Partner portalu

Małopolskie: Uchwała antysmogowa niezgodna z prawem? Wyrok sądu poznamy w październiku

Krakowski Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpoznał we wtorek (19 września) cztery skargi na uchwałę antysmogową dla Małopolski, uchwaloną przez sejmik województwa małopolskiego w styczniu tego roku. Ogłoszenie wyroku odroczył do 3 października.

• Uchwałę zaskarżyły dwie osoby fizyczne eksploatujące instalacje, które nie spełniają wymogów, oraz dwa podmioty gospodarcze zajmujące się sprzedażą węgla.

• Wątpliwości skarżących budzi fakt, czy w tak dużym zakresie nakazów, które są na nich nałożone, nie powinny one być dokonane w drodze ustawy, zamiast aktu prawa miejscowego.

• Dodatkowe wątpliwości ma budzić rozporządzenie ministra dot. kotłów, które ma zasięg krajowy i reguluje pewne kwestie inaczej niż uchwała w Małopolsce. 

W skargach pojawiły się zarzuty m.in., że uchwała przyniesie niekorzystne i nieuzasadnione skutki finansowe dla osób prywatnych i doprowadzi do ograniczenia działalności producentów urządzeń grzewczych na paliwa stałe.

Podnosiły także m.in. zarzut przekroczenia granic upoważnienia ustawowego oraz wprowadzenie norm o charakterze systemowym, które powinny być regulowane ustawą, a także wprowadzenia w drodze aktu prawa miejscowego unormowań sprzecznych z unijnymi rozporządzeniami poprzez wprowadzenie zakazu produkcji lub sprzedaży urządzeń grzewczych i inne.

Kolejne zarzuty to m.in. naruszenie Konstytucji RP w zakresie sprawiedliwości i równości obywateli wobec prawa, brak odpowiedniego vacatio legis oraz jasnej definicji "systemu centralnego ogrzewania".

Czytaj też: Marszałek Małopolski nie boi się, że uchwały antysmogowe będą martwymi przepisami 

"Moi klienci zaskarżyli tę uchwałę głównie z tego powodu, że mieli uzasadnione wątpliwości, czy została ona wydana w dobrym trybie jeżeli chodzi o możliwość ograniczenia praw i nakładania obowiązków na obywateli - czy jest to możliwe w drodze wydania aktu prawa miejscowego, czyli uchwały sejmiku wojewódzkiego. Uważali, że jeżeli chodzi o tak duży zakres nakazów, które są na nich nałożone, powinny one być dokonane w drodze ustawy, a nie w drodze aktu prawa miejscowego" - powiedziała po rozprawie pełnomocniczka skarżących adwokat Joanna Gajowska.

Jak podkreśliła, "dodatkowo potwierdzeniem zasadności tych złożonych kilka miesięcy temu skarg było to, że 1 sierpnia zostało wydane rozporządzenie, na mocy którego minister wprowadził ograniczenia, jeżeli chodzi o wprowadzenie do obrotu i do użytkowania kotłów na paliwa stałe. Zachodzi wobec tego dualizm prawny, ponieważ rozporządzenie mające zasięg krajowy reguluje te kwestie inaczej niż uchwała antysmogowa w Małopolsce" - powiedziała pełnomocniczka skarżących.

Pełnomocnik Urzędu Marszałkowskiego podkreślał przed sądem, że uchwała pod względem formalnym i merytorycznym jest zgodna z prawem i wnosił o odrzucenie skarg lub rozpoznanie ich i oddalenie.

"Każdy ma prawo korzystać z przysługujących mu praw, oczekujemy na rozstrzygnięcie sądu i liczymy na to, że dobro Małopolan okaże się priorytetowe" - powiedział dziennikarzom po rozprawie rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Filip Szatanik.

W trakcie wtorkowej rozprawy sąd dopuścił do udziału w procesie Krakowski Alarm Smogowy. "Chcemy bronić uchwały sejmiku, bo uważamy, że jest ona krokiem koniecznym do poprawy jakości powietrza w Małopolsce" - powiedziała dziennikarzom po rozprawie Ewa Lutomska z KAS. W trakcie rozprawy przedłożyła sądowi stanowisko prawników współpracujących z KAS, w którym bronią oni uchwałę.

