PARTNER PORTALU
  • BGK

Plany gospodarki niskoemisyjnej zagrożone przez emisję z transportu

  • Michał Wroński    24 września 2018 - 13:30
Plany gospodarki niskoemisyjnej zagrożone przez emisję z transportu
Już w kilku miejscach zdarzyło się, że spora część efektu ograniczenia CO2 została „zjedzona” przez wzrost emisji w transporcie. (fot. pixabay.com)

Ambitne plany samorządów planujących ograniczenie skali występującej na ich terenie emisji CO2 mogą zostać rozjechane. I to dosłownie. Przeszkodą do osiągnięcia zakładanych poziomów redukcji CO2 może się bowiem okazać stale rosnący ruch samochodowy i budowa nowych dróg.




  • Miasta podejmując inwestycje w sieci ciepłownicze, modernizację instalacji źródeł ciepła czy termomodernizację budynków spodziewają się ograniczyć skalę występującej na ich terenie emisji CO2. Nie zawsze to się jednak udaje.
  • Już w kilku miejscach zdarzyło się, że spora część efektu ograniczenia CO2 została „zjedzona” przez wzrost emisji w transporcie.
  • Dlatego też przygotowując plan gospodarki niskoemisyjnej, równie ważne jak wyznaczenie emisji bazowej jest też wyznaczenie scenariusza wzrostu emisji we wszystkich sektorach, żeby określić, w jakim miejscu faktycznie można się znaleźć.

Coraz więcej miast przeprowadza inwentaryzację występującej na ich terenie emisji CO2. Zobowiązane są do tego zarówno te, które przygotowują plany gospodarki niskoemisyjnej, jak również chcące przystąpić do Porozumienia Burmistrzów na rzecz Klimatu i Energii. W kolejnym etapie podejmują one działania zmierzające do ograniczenia emisji poprzez inwestycje w sieci ciepłownicze, modernizację instalacji źródeł ciepła czy termomodernizację budynków.

Czytaj: Rusza nabór wniosków w programie „Czyste Powietrze”. Będzie szkolenie w każdej gminie

Teoretycznie wszystkie te działania powinny skutkować wymierną redukcją emisji CO2. Kiedy jednak po pewnym czasie przychodzi do weryfikacji przyjętych założeń, często okazuje się, że sytuacja uległa znikomej bądź zgoła żadnej poprawie. Winnym – jak wskazuje Łukasz Polakowski z Fundacji na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii – jest transport. Dróg w Polsce przybywa, samochodów również, co ma przełożenie również na wielkość emisji CO2 z tego sektora.

- Już w kilku miejscach zdarzyło się, że spora część efektu ograniczenia CO2 została „zjedzona” przez wzrost emisji w transporcie – mówi Polakowski.

Tak właśnie stało się w Bielsku-Białej. To położone u stóp Beskidów miasto w 2009 roku – jako jedno z czterech ośrodków miejskich w Polsce – przystąpiło do Porozumienia Burmistrzów na rzecz Klimatu i Energii. Rok później urząd wykonał inwentaryzację, a rada miasta przyjęła plan działań na rzecz zrównoważonej energii.

Czytaj: Coraz bliżej opłata emisyjną od paliw i za wjazd do stref czystego transportu

- To był pierwszy taki uchwalony przez radę plan działań w Polsce – podkreśla Piotr Szołtysek, pełnomocnik prezydenta miasta Bielsko-Biała ds. zarządzania energią.

Plan zobowiązywał miasto do ograniczenia do roku 2020 r. emisji CO2 o 20 proc. (o ponad 186 tys. ton), co miało kosztować 304 mln zł. Pierwsze lata realizacji planu przyniosły bardzo pozytywne efekty, jeśli idzie o osiągniętą skalę redukcji, i przykre zaskoczenie, jeśli idzie o faktyczne koszty tych działań (okazały się dwukrotnie wyższe od zakładanych). Tym, co jednak okazało się największym zaskoczeniem, była nowa struktura emisji CO2 – o ile dzięki poczynionym inwestycjom wymierną redukcję udało się osiągnąć w przemyśle, budownictwie czy oświetleniu miejskim, to jednocześnie ogromny wzrost emisji nastąpił w transporcie. Jej poziom w roku 2012 był niemal dwukrotnie wyższy od tego z roku 1990 (jednocześnie był wyższy aniżeli w roku 2008 r., co wskazuje, że wielkość emisji stale rośnie).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • ciekawy temat !, 2018-09-25 13:28:52

    bez dobrej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w zakresie regionalnego drogowego publicznego transportu zbiorowego nie byłoby normalnej sytuacji jeżeli chodzi o problem zanieczyszczeń transportowych i hałasu w miastach - ale chyba toczy się jakaś wojna o te przepisy, bo jak donoszą media to pr...ojektowanie trwa już chyba prawie 2 lata, i mamy już chyba 8 wersję projektu.  rozwiń
  • autkowe lobby ?, 2018-09-25 13:10:47

    BŁĄD W SZTUCE ! ? - konieczny jest dobry regionalny drogowy publiczny transport zbiorowy (czyli także pozamiejski) - gdyż nawet idealny (ale płatny) publiczny transport miejski nie powoduje zmniejszenia ilości prywatnych aut , ich ilość rośnie i będzie rosła, już nie długo każdy człowiek zdolny do ...prowadzenia samochodu będzie posiadaczem własnego auta, bo przecież juz można kupić jakiegoś szrota za jakieś grosze, zresztą nie ma innego wyjścia - a całkowitą winę ponosi polska ustawa o publicznym transporcie zbiorowym ( kluczowym jest toksyczny Art. 20 - niestety projekt noweli tejże ustawy UD 126 z dn.13.06.2018 nie proponuje zmiany tego zakazu przyznawania prawa wyłącznego).  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2018-09-24 15:59:50

    Pan Jaki potrzebuje tych informacji. Może przestanie udrażniać Warszawę w nieskończoność?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.