PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa o elektromobilności - samorządy nie zdążą

  • Tomasz Klyta    30 maja 2019 - 11:30
Ustawa o elektromobilności - samorządy nie zdążą
Samorządy nie zdążą z wymiana floty pojazdów na niskoemisyjne. Zabraknie ich na rynku (fot. Solaris)

Samorządy alarmują - wykonanie obowiązków nałożonych na nie ustawą o elektromobilności w narzuconych terminach nie jest możliwe - czytamy w komunikacie Koalicji Klimatycznej. Potrzebne są zmiany w ustawie, takie jak na przykład wprowadzenie katalogu zadań publicznych nią objętych. Pilnych zmian wymagają także zapisy dotyczące Strefy Czystego Transportu.




  • Ustawa o elektromobilności jest oderwana od rzeczywistości i wymaga poprawek - alarmuje Koalicja Klimatyczna.
  • Samorządy nie zdążą z wykonaniem nałożonego obowiązku, który zakłada, że 10 proc. wszystkich pojazdów wykonujących usługi publiczne musi być niskoemisyjne.
  • Zdaniem samorządowców, wyjściem z sytuacji jest przesunięcie terminu wejścia w życie tego obowiązku. Powinien zostać zmieniony na 1 stycznia 2022 r. (obecnie to 1 stycznia 2020 r.)

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych weszła w życie w styczniu 2018 r. W tym czasie - jak twierdzi Koalicja Klimatyczna - wyszły na jaw liczne błędy, które można naprawić tylko poprzez jak najszybsze wprowadzenie poprawek.

Pierwszym zastrzeżeniem jest obowiązek nałożony na samorządy, zgodnie z którym do 2020 r. co najmniej 10 proc. floty pojazdów do wykonywania zadań publicznych, musi być niskoemisyjne. Regulacja ta dotyczy wszystkich zadań realizowanych przez samorządy, takich jak komunikacja zbiorowa, wywóz odpadów, oczyszczanie ulic czy odśnieżanie. Jak czytamy w komunikacie Koalicji Klimatycznej, potrzebnych do tych zadań pojazdów specjalistycznych po prostu na rynku nie ma. Nawet jeśli są, to w cenach daleko wykraczających poza możliwości samorządów. 

Czytaj także: Walka ze smogiem. Zatrzymajmy diesle, stawiajmy na transport elektryczny

- Konieczne jest przesunięcie terminu wejścia w życie części przepisów ustawy do 1 stycznia 2022 roku. Pozwoli to na przygotowanie rynku samochodów elektrycznych w Polsce na znaczny wzrost popytu. Przedłużenie terminu jest również uzasadnione z punktu widzenia planów produkcji bardziej dostępnego finansowo samochodu elektrycznego, który mógłby konkurować w postępowaniach o udzielanie zamówień publicznych z samochodami innych marek. - komentuje Tomasz Bońdos, Koordynator Zespołu ds. Zarządzania Energią Urzędu Miasta Bydgoszczy.

To nie jedyne mankamenty ustawy. Jak wskazuje Koalicja Klimatyczna, tzw. strefy czystego transportu nie spełnią założonych celów - przynajmniej takie są wnioski po analizie jedynej dotąd polskiej strefy, która została wprowadzona w Krakowie. Koalicja przywołuje się na studium przypadku krakowskiej strefy, przygotowane przez fundację Frank Bold. 

Autorzy opracowania zalecają jej likwidację, także ze względu na to, iż podtrzymywanie istnienia SCT w Krakowie aż do 31 grudnia 2019 roku może źle wpłynąć na postrzeganie tego mechanizmu przez społeczeństwo. Raport wskazuje także na konieczność wprowadzenia zmian w zasadach tworzenia Stref Czystego Transportu zapisanych w ustawie:

- Konieczność poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na klimat oznacza, że musimy konsekwentnie dążyć do obniżenia emisji z transportu do zera przed 2050 rokiem. Zważywszy na średni wiek samochodów jeżdżących po polskich drogach, tak naprawdę nie mamy zbyt wiele czasu na zmiany. Priorytetem powinno być przestawienie transportu publicznego na zeroemisyjny i jednocześnie takie jego rozwinięcie, żebyśmy wszyscy mieli możliwość i chęć zmiany środka transportu z samochodu na kolej, autobus czy tramwaj - podsumowuje Urszula Stefanowicz, koordynatorka prac nad przygotowaniem studium z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Wiktor, 2019-06-01 12:39:29

    MAm wrazenie, ze w Polsce jest trend odwlekania pewnych rzeczy i odwlekania a pozniej budzenia sie na ostatnia chwile i wielkiego zdziwienia ze cos nie zagralo, ze nie zmiescilismy sie w czasie. A przeciez mozna... No blagam wystarczy spojrzec na to jak dziala greenway. Przeciez w zeszlym roku podsu...mowali swoj wynik z liczba 115 stacji ładowania w Polsce. To jest wynik - a bedzie wiecej bo dostali przeciez dofinansowanie na budowe kolejnych 630 punktow  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.