PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Prawa ochrony środowiska do nowelizacji. Oto projekt zmian

  • Michał Wroński    21 lutego 2019 - 16:00
Prawa ochrony środowiska do nowelizacji. Oto projekt zmian
Unijny Trybunał Sprawiedliwości uznał, że Polska nie dość energicznie stara się ograniczać przekroczenia stężeń pyłu PM10 (fot. silesia-region.pl)

Ministerstwo Środowiska chce o 3 miesiące skrócić czas pracy nad przygotowaniem i przyjęciem programów ochrony powietrza. Przedstawiony właśnie projekt nowelizacji Prawo ochrony środowiska zakłada ponadto zobowiązanie zarządów województw do corocznego składania resortowi informacji o postępie działań na szczeblu gminnym. Czy takie działania pozwolą Polsce uniknąć kolejnego pozwu przed unijnym Trybunałem Sprawiedliwości?




  • Właśnie mija rok od słynnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, w którym uznał on, że Polska nie spełnia unijnych wymogów w sprawie jakości powietrza i nie dość szybko działa, aby te zapóźnienia nadgonić.
  • Teraz Ministerstwo Środowiska przedstawiło projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska. Resort liczy, że Rada Ministrów przyjmie ustawę w pierwszym kwartale 2019 r.
  • Projekt zakłada skrócenie o kwartał czasu, jaki zarządy i sejmiki województw mają na prace dotyczące programów ochrony powietrza. Samorząd wojewódzki zostałby też obciążony dodatkowymi obowiązkami, związanymi z tym zadaniem.

Projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska opublikowany został 20 lutego w Rządowym Centrum Legislacji. Na zgłoszenie ewentualnych uwag do niego dano 10 dni. Jak w piśmie przewodnim przyznaje resort środowiska, taki termin wynika z konieczności wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 lutego 2018 r. w sprawie skargi Komisji Europejskiej przeciw Polsce, dotyczącej niespełnienia przez nasz kraj unijnych wymogów w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy.

Czytaj: Skarb państwa zostanie oskarżony o zaniedbania w sprawie smogu w pozwie zbiorowym

Trybunał bezwzgledny

Przypomnijmy, że w swym orzeczeniu TS stwierdził, że Polska złamała unijne prawo, dopuszczając do wieloletnich przekroczeń stężenia pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu (chodziło o dyrektywę UE z 2008 roku, w której określono maksymalne poziomy tych zanieczyszczeń).

Komisja skierowała sprawę do Trybunału, bo uznała, że polskie władze nie przestrzegają dobowych i rocznych wartości dopuszczalnych dla stężenia PM10 w szeregu stref i aglomeracji, a ponadto nie dokonały prawidłowej transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie jakości powietrza. Te zaś stanowią, że w razie przekroczenia dopuszczalnych wartości programy ochrony powietrza mają określać takie działania, aby okres przekroczeń był jak najkrótszy.

 Jak przypomniał unijny Trybunał, obowiązek sporządzania tego rodzaju planów ciąży na Polsce od 11 czerwca 2010 r., a mimo to w przyjętych przez nasz kraj planach terminy przewidziane na likwidację przekroczeń zostały ustalone - w zależności od konkretnej strefy - między 2020 r. a 2024 r. Co prawda Polska argumentowała, że przedstawione przez nią terminy są dostosowane do "skali przekształceń strukturalnych, niezbędnych do położenia kresu przekroczeniom" i zwracała uwagę na trudności społeczne, gospodarcze i budżetowe, jakie wiążą się z podjęciem "koniecznych" i "znacznych" inwestycji technicznych, ale Trybunał uznał, że trudności te nie są aż tak wyjątkowe, by uniemożliwić wyznaczenie krótszych terminów likwidacji przekroczeń.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • PiS olewa PKS-y ?, 2019-02-22 12:02:29

    BARDZO CHCIAŁBYM SIĘ DOWIEDZIEĆ CO PRZESZKADZA TEMU RZĄDOWI ABY NAPRAWIĆ FATALNĄ USTAWĘ O PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM W ZAKRESIE POZAMIEJSKIEGO DROGOWEGO PTZ, - bo tego zaniedbania chyba niczym logicznym nie da się uzasadnić, - wg. mojego rozumienia dla napisania i wdrożenia normalnych przepisó...w w w/w zakresie nie byłyby potrzebne żadne wielkie pieniądze - potrzebna jest dobra wola rządzących - niestety, szybko upływa kadencja PiS-u, a dobrego projektu ciągle nie widać. Dlatego mamy potężny smog od aut osobowych i hałas, mamy zakorkowane miasta i autostrady i miasta bo w Polsce bez własnego samochodu nie daje się normalnie funkcjonować.  rozwiń
  • zapylony, 2019-02-22 10:16:44

    Jak zwykle u nas: zamiast konkretów, czyli pieniędzy, będą papierki, plany, wytyczne, nadzory, sprawozdania... Nawet tak prostej rzeczy, jak dopilnowanie by w sklepach faktycznie nie było już starych kotłów, nie potrafili zrobić - myślą że wystarczy napisać papierek z przepisem i z głowy....  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.