowoczesną i bardziej ekologiczną flotę pojazdów - mówi Rafał Komarewicz, przewodniczący klubu Przyjazny Kraków.

Czytaj także: Jakie opłaty za korzystanie z przystanków przez prywatnych przewoźników?

Zwolnienie z opłaty za postój na przystankach i dworcach dotyczyłoby tych pojazdów, które posiadają silniki spełniające normy emisji spalin EURO6. - Jesteśmy miastem, które jest liderem w walce ze smogiem. Promujemy postawy pro-ekologiczne. Czas byśmy również w transporcie zbiorowym promowali i niejako nagradzali tych przedsiębiorców, którzy inwestują w nowoczesną i ekologiczną flotę pojazdów - mówi radny Łukasz Wantuch.

Radni ponadto chcą w specjalnej rezolucji zaapelować do posłów i senatorów z okręgu krakowskiego, aby ci z kolei zaproponowali zmianę w ustawie o transporcie publicznym. Rezolucja wzywa parlamentarzystów, aby w ustawie wprowadzić zapisy umożliwiające gminom stosowanie różnych stawek za postój pojazdów na przystankach i dworcach. Radni chcą, aby ustawa zezwalała radom gmin na podnoszenie stawek opłat dla pojazdów niespełniających ekologicznych norm emisji spalin.

- Niższe stawki dotyczyłyby również pojazdów zasilanych gazem CNG i z silnikami elektrycznymi. Potrzebne są w tym celu zmiany zapisów ustawowych - komentuje Rafał Komarewicz.

Czytaj także: Transport publiczny w miastach wojewódzkich. Gdzie najdalej do przystanku

Na razie na przeszkodzie w realizacji pomysłu krakowskich radnych, stoją przepisy ustawy o transporcie zbiorowym. W art. 16 czytamy, że stawki za korzystanie z przystanków "powinny być ustalane z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad dla wszystkich operatorów i przewoźników wykonujących transport publiczny na obszarze właściwości operatora".

Sprawą zróżnicowanych kwot dla poszczególnych przewoźników, zajmował się w 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o zaskarżenie uchwały rady gminy Pińczów(woj. świętokrzyskie). Tamtejsza rada gminy określiła stawki dla operatorów w wysokości 5 gr za jedno zatrzymanie dla wszystkich pojazdów. Jedna z firm przewozowych zaskarżyła uchwałę. Twierdziła, że jednolita stawka dla wszystkich przewoźników jest dyskryminująca, ponieważ "w uchwale nie uwzględniono odmiennych sytuacji operatorów i różnych przewoźników, – co w efekcie doprowadziło do dyskryminacji niektórych z nich".

Z taką argumentacją nie zgodził się jednak NSA. W wyroku podkreślono, że choć ustawa o transporcie zbiorowym nie precyzuje czym są stawki "niedyskryminujące", jednak ustalenie ich na tym samym poziomie dla wszystkich podmiotów przewozowych, jest najbliższe temu pojęciu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2020-02-04 09:36:45

    Z miast trzeba eliminować personalne samochody, ograniczając ich liczbę do minimum.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.