PARTNER PORTALU

Strefy czystego transportu to fatamorgana. Czy kiedykolwiek powstaną?

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, który doprecyzowuje zasady tworzenia stref czystego transportu we wszystkich gminach, zawiera tym samym propozycje dalej idące niż mocno skrytykowany projekt czerwcowy. Dlaczego uruchomienie stref czystego transportu (stc) jest tak ważne? Wyjaśnił to podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Marcin Korolec, dyrektor Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.




  • Nie ma dzisiaj żadnej polityki w transporcie, która miałaby na celu obniżanie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza – zwrócił uwagę Marcin Korolec, dodając, że do 2030 r. Polska musi zmniejszyć emisję w sumie o 30 proc.
  • Prezes FPPE zauważył, że obecne przepisy definiują sct jako miejsce, do którego można wjechać tylko samochodem elektrycznym. - A tych samochodów praktycznie nie ma, w związku z czym tych stref też nie ma – podkreślił.
  • Przyjęty w tym tygodniu przez Radę Ministrów projekt nowelizacji uwzględnia uwagi strony społecznej i samorządowej, będąc odpowiedzią na wielokrotnie krytykowane propozycje z czerwca br.

Ministerstwo Środowiska i Klimatu przez wiele miesięcy konsultowało zmiany w ustawie o elektromobilności m.in. mające doprowadzić do rzeczywistego uruchomienia stref czystego transportu. Wprawdzie ich tworzenie przewidują obecne przepisy prawa, ale tak naprawdę temat jest martwy – żadna strefa jak dotąd nie powstała.

Nowelizacja miała to zmienić, ale kiedy wydawało się, że wszystko idzie w dobrym kierunku, nagle w czerwcu 2021 r. pojawiły się doniesienia, że prace zmierzające do szczegółowego uregulowania zostały w większości porzucone i ostatecznie niewiele pod kątem sct może się w ustawie zmienić.

Szereg organizacji pozarządowych oraz wielu samorządowców skrytykowało za to stronę rządową. W tym gronie była też Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) oraz Instytut Zielonej Gospodarki (IZG), którym przewodzi były minister środowiska Marcin Korolec.

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2021 prezes FPPE i dyrektor IZG argumentował, dlaczego realne wprowadzenie stref czystego transportu jest tak ważne.

Sprawdź: Strefy czystego transportu. Będzie nowelizacja i będą emocje

Trzeba instrumentów prawnych, które zablokują stare pojazdy

- Brakuje instrumentów polityki transportowej, które mają na celu ograniczenie oddziaływania tych największych jeżdżących kopciuchów, mających po 20 lat, za którymi ciągnie się chmura czarnego dymu. Mamy ustawę o elektromobilności, która przewiduje tylko, że samochody elektryczne mogą jeździć po buspasie i parkować za darmo. Mamy też powoli rozwijający się program dopłat do samochodów elektrycznych, ale będący na początkowym etapie  – powiedział Marcin Korolec.

Zapis rozmowy z Marcinem Korolcem. Poniżej dalszy ciąg tekstu.

Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych przypomniał, że w obecnym brzmieniu ustawa o elektromobilności definiuje sct jako miejsce, do którego można wjechać tylko samochodem elektrycznym.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!