PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Radni Krakowa chcą uzależnić opłaty dla przewoźników od emisyjności taboru. Ale czy mogą?

  • Michał Wroński    12 lutego 2020 - 20:00
Radni Krakowa chcą uzależnić opłaty dla przewoźników od emisyjności taboru. Ale czy mogą?
Celem badań było sprawdzenie, jaka jest rzeczywista emisja spalin przez jeżdżące po Krakowie pojazdy (fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl)

Po węglu na celowniku samorządowców z Krakowa mogą znaleźć się prywatne busy. Część radnych proponuje, by ponoszone przez firmy przewozowe opłaty za korzystanie z dworca i ulicznych przystanków zróżnicować w zależności od stopnia emisyjności zatrzymujących się tam pojazdów. Tyle że ten pomysł ma małe szanse obronić się w sądzie administracyjnym. I to może okazać się jego najsłabszym punktem.




  • Przeprowadzone badania emisji z transportu wykazały, że pod Wawelem najbardziej powietrze zatruwają prywatne busy.
  • Radni z klubu Przyjazny Kraków chcieliby premiować tych przewoźników, którzy mają bardziej ekologiczny tabor. Ci, których pojazdy kopcą więcej, mieliby też więcej zapłacić.
  • Takie zmiany oznaczają mniejsze wpływy do budżetu miasta. Mogą też budzić wątpliwości pod kątem prawnym – do tej pory różnicowanie stawek opłat było dopuszczalne jedynie ze względu na wielkość taboru, a nie jego emisyjność.

W połowie grudnia krakowski Zarząd Transportu Publicznego ujawnił wyniki pomiarów, jakie pół roku wcześniej przeprowadzone zostały na miejskich ulicach. Ich celem było sprawdzenie, jaka jest rzeczywista emisji spalin przez jeżdżące po Krakowie pojazdy. Pomiary prowadzono w trzech punktach miasta, pobierając próbki z rur wydechowych pojazdów przy wykorzystaniu metody teledetekcji (tzw. „remote sensing”). Urządzenia pomiarowe zapisywały poziomy stężeń dwutlenku węgla, tlenku azotu, tlenku węgla, dwutlenku azotu, węglowodorów i cząsteczek stałych PM.

Upublicznione przez ratusz wyniki badań pokazały, że średnie emisje substancji toksycznych z pojazdów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów prywatnych i ciężarówek przekraczają normy Euro w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku autobusów komunikacji miejskiej. W reakcji na to władze miasta zapowiedziały, że zwrócą się z apelem do rządu o opracowanie programu  wyznaczającego normy emisji w prywatnym transporcie publicznym.

Radni chcą nagrodzić przedsiębiorców inwestujących w ekologiczny tabor

Na wyniki badań zareagowali też radni klubu Przyjazny Kraków. Zaproponowali oni, by zróżnicować opłaty, jakie przewoźnicy ponoszą za zatrzymywanie się na przystankach i dworcu autobusowym. Obecnie jednostkowy postój na dworcu kosztuje ich złotówkę, na przystanku 5 groszy. Według przedstawionej przez radnych propozycji pojazdy posiadające silniki spełniające normy emisji spalin EURO6 miałyby zostać zupełnie zwolnione z opłat (tak samo pojazdy zasilane gazem CNG i silnikami elektrycznymi), a dla pozostałych stawka miałaby rosnąć wprost proporcjonalnie do emisyjności ich silników.

- Jesteśmy miastem, które jest liderem w walce ze smogiem. Promujemy postawy proekologiczne. Czas, byśmy również w transporcie zbiorowym promowali i niejako nagradzali tych przedsiębiorców, którzy inwestują w nowoczesną i ekologiczną flotę pojazdów - mówi radny Łukasz Wantuch, jeden z inicjatorów pomysłu.

Czytaj: Kontrowersyjna nowelizacja planu ochrony powietrza dla Małopolski. Samorządowcy nie chcą pozbywać się węgla





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (2)

  • SPALINĄ ODDYCHASZ ?, 2020-02-13 13:35:45

    Do złom od merkel.: niestety tak to działa, Niemcy , Francja i inne bogatsze państwa mają duży , świetny rynek zbytu dla swojego złomu samochodowego .
  • złom od merkel., 2020-02-12 20:38:44

    W 2019 roku kupiono i zarejestrowano w Polsce 31 razy więcej używanych autobusów międzymiastowych niż nowych.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.