Małopolska pionierem w zakresie uchwał antysmogowych 

Województwo małopolskie jako pierwsze w Polsce przyjęło regulacje antysmogowe.

Zgodnie z uchwałą sejmiku województwa z 23 stycznia tego roku w Małopolsce nadal będzie można używać paliw stałych do ogrzewania, w tym węgla, ale zabronione będzie montowanie przestarzałych pieców "kopciuchów" i korzystanie z paliw niskiej jakości: mułów i flotów węglowych oraz drewna o wilgotności powyżej 20 proc.

Jeśli chodzi o piece: w nowo budowanych domach i obiektach od 1 lipca powinny być montowane kotły grzewcze piątej generacji. Do 1 stycznia 2023 r. mają zostać wymienione wszystkie stare piece, z wyjątkiem pieców klasy 3. i 4., dla których przewidziano 10-letni okres przejściowy. Do końca 2026 r. kominki będą musiały mieć sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80 proc. Nie trzeba będzie wymieniać kominków już zamontowanych. Żeby spełniały wskazane poziomy sprawności, wystarczy doposażyć je w specjalne urządzenia, np. elektrofiltry, dostępne na polskim rynku.

Wcześniej zaskarżane były dwie antysmogowe uchwały sejmiku dla Krakowa wprowadzające całkowity zakaz palenia w mieście węglem. Pierwsza z nich z listopada 2013 r. została uznana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny za nieważną, a Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał ten wyrok.

W przypadku drugiej - ze stycznia 2016 r. - Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił trzy skargi, uznając, że są one bezzasadne, a uchwała sejmiku została podjęta w granicach prawa. Zakaz palenia w Krakowie węglem zacznie obowiązywać od 1 września 2019 r.

Zobacz naszą najnowszą "Rządową ławę". Adam Sierak rozmawia z Piotrem Uścińskim, wiceministrem rozwoju i technologii

 
KOMENTARZE3

  • shma 2017-09-24 16:01:16
    Zapomniałem o pellecie Pellet to taka piękny wynalazek podobnie jak pięknym wymysłem kilkanaście lat temu był ekogroszek. I tani był, bo był produkowany z odpadów, a potem pobyt się zwiększył i odpadów zabrakło i zaczęto go umyślnie produkować wytwarzając przy okazji odpady w postaci miału. Histor...ia lubi się powtarzać. Jeżeli nadal po przeczytaniu i rozważeniu powyższego sądzicie że pellet przynajmniej ten dobrej jakości nie pójdzie w górę, to albo macie w tym jakiś interes, albo jesteście naiwni.  rozwiń
  • shma 2017-09-24 15:48:20
    Do Zbyszek: Po pierwsze to brzmi jak reklama Po drugie grunt pod nogami to bardziej pali się Putinowi, który chce nas uzależnić od Rosji zarówno co do gazu jak i co do węgla. Nie wierzę że to przypadek iż alarm antysmogowy stał się głośny w podobnym czasie, jak było wiadomo że za kilka lat ameryk...anie będą w stanie sprowadzać gaz łupkowy itd...... Po trzecie jeżeli dopuszczono do rozprawy przedstawicieli alarmu antysmogowego, to sprawiedliwość wymagała by, aby też wysłuchać specjalistów z branży krytycznie wypowiadających się o alarmie anty smogowym! Przykładowo Pana prowadzącego portal czysteogrzewanie.pl  rozwiń
  • Zbyszek 2017-09-23 22:02:01
    Sprzedawcom węgla najwyraźniej pali się grunt pod nogami, skoro skarżą uchwałę antysmogową. Ja decyzje o zmianie pieca z ekogroszku na spalanie pelletu podjąłem 3 lata wstecz i z perspektywy tego okresu mogę powiedzieć że była to trafna decyzja. Ceny pelletu na przestrzeni kilku lat spadły, co nie... można powiedzieć o innych paliwach. Mam nowy piec mazurskiego producenta (Kostrzewa) – mega wygoda i przede wszystkim posiada 5 klasę emisyjności, więc choć trochę przyczyniam się do poprawy środowiska w mojej okolicy gdzie mieszkam. Ustawy nie da się już zatrzymać. Dodatkowo rozporządzenie ministra Morawieckiego zakazuje od 1 października 2017r. sprzedaży kotłów poniżej 5 klasy. Tak więc koniec w końcu kopciuchów w obiegu!  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!