PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Miasta będą konkurować o mieszkańców jakością powietrza?

  • Tomasz Jakubowski    13 maja 2019 - 18:00
Miasta będą konkurować o mieszkańców jakością powietrza?
Fot. archiwum

Coraz częściej młodzi ludzie zwracają uwagę na ochronę środowiska, decydując, czy mieszkać, czy nie mieszkać w danym mieście. Tymczasem na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż ponad 30 to miasta polskie. Ekowyzwań stojących przed miastami jest więcej.




  • Coraz częściej młodzi ludzie zwracają uwagę na ochronę środowiska i to oni będą decydować, czy mieszkać, czy nie mieszkać w danym mieście czy metropolii.
  • - Walka trwa, wiemy, że zdrowsze powietrze przyciągnie mieszkańców. Ze smogiem walczymy na wielu frontach. To transport niskoemisyjny, ale też promocja ekologii u najmłodszych – mówił Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
  • Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podkreślił, że pomocne byłyby ustawowe rozwiązana, ale pomyślane w sposób mądry. Jak przykład nieudanego rozwiązania podał próbę wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie.

- Z moich obserwacji wynika, iż największym wyzwaniem dużych miast czy metropolii jest segregacja odpadów. Nie tylko segregowanie, ale i myślenie, jak to robić, edukacja społeczeństwa. Na poziomie samorządów to modernizacje systemów oczyszczania, odpowiednie wykorzystanie środków czy innowacyjne rozwiązania - wymieniał Frédéric Faroche, prezes Grupa Veolia w Polsce, firmy, która od 20 lat działa w naszym kraju. Zwrócił uwagę że jego firma działa w trzech obszarach - odpady, woda i ciepło.

Pytany o kierunek dla miast, powiedział, że głównie to zrównoważony rozwój z maksymalnym poszanowaniem środowiska i maksymalnym ponownym użyciem surowców i odpadów.

Wyzwaniem jest też jakość powietrza. Coraz częściej młodzi ludzie zwracają uwagę na ochronę środowiska i to oni będą decydować, czy mieszkać, czy nie mieszkać w danym mieście czy metropolii. Tymczasem na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż 36 to miasta polskie. - Jak miasta walczą z tą kwestią? - pytał dziennikarz Piotr Kraśko.

- Walka trwa, wiemy, że zdrowsze powietrze przyciągnie mieszkańców. Ze smogiem walczymy na wielu frontach. To transport niskoemisyjny, ale też promocja ekologii u najmłodszych – odpowiedział Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. - Widać też, że wzrosła świadomość społeczna, mamy coraz lepszą i częstszą debatę na temat zmian klimatycznych, widzimy, że zmienia się mentalność – dodał marszałek.

Podkreślił, że walka o lepsze powietrze widoczna jest też w zmienianej i aktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego, w której coraz większą uwagę zwraca się właśnie na ochronę środowiska. 

Dodał, że budowniczowie miast powstałych i rozbudowywanych w latach 50. i 60. XX wieku zupełnie nie brali tych kwestii na poważnie. – Nikt nie myślał o korytarzach powietrznych; mamy zwartą zabudowę, to są problemy, które teraz musimy rozwiązywać – mówił. 

Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podkreślił, że pomocne byłyby ustawowe rozwiązana, ale pomyślane w sposób mądry. Jak przykład nieudanego rozwiązania podał próbę wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie.

- Zmiany w Krakowie były „zbyt drastyczne”. Wymagania były tak duże, że spełnić je mogło może pięciu kierowców w mieście – twierdził Karolczak.

Przypomniał jednak, że uwolnione zostały ceny parkingowe, samorządowy mają większą rolę do odegrania w kreowaniu "czystych" stref w mieście. Trwają dyskusje na ten temat. - A chodzi o to, by to nie były tylko zakazy, ale i pewna oferta dla kierowców – podkreślał Karolczak - Ograniczać samochody trzeba, ale mądrze - dodał. 

Artykuł powstał na bazie debaty podczas panelu "Miasta, metropolie, regiony. Dylematy zrównoważonego wzrostu" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • w.potega@neostrada.pl, 2019-05-14 10:15:43

    Napęd samochodów ma znaczenie drugorzędne. Smog powstaje z pyłów przetaczanych samochodami, także elektrycznymi. Wyjściem jest ograniczenie jazd w mieście osobistymi samochodami. Tramwajów potrzebujemy, a przejściowo autobusów. Potrzebujemy też sprzedawania nadmiarów samochodów osobowych w miastach.... W Warszawie jest trzykrotnie więcej samochodów w porównaniu do tych miast Zachodu, gdzie smog zlikwidowano. Póki co idziemy w przeciwnym (szkodliwym) kierunku, dokupując samochodów osobowych i niepotrzebnie dobudowując dróg. Ruchowi samochodów osobowych w miastach trzeba przeszkadzać, a pieniądze lokować w buspas-y itp. Wtedy będziemy zdrowsi.  rozwiń
  • Kolo, 2019-05-14 08:17:20

    W komentarzach diesle co niektórym przeszkadzają ? więc niech może miasta zlikwidują komunikację autobusową i zakażą transportu towarowego, bo cały opiera się na dieslach właśnie . Tańsze parkowanie dla euro6 , śmiech na sali - te nowoczesne zabawki są ekologiczne chyba tylko w warunkach laboratory...jnych. Ile faktycznie palą te eko-silniczki to wiedzą tylko ich nieszczęśni posiadacze, a trwałością żaden nigdy nie dorówna dieslom właśnie. Gdy doliczyć środowiskowy koszt wyprodukowania (i szybszego zużycia) nowoczesnych samochodów to wyjdzie na to że stary diesel znacznie mniej obciąża środowisko  rozwiń
  • Grzesiek, 2019-05-13 23:41:49

    Dodatkowo skala opłat za parkowanie dla konkretnych rodzajów napędów powinna być odwrotnie proporcjonalna do ich norm emisji spalin. Czyli np. euro6 najmniejsze opłaty, a najstarsze "eurocośtam" to wtedy opłaty najwyższe.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.