PARTNER PORTALU
  • BGK

Londyn wprowadza przepisy ograniczające emisję spalin

  • pap/pt    8 kwietnia 2019 - 16:34
Londyn wprowadza przepisy ograniczające emisję spalin
Początkowo nowe zasady obejmą jedynie dwie centralne dzielnice - Westminster i City of London - ale od października 2021 r. mają zostać znacząco rozszerzone (fot. pixabay)

Władze Londynu wprowadziły w poniedziałek, 8 kwietnia nową opłatę, mającą na celu ograniczenie emisji spalin samochodowych, zaznaczając, że to "najostrzejsze" przepisy na świecie. Jak tłumaczono, pozwoli to na zmniejszenie chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza.




Nowa opłata za wjazd do strefy niskich emisji Ultra Low Emission Zone (ULEZ) będzie obowiązywała przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, równolegle do już istniejącej opłaty za wjazd do miasta (Congestion Charge), która wynosi 11,5 funta (ale nie obowiązuje w weekendy i święta).

Według przedsiębiorstwa komunikacji publicznej Transport for London (TfL) zmiany dotkną około 40 tys. właścicieli pojazdów, którzy nie spełniają wysokich standardów emisyjnych i będą zmuszeni do ponoszenia nowych opłat: 12,5 funta za dzień dla samochodów, furgonetek i motorów oraz 100 funtów dla ciężarówek, autobusów i autokarów.

Władze miasta argumentowały, że zmiana pozwoli na ograniczenie o nawet 50 proc. szkodliwych emisji tlenków azotu, które odpowiadają za kryzys zdrowotny, prowadzący do "tysięcy przedwczesnych zgonów oraz zwiększonego ryzyka astmy, raka i demencji". Związany z zanieczyszczeniem powietrza koszt dla londyńskiej gospodarki - m.in. zawierający koszt leczenia chorób - został oszacowany na ok. 3,7 mld funtów rocznie.

Początkowo nowe zasady obejmą jedynie dwie centralne dzielnice - Westminster i City of London - ale od października 2021 r. mają zostać znacząco rozszerzone, obejmując teren całego miasta, ograniczony północną i południową obwodnicą.

Mieszkańcy na stronach TfL mogą sprawdzić, czy ich samochód jest na liście objętych dodatkowym podatkiem, ale co do zasady zmiany dotkną właścicieli motorów wyprodukowanych przed 2007 r. (niespełniających standardu Euro 3), samochodów z silnikami benzynowymi sprzed 2006 r. (Euro 4) i silnikami diesela sprzed 2015 r. (Euro 6).

Wejście w życie nowych przepisów jest realizacją jednej z głównych zapowiedzi burmistrza Sadiqa Khana - który sam jest astmatykiem - że będzie walczyć z zanieczyszczaniem powietrza.

TfL zaznaczyło również, że obecnie 75 proc. wszystkich miejskich autobusów (prawie 7 tys.) spełnia wymogi ULEZ - w tym wszystkie, które poruszają się po wyznaczonej strefie - a do października 2020 r. ta liczba ma wzrosnąć do 100 proc. (9,2 tys.).

Najnowsze badanie uniwersytetu King's College London wykazało, że ponad 2 mln mieszkańców Londynu mieszkają w rejonach, gdzie regularnie przekraczane są limity dotyczące tlenków azotu, z czego ok. 400 tys. z nich to dzieci poniżej 18 roku życia. Nowe przepisy mają pozwolić na to, by spadła także liczba szkół, które znajdują się w miejscach o szczególnym zanieczyszczeniu powietrza: z 450 w 2016 r. do zaledwie 5 w 2020 roku i zera w 2025 roku.

"To punkt zwrotny dla naszego miasta. Toksyczne powietrze jest niewidzialnym mordercą, odpowiedzialnym za jeden z największych narodowych kryzysów dotyczących zdrowia publicznego w naszym pokoleniu" - tłumaczył Khan, podkreślając, że "odmawia bycia kolejnym politykiem, który to ignoruje".

"To także kwestia sprawiedliwości społecznej: ludzie mieszkający w najbiedniejszych częściach Londynu, którzy najrzadziej mają samochód, są dotknięci szkodliwymi konsekwencjami zanieczyszczenia powietrza w największym stopniu" - dodał burmistrz Londynu.

Ratusz podkreślił, że od ogłoszenia planowanej zmiany w lutym 2017 r. i rozpoczęcia kampanii informacyjnej przed dziewięcioma miesiącami, liczba pojazdów przejeżdżających przez strefę ULEZ spadła o 11 tys., a jednocześnie o 38 proc. więcej z nich spełnia nowe wymogi (obecnie na poziomie 61 proc.)

Przepisy uzyskały poparcie przedstawicieli trzeciego sektora, a także Królewskiego Kolegium Pediatrów i Lekarzy Dziecięcych, którego szef - prof. Jonathan Grigg - podkreślił, że ta decyzja jest "ekstremalnie pozytywna" i ostrzegł, że "zanieczyszczenie powietrza może mieć olbrzymie konsekwencje dla zdrowia dorastającego dziecka, a wczesna ekspozycja zwiększa ryzyko astmy i infekcji płuc, które mogą zagrażać życiu".

Jednocześnie Federacja Małych Przedsiębiorców ostrzegła przed rosnącymi kosztami dla firm, mówiąc, że wielu właścicieli jest "bardzo zaniepokojonych przyszłością swojego biznesu" w obliczu zwiększonych opłat.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.