PARTNER PORTALU
  • BGK

Nie tylko tramwaje i autobusy są eko

  • pt    14 listopada 2019 - 18:15
Nie tylko tramwaje i autobusy są eko
Iveco Daily w wersji furgon kosztuje niecałe 113 tys. zł netto za sztukę (fot. poznan.pl)

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu jest coraz bardziej ekologiczne. Nowoczesne tramwaje i autobusy to nie wszystko.  Na ulice wyjadą także przyjazne środowisku pojazdy techniczne.




  • MPK Poznań zakupiło osiem pojazdów technicznych na gaz.
  • Pojazdy napędzane paliwem CNG, które zakupiło MPK Poznań, są droższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 proc.
  • Auta są za to około 4-krotnie tańsze od tych z napędem elektrycznym.

Pierwsze samochody dostawcze napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG trafiły już do MPK Poznań. To osiem pojazdów  marki Iveco Daily w dwóch rodzajach zabudowy. Spełniają one najsurowsze normy emisji spalin EURO 6 i zastąpią wyeksploatowane technicznie oraz przestarzałe konstrukcyjnie pojazdy marki Lublin zasilane olejem napędowym.

Nowe samochody  wykorzystywane będą przez służby zaplecza technicznego, m. in. brygady torowo-sieciowe wykonujące naprawy i niezbędne prace związane z utrzymaniem infrastruktury.

Decyzja o zakupie pojazdów z napędem alternatywnym, jakim jest CNG, to kolejny dowód na to, że ekologia jest jednym z priorytetów MPK Poznań.

Program systematycznej wymiany taboru zakłada wprowadzenie do użytku jak największej liczby niskoemisyjnych lub bezemisyjnych środków transportu.

- Argumentem koronnym, który niewątpliwie miał wpływ na podjęcie decyzji o zakupie pojazdów technicznych napędzanych gazem CNG, były zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obligujące przedsiębiorstwa działalności publicznej do wprowadzania oraz stopniowego zwiększania udziału pojazdów z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie taboru - mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK.

Nowe nabytki  MPK Poznań zostały już technicznie dopuszczone do ruchu - to konieczne ze względu na zamontowane zbiorniki ciśnieniowe oraz czynności obsługowe związane z zasilaniem gazowym silnika. Pojazdy będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania publicznie dostępna stacja, umożliwiająca tankowanie sprężonego gazu ziemnego.

Pojazdy napędzane paliwem CNG, które zakupiło MPK Poznań, są droższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 proc, ale za to około 4-krotnie tańsze od tych z napędem elektrycznym. Iveco Daily w wersji furgon kosztuje niecałe 113 tys. zł netto za sztukę. Natomiast Iveco Daily z zabudową brygadową to koszt nieco ponad 120 tys. zł netto.

- Jesteśmy otwarci na nowe technologie i dbamy o czyste powietrze, dlatego wprowadzanie nowych źródeł napędu to naturalna konsekwencja na drodze realizacji naszej misji - kontynuuje Wojciech Tulibacki.

Zwraca uwagę, że wyższa cena pojazdów z napędem alternatywnym, w szczególności pojazdów elektrycznych, oraz ograniczenia infrastrukturalne stanowią obecnie skuteczne bariery rozwoju tego typu technologii.

- Wymagania prawne stanowią pewną formę ożywienia działań mających na celu zwiększanie udziału pojazdów z napędami alternatywnymi, ale powinny za tym podążać także zewnętrzne źródła dofinansowania tego typu przedsięwzięć. Dzisiaj samorządy oraz przedsiębiorstwa nie są finansowo przygotowane na wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii bez środków zewnętrznego dofinansowania. Ekologia kosztuje, ale te inwestycje w kontekście zagrożeń dla środowiska i perspektyw dla przyszłych pokoleń są koniecznością, a ich wymiar staje się bezcenny - podkreśla prezes MPK Poznań.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.