
- Coraz częściej młodzi ludzie zwracają uwagę na ochronę środowiska i to oni będą decydować, czy mieszkać, czy nie mieszkać w danym mieście czy metropolii.
- - Walka trwa, wiemy, że zdrowsze powietrze przyciągnie mieszkańców. Ze smogiem walczymy na wielu frontach. To transport niskoemisyjny, ale też promocja ekologii u najmłodszych – mówił Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
- Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podkreślił, że pomocne byłyby ustawowe rozwiązana, ale pomyślane w sposób mądry. Jak przykład nieudanego rozwiązania podał próbę wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie.
- Z moich obserwacji wynika, iż największym wyzwaniem dużych miast czy metropolii jest segregacja odpadów. Nie tylko segregowanie, ale i myślenie, jak to robić, edukacja społeczeństwa. Na poziomie samorządów to modernizacje systemów oczyszczania, odpowiednie wykorzystanie środków czy innowacyjne rozwiązania - wymieniał Frédéric Faroche, prezes Grupa Veolia w Polsce, firmy, która od 20 lat działa w naszym kraju. Zwrócił uwagę że jego firma działa w trzech obszarach - odpady, woda i ciepło.
Pytany o kierunek dla miast, powiedział, że głównie to zrównoważony rozwój z maksymalnym poszanowaniem środowiska i maksymalnym ponownym użyciem surowców i odpadów.
Wyzwaniem jest też jakość powietrza. Coraz częściej młodzi ludzie zwracają uwagę na ochronę środowiska i to oni będą decydować, czy mieszkać, czy nie mieszkać w danym mieście czy metropolii. Tymczasem na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż 36 to miasta polskie. - Jak miasta walczą z tą kwestią? - pytał dziennikarz Piotr Kraśko.
- Walka trwa, wiemy, że zdrowsze powietrze przyciągnie mieszkańców. Ze smogiem walczymy na wielu frontach. To transport niskoemisyjny, ale też promocja ekologii u najmłodszych – odpowiedział Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. - Widać też, że wzrosła świadomość społeczna, mamy coraz lepszą i częstszą debatę na temat zmian klimatycznych, widzimy, że zmienia się mentalność – dodał marszałek.
Podkreślił, że walka o lepsze powietrze widoczna jest też w zmienianej i aktualizowanej Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego, w której coraz większą uwagę zwraca się właśnie na ochronę środowiska.
Dodał, że budowniczowie miast powstałych i rozbudowywanych w latach 50. i 60. XX wieku zupełnie nie brali tych kwestii na poważnie. – Nikt nie myślał o korytarzach powietrznych; mamy zwartą zabudowę, to są problemy, które teraz musimy rozwiązywać – mówił.
Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podkreślił, że pomocne byłyby ustawowe rozwiązana, ale pomyślane w sposób mądry. Jak przykład nieudanego rozwiązania podał próbę wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie.
- Zmiany w Krakowie były „zbyt drastyczne”. Wymagania były tak duże, że spełnić je mogło może pięciu kierowców w mieście – twierdził Karolczak.
Przypomniał jednak, że uwolnione zostały ceny parkingowe, samorządowy mają większą rolę do odegrania w kreowaniu "czystych" stref w mieście. Trwają dyskusje na ten temat. - A chodzi o to, by to nie były tylko zakazy, ale i pewna oferta dla kierowców – podkreślał Karolczak - Ograniczać samochody trzeba, ale mądrze - dodał.
Artykuł powstał na bazie debaty podczas panelu "Miasta, metropolie, regiony. Dylematy zrównoważonego wzrostu" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
w.potega@neostrada.pl
2019-05-14 10:15:43
Napęd samochodów ma znaczenie drugorzędne. Smog powstaje z pyłów przetaczanych samochodami, także elektrycznymi. Wyjściem jest ograniczenie jazd w mieście osobistymi samochodami. Tramwajów potrzebujemy, a przejściowo autobusów. Potrzebujemy też sprzedawania nadmiarów samochodów osobowych w miastach.... rozwiń
-
Kolo
2019-05-14 08:17:20
W komentarzach diesle co niektórym przeszkadzają ? więc niech może miasta zlikwidują komunikację autobusową i zakażą transportu towarowego, bo cały opiera się na dieslach właśnie . Tańsze parkowanie dla euro6 , śmiech na sali - te nowoczesne zabawki są ekologiczne chyba tylko w warunkach laboratory... rozwiń
-
Grzesiek
2019-05-13 23:41:49
Dodatkowo skala opłat za parkowanie dla konkretnych rodzajów napędów powinna być odwrotnie proporcjonalna do ich norm emisji spalin. Czyli np. euro6 najmniejsze opłaty, a najstarsze "eurocośtam" to wtedy opłaty najwyższe.