PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

NIK o smogu: Samochody to większy problem niż emisja z domowych pieców

  • Tomasz Klyta    30 stycznia 2019 - 18:39
NIK o smogu: Samochody to większy problem niż emisja z domowych pieców
Częstsze i dokładniejsze czyszczenie ulic pomogłoby zahamować część tzw. smogu komunikacyjnego. W Polsce takie rozwiązanie się jednak nie przyjęło (fot. mpgk.com.)

W skali kraju samochody odpowiadają za niewielką liczbę przekroczeń poziomu zanieczyszczeń. Jednak w największych miastach są głównymi trucicielami - twierdzi Najwyższa Izba Kontroli. W środę 30 stycznia NIK zorganizował konferencję "Aglomeracje miejskie - wpływ transportu drogowego na jakość powietrza".




  • Około 10 proc. zanieczyszczeń w powietrzu pochodzi z transportu. Tyle tylko, że dane dotyczą całego kraju. W dużych miastach proporcje się odwracają.
  • Co mogą zrobić miasta? Zakazać parkowania w centrach? Z tym nie zgadzają się specjaliści. Uważają, że byłoby to przesuwaniem smogu z jednego miejsca do drugiego.
  • Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że tylko 7 proc. tzw. smogu samochodowego pochodzi z rur wydechowych. Pozostała część to przede wszystkim pyły z ulicy. Jak zniwelować problem? Odpowiedź jest prosta: częściej myć drogi. Tyle tylko, że w Polsce takie praktyki już spotkały się z oporem.

Po polskich drogach jeździ coraz więcej coraz starszych pojazdów, w tym z silnikiem diesla. Według danych Emmision Analytics, aż 97 proc. silników wysokoprężnych emituje więcej rakotwórczych tlenków azotu niż wynoszą normy - podaje NIK. Przy tym polski system dopuszczania samochodów do ruchu jest nieszczelny. Jak dotąd nie jest ścigane coraz powszechniejsze wycinanie z pojazdów elementów służących ochronie środowiska, w tym m. in. filtrów cząstek stałych. Mimo że jest to karalne taką usługę oferują setki warsztatów a internet pełen jest wskazówek, jak taki filtr usunąć.

Niska jest też świadomość kierowców na temat związku pomiędzy stanem technicznym samochodu a ich bezpieczeństwem, skutkiem czego po drogach porusza się duża liczba pojazdów stwarzających zagrożenie dla środowiska naturalnego. Jak wykazały wcześniejsze kontrole NIK, Inspekcja Transportu Drogowego i Policja w trakcie kontroli drogowej mają ograniczone możliwości wykrywania takich przeróbek, gdyż wzrokowo takich zmian stwierdzić nie można. Głównie dlatego, że usuwane są wkłady do filtrów, a nie całe filtry. Ponadto policja i ITD nie dysponują sprzętem, pozwalającym na wykrycie zmian w oprogramowaniu silnika.

Czytaj także:Kantar TNS: Smog to duży problem. Mieszkańcy powinni częściej korzystać z komunikacji miejskiej

- Dziś nie trzeba już nikogo przekonywać, że zanieczyszczenie powietrza wywiera negatywny wpływ na ludzkie zdrowie. Coraz więcej badań wskazuje, że smog zwiększa ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, sercowo-naczyniowych oraz chorób układu oddechowego. To oddziaływanie ma również swój wymiar finansowy w postaci ogromnego obciążenia dla budżetu państwa. Dlatego walka ze smogiem stanowi szczególny przedmiot zainteresowania NIK, ale również Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - powiedział Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK.

Czytaj także: Jest sposób na smog? Kluczową sprawą mobilizacja pieniędzy





REKLAMA




×
KOMENTARZE (17)

  • tak chcieliśmy ?, 2019-02-12 16:31:17

    oczywiście, że samochody to większy problem niż palenie w piecah - ludzie palili w piecach zawsze, a tak ogromna ilość samochodów pojawiła się, jak można zaobserwować, przede wszystkim od wprowadzenia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010r, niszczącą polskie PKS-y, pozwalającą na tzw. &q...uot;busiarską wolnoamerykankę". Ludzie nie mają wyjścia, kupują takie auta na jakie ich stać, czyli bardzo często trujące szroty z zachodniej granicy, niekiedy tam już nie dopuszczonych do ruchu.  rozwiń
  • siostro TLEN ! !, 2019-02-11 19:43:47

    PRZECIEŻ CHYBA JUŻ WSZYSCY POWINNI WIEDZIEĆ , jak powinien być napisany projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie pozamiejskiego drogowego transportu zbiorowego , mamy tylu fachowców, profesorów, instytutów, uczelni, urzędników , kongresów, komisji, zespołów, konw...entów itd, a prace nad w/w ustawą trwają już chyba ponad 2 lata i nadal proponuje się, jak rozumiem, utrzymanie karygodnych przepisów (tylko pokrytych pudrem) przy pomocy których zniszczono transport zbiorowy w Polsce - z takiej sytuacji, jak się wydaje, cieszyć się mogą tylko handlarze złomem samochodowym i niektórzy samorządowcy.  rozwiń
  • PiS olewa NIK ?, 2019-02-02 15:01:08

    NIK już dawno i na 100% słusznie wystąpił do Prezesa Rady Ministrów, o zmianę przepisów ART. 20 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, zakazującym przyznawania prawa wyłącznego o jakim mowa w Rozporządzeniu (WE) nr. 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady - na zapis umożliwiający przyznawanie ...takiego prawa - niestety, jak rozumiem, projektant nowelizacji przedmiotowej ustawy, chyba "olał " tę propozycję, nawet nie odnosząc się do niej w "Uzasadnieniu" , czy "OSR" projektu noweli UD 126 z dn. 09.11.2018.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.