PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

W miastach będzie głośniej?

  • AW    11 września 2012 - 13:39
W miastach będzie głośniej?

Ministerstwo Środowiska przygotowało projekt rozporządzenia znacznie liberalizującego normy hałasu w Polsce. Zmiana, jeśli wejdzie w życie przyniesie pozytywne skutki finansowe samorządom, ale może odbić się na zdrowiu mieszkańców.




6 września Ministerstwo Środowiska wysłało do uzgodnień projekt rozporządzenia liberalizującego normy hałasu w Polsce. Na opinie dało zainteresowanym stronom jednak tylko pięć dni (termin nadsyłania opinii mijał 11 września o godz. 14.00).

Jeżeli rozporządzenie stanie się prawem, dopuszczalne limity wzrosną nawet o kilkanaście decybeli. Zdaniem przedstawicieli kampanii "Tiry na tory", w dużej mierze zalegalizuje to brak skutecznych działań na rzecz walki z hałasem na poziomie krajowym i samorządowym.

- Ministerstwo w rozesłanym materiale twierdzi że poluzowanie norm hałasu nie ma żadnego wpływu na ochronę środowiska. Takie podejście czyni wątpliwym sens jakiejkolwiek regulacji norm hałasu - twierdzi Wojciech Makowski z kampanii "Tiry na tory".

Według Ministerstwa, zmiana przyniesie wyłącznie pozytywne skutki finansowe - samorządy budujące nowe drogi oszczędzą na ekranach akustycznych. - Takie podejście w ogóle nie uwzględnia kosztów chorób powodowanych przez hałas - dodaje Makowski powołując się na badanie,z których wynika, że na hałas negatywnie wpływający na zdrowie jest narażony co trzeci mieszkaniec Unii Europejskiej.

Czytaj też: Ekrany - plaga niszczaca miasta

Raport przygotowany na zlecenie europejskiej federacji Transport & Environment w 2008 wskazuje, że hałas może być odpowiedzialny za 50000 ataków serca rocznie, a także 5% udarów w Europie. Z powodu hałasu cierpią słabsi