PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Smog w Warszawie ma pokonać Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej

  • Grzegorz Dyjak    12 lutego 2019 - 15:53
Smog w Warszawie ma pokonać Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej
Prawo na to pozwala, na bardziej restrykcyjne lokalne przepisy, o czym świadczą obowiązująca w Krakowie uchwała antysmogowa (fot.shutterstock)

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powołał w ratuszu nowe Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej. Eksperci mają jednak wątpliwości czy pomoże to w walce ze smogiem i wskazują na potrzebę rozwiązań systemowych takich jak zmniejszenie napływu samochodów do śródmieścia i rozwój komunikacji miejskiej.




  • Pracę nowego biura nadzoruje Justyna Glusman, koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni w Urzędzie m.st. Warszawy.
  • Dotąd odpowiedzialność za czyste powietrze rozmyta była między cztery miejskiej jednostki.
  • Nowe Biuro zajmie się m.in. udzielaniem dotacji na wymianę starych pieców, rozbudową Warszawskiego Indeksu Powietrza i koordynowaniem działań na rzecz redukcji smogu w mieście.

 

- Nowa jednostka ułatwi koordynację działań, które przyczynią się do lepszej jakości powietrza. Mieszkańcy otrzymają od nas pomoc finansową przy wymianie pieca, a także wsparcie podczas ubiegania się o miejskie dotacje - powiedziała na konferencji prasowej Justyna Glusman. Przypomniała, że w ciągu czterech lat Warszawa zamierza przeznaczyć 300 mln złotych na walkę ze smogiem.

W najbliższych tygodniach miasto chce ogłosić przetarg na trzy nowe stacje monitorowania powietrza - przy ul. Grochowskiej na Pradze-Południe, przy ul. Filtrowej na Ochocie i w Pruszkowie. Dodatkowo w tym roku planowany jest zakup blisko 140 czujników (98 w Warszawie i 38 na terenie aglomeracji) monitorujących podstawowe zanieczyszczenia pyłami PM2,5 i PM10. Po rozbudowie systemu, wskazania z tych czujników będą w czasie rzeczywistym pokazywane na miejskich nośnikach, w komunikacji publicznej oraz w Internecie.

W Warszawie kumulują się problemy smogowe Polski

Eksperci zwracają uwagę, że zmiany w warszawskim magistracie i polityce miasta w zakresie zwalczania smogu i ochrony powietrza są niezbędne.

- W Warszawie kumulują się wszystkie problemy smogowe Polski - nie tylko mamy tu domy ogrzewane węglem i drewnem, są też ogromne, niekontrolowane potoki samochodów, których wyziewy poważnie zanieczyszczają powietrze w mieście i mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie ludzi. Żyjemy tu, więc cieszy nas, że ratusz otwiera Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej. Mamy nadzieję, że na tym nie poprzestanie i zrobi co najmniej dwa kroki dalej - komentuje dla PortalSamorzadowy.pl Michał Zabłocki, rzecznik prasowy Programu Czyste Powietrze w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

Michał Zabłocki podkreśla, że działania na rzecz poprawy jakości powietrza powinny mieć kompleksowy charakter. - Pierwszy krok to zakaz stosowania paliw stałych na terenie całego miasta. Drugi – podobnie jak w innych nowoczesnych metropoliach Europy – wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla starych samochodów, zwłaszcza tych z silnikami diesla. Są to jedyne skuteczne sposoby, by z ulic wyeliminować smog i zmniejszyć odpowiedzialną za zmiany klimatyczne emisję dwutlenku węgla - mówi przedstawiciel Fundacji ClientEarth.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • ..., 2019-02-13 15:14:25

    Do Tom: trzeba dbać o ochronę jakości powietrza... wpolityce.pl/lifestyle/432780-smoganka-wolszczak-przesiadla-sie-do-taksowki
  • Tom, 2019-02-13 14:56:21

    Do w.potega@neostrada.pl: Też mnie cieszy ta decyzja. Obawiam się jednak, że są to tylko działania pozorowane, dla pijaru. Pożyjemy, zobaczymy.
  • dlaczego ?, 2019-02-13 14:54:06

    ilość aut osobowych w mieście jest bezpośrednio uzależniona od stanu dostępności do pozamiejskiego transportu zbiorowego, a ponieważ w Polsce, transport pozamiejski leży , więc mieszkańcy miast muszą mieć własne samochody aby normalnie żyć, więc je kupują bo są na każdą kieszeń i jeżdżą nimi wszędzi...e - dlatego mamy zakorkowane miasta i autostrady, oddychamy trującym smogiem, dusimy się z powodu małej ilości tlenu w powietrzu - więc konieczna jest zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, czyli wyeliminowanie szkodliwych przepisów, niestety tak się jeszcze nie stało, a czas kadencji PiS-u szybko mija, ciągle tworzą się trudno odwracalne zmiany.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.