PARTNERZY PORTALU

Wybory prezydenckie za nami. Polska rozgrzana do czerwoności

Zobaczcie najnowsze informacje i komentarze

Strefa czystego transportu na Kazimierzu wadzi przedsiębiorcom

  • PAP/JP    2 marca 2019 - 18:26
Strefa czystego transportu na Kazimierzu wadzi przedsiębiorcom
Fot. Pixabay

Przedsiębiorcy z krakowskiego Kazimierza domagają się, aby podczas środowej nadzwyczajnej sesji ws. strefy czystego transportu (SCT) radni wzięli pod uwagę ich propozycje i uwzględnili je w uchwale o strefie - pierwszej tego typu w Polsce.




  • Przedsiębiorcy działający w dzielnicy chętnie odwiedzanej przez turystów zaznaczają, że od chwili wejścia w życie SCT ich obroty zmalały.
  • "Brak możliwości wjazdu w strefę dla klientów i kontrahentów przedsiębiorców ze strefy stanowi podstawową przyczynę drastycznego obniżenia ich obrotów i stanowi realne zagrożenie dla ich dalszej działalności" - wyjaśnił adwokat przedsiębiorców Piotr Capiński.
  • W styczniu przedsiębiorcy zaskarżyli uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

W ramach protestu w ostatnią środę przedsiębiorcy zamknęli swoje lokale od godz. 10 do 16. Z kolei radni zapowiedzieli nadzwyczajną sesję w sprawie tej strefy. Sesja zaplanowana jest na środę.

Przedstawiciele części firm na Kazimierzu oraz część mieszkańców strefy czystego transportu domagają się, aby ich poprawki do uchwały zostały wzięte pod uwagę. Chcą oni, aby ograniczenia wjazdu do strefy dla ich kontrahentów i klientów zostały zminimalizowane, a godziny dostaw rozszerzone.

Po wstępnych rozmowach z radnymi proponują oni m.in., aby ich kontrahenci i klienci mogli wjeżdżać do strefy w godzinach od 9 do 19 na podstawie m.in. paragonu, faktury, umowy lub innego dokumentu potwierdzającego zasadność wjazdu. Oznaczałoby to, że np. klienci restauracji mogą swobodnie wjeżdżać do strefy czystego transportu. Przedsiębiorcy chcą też m.in., żeby swobodny wjazd do strefy mieli fizjoterapeuci i rehabilitanci.

Przedsiębiorcy proponują też m.in., aby godzinami dostaw od poniedziałku do soboty były: 6 do 12 i 16 do 20; a w niedziele i dni wolne od pracy: 6 do 10, od 13 do 16 i od 18 do 20. Ich zdaniem ograniczeń wjazdu do strefy czystego transportu nie powinny mieć pojazdy spełniające normy Euro 5 lub Euro 6.

Radni zapowiedzieli, że uwagi przedsiębiorców zostaną uwzględnione. "Jeśli zostaną zgłoszone na sesji, to będą rozważane" - powiedział wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Rafał Komarewicz (Przyjazny Kraków). Z kolei radny Nowoczesnej Artur Buszek zapowiedział, że cały pakiet obecnych propozycji przedsiębiorców nie zostanie uwzględniony, ale część propozycji będzie rozważonych i przed sesją będą jeszcze rozmowy o zapisach proponowanych przez przedsiębiorców.

Radni mają różne własne propozycje funkcjonowania strefy czystego transportu. Nowy wiceprzewodniczący Rady Miasta Rafał Komarewicz proponuje np. godziny dostaw: w dni robocze od 6 do 7, od 9 do 14 i od 17 do 19. "Często przedsiębiorcy podnosili argument, że kończąc dostawy o godzinie 10 w okolicach Rynku Głównego, nie mieli możliwości, aby do godziny 11 dostarczyć towar na Kazimierz" - napisał wiceprzewodniczący w sobotniej informacji dla mediów. Wśród jego postulatów jest też m.in. dopuszczenie samochodów hybrydowych do wjazdu na teren strefy.

Szef klubu radnych PiS Włodzimierz Pietrus podkreślił, że konsultacje społeczne nt. strefy czystego transportu nie odbyły się. "Każdy dzień jej istnienia to straty dla przedsiębiorców" - ocenił i dodał: "Chcemy, żeby jak najszybciej uchylić uchwałę o strefie czystego transportu i przystąpić do prac nad nową, ale taką, która zostanie skonsultowana i nie będzie miała skutków ubocznych".

Działająca od 5 stycznia strefa czystego transportu obejmuje plac Nowy i kilkanaście innych ulic w ścisłym centrum Kazimierza. Zgodnie z przepisami mogą tam wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. Ograniczenia te nie obowiązują mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mają tam siedzibę swojej firmy, osób niepełnosprawnych oraz taksówkarzy.

Ponieważ rozwiązanie to od początku budziło sprzeciw części radnych oraz mieszkańców, Rada Miasta zdecydowała, że będzie obowiązywać na razie przez pół roku - do początku lipca. Na uchwałę zwrócił uwagę wojewoda małopolski, który nakazał sporządzenie oceny nadzorczej tego dokumentu. Ocena wykazała niestaranność w przygotowaniu uchwały, ale zdaniem wojewody wady dokumentu nie mają takiej skali, aby uchwałę unieważniać.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!