PARTNER PORTALU
  • BGK

NIK krytykuje ustawę o elektromobilności. Nieskuteczna, bo zbyt restrykcyjna?

  • MIW    12 września 2018 - 14:25
NIK krytykuje ustawę o elektromobilności. Nieskuteczna, bo zbyt restrykcyjna?
W latach 1990-2016 emisja tlenków azotu z sektora transportowego w Polsce wzrosła o prawie 20 proc. (fot. pixabay.com)

Ustawa o elektromobilności nie ułatwi walki ze smogiem w polskich miast. Dlaczego? Bo jest zbyt restrykcyjna i samorządy nie będą zainteresowane korzystaniem z jej zapisów. Taki wniosek płynie z oceny Najwyższej Izby Kontroli.




  • Tylko w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu transport generuje przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu. Skala tych przekroczeń jest jednak znacząca.
  • Zdaniem NIK sposobem na ograniczenie emisji związków azotu może być tworzenie na terenach wysokiego natężenia ruchu samochodowego stref ograniczonej emisji.
  • Obowiązująca od lutego 2018 r. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych daje samorządom możliwość tworzenia stref czystego transportu. Gdyby jednak zastosować jej zapisy, to prawo wjazdu do tych stref miałoby mniej niż 1 proc. wszystkich zarejestrowanych pojazdów silnikowych. I to – zdaniem NIK – jest największą słabością tej ustawy.

Jak wskazuje NIK sytuacja Polski na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu (pochodzącym głównie z transportu) była lepsza niż w przypadku pyłów zawieszonych. Pod względem wysokości średniorocznych stężeń tej substancji na obszarze całego kraju w 2015 r. Polska uplasowała się bowiem na 19 miejscu wśród 28 krajów UE. Izba informuje, że na terenie Polski przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2 w latach 2014-2017 występowały tylko w 4 z 46 stref (tj. w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu), w których dokonuje się oceny jakości powietrza. Niestety skala tych przekroczeń była wysoka (maksymalne wartości stężeń rocznych wynosiły od 148 do 158 proc. poziomu dopuszczalnego).

NIK zwrócił uwagę, że o ile w przypadku źródeł przemysłowych ograniczono emisję zanieczyszczeń do atmosfery, to w przypadku transportu sytuacja nie uległa poprawie. Tymczasem tlenki azotu są szczególnie groźne w dużych miastach, bo ich koncentracja potęguje natężenie smogu, generowanego przez emisję z domowych pieców i lokalnych kotłowni węglowych.

Czytaj: NIK alarmuje: Smog w Polsce najwyższy w Europie. Oto najbardziej zanieczyszczone miasta

Według danych Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami najwięcej tlenków azotu emitował w 2016 r. przemysł (38 proc.) i transport drogowy 32 proc. Dobrą wiadomością jest, że w latach 1990-2016 całkowita wielkości emisji tych związków zmniejszyła się o 31 proc. Tyle, że – jak podnosi NIK - redukcja ta była w dużej mierze wynikiem obniżenia wielkości emisji z sektora przemysłowego, zwłaszcza w obszarze produkcji energii elektrycznej i ciepła.

- Niestety w przypadku sektora komunalno-bytowego emisja NOx w latach 1990-2016 wzrosła o prawie 30 proc. a z sektora transportowego prawie 20 proc. – wskazuje NIK. Zdaniem Izby wskazuje to na niską skuteczność działań naprawczych realizowanych w ramach Programu Ochrony Powietrza oraz ich niewystarczające tempo w odniesieniu do skali problemu.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • rżną głupa ?, 2018-09-13 16:00:05

    szanowny Prof. Lost, sam zakaz nie załatwiłby problemu, potrzebny jest normalny regionalny autobusowy publiczny transport zbiorowy, wówczas ludzie nie byliby zmuszeni do kupowania rzęchów, po prostu podróżowaliby tzw. "pekaesami" - gdyż dzisiaj bez własnego rzęcha nie ma życia - a jak kto...ś go kupi to jeżdzi nim wszędzie, nawet i tam gdzie teoretycznie mógłby pojechać np. pociągiem. Dzieje się tak z powodu tragicznie kiepskiej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, zakazującej przyznawania prawa wyłącznego jako alternatywy dla wypłacania rekompensat finansowych ( słynny Art. 20 , ustawy o ptz. ).  rozwiń
  • haniebna lipa., 2018-09-13 15:46:21

    a, u nas , chyba nie są w stanie napisać normalnego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - ponoć przedstawili już 8 wersję, trwa to już prawie 2 lata , a niestety "lipa pozostaje lipą". "Zasada przymusowego posiadania samochodu " jest ciągle aktua...lna.  rozwiń
  • Gość, 2018-09-13 09:23:58

    Na załączonym obrazku widać, że staramy się dorównać najlepszym ...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.