PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków chce norm emisji dla prywatnych autobusów. Miasto podsumowało badania spalin w transporcie

  • Michał Wroński    17 grudnia 2019 - 13:41
Kraków chce norm emisji dla prywatnych autobusów. Miasto podsumowało badania spalin w transporcie
W czerwcu w Krakowie rozpoczęto kilkutygodniowe pomiary rzeczywistej emisji spalin pojazdów (fot. mat. Bogusław Świerzowski / krakow.pl)

Kraków wystąpi do rządu o opracowanie programu rządowego wyznaczającego normy emisji w prywatnym transporcie publicznym. To konsekwencja ustaleń, jakie trafiły na biurko władz miasta po opracowaniu wyników badań dotyczących emisji zanieczyszczeń z transportu.




W czerwcu w Krakowie rozpoczęto kilkutygodniowe pomiary rzeczywistej emisji spalin pojazdów poruszających się po tamtejszych ulicach. Prowadzono je w trzech punktach miasta, pobierając próbki z rur wydechowych pojazdów przy wykorzystaniu metody teledetekcji (tzw. „remote sensing”). Urządzenia pomiarowe zapisywały poziomy stężeń dwutlenku węgla, tlenku azotu, tlenku węgla, dwutlenku azotu, węglowodorów i cząsteczek stałych PM.

Jak podkreślali przedstawiciele miasta, były to pierwsze tego typu badania w Polsce (podobne od kilku lat wykorzystuje m.in. Zurych i Londyn). Miały one pomóc w ustaleniu, które grupy pojazdów generują w stolicy Małopolski największe zanieczyszczenia powietrza.

- Z punktu widzenia Zarządu Transportu Publicznego szczególnie kładziemy nacisk na porównanie pojazdów transportu zbiorowego, tj. autobusów komunikacji miejskiej, autobusów komunikacji regularnej i autokarów, z samochodami osobowym - tłumaczył Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Czytaj: Rząd zmieni przepisy dotyczące działania stacji diagnostycznych?

Po kilku miesiącach analizy danych odpowiedź na to pytanie jest już znana. Jak właśnie podał krakowski ratusz, okazało się, że największe przekroczenia norm pochodzą z prywatnych autobusów.

- Autobusy komunikacji publicznej Euro 6 spełniają rygorystyczne normy w przypadku emisji tlenków azotu czy cząsteczek stałych PM. Średnie emisje substancji toksycznych z pojazdów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów prywatnych i ciężarówek przekraczają normy Euro w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku autobusów komunikacji miejskiej – podaje krakowski magistrat.

- W związku z tym Kraków zwróci się z apelem do rządu o opracowanie programu rządowego wyznaczającego normy emisji w prywatnym transporcie publicznym – zapowiada ratusz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • GŁOS LUDU !, 2019-12-30 18:07:37

    W KOŃCU SIĘ OBEJRZELI, JAK DO NASZEJ OJCZYZNY, DO MOJEGO KRAJU ŚCIĄGNIĘTO OGROMNE ILOŚCI MOCNO WYEKSPLOATOWANYCH AUT OSOBOWYCH, BUSÓW I AUTOBUSÓW z wszelkich państw tego świata - a przecież chyba wszyscy powinni też zastanowić się dlaczego tak się stało - wydaje się , że szukanie przyczyn należałoby... zacząć od analizy obowiązujących przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie regionalnego drogowego ptz, a mianowicie od jej Art. 20. zakazującego przyznawania prawa wyłącznego jako alternatywy dla wpłacania przewożnikom rekompensat. Obecnie bez własnego aut nie daje się normalnie żyć , więc wszyscy kupują jakieś pojazdy, najczęściej mocno toksyczne z zachodniego demobilu, a wiadomo, że jak ktoś już kupi takie auto to jeżdzi nim wszędzie, czyli także i tam gdzie bez problemu mógłby pojechać np. dobrze działającą miejską komunikacją zbiorową, czy pociągiem.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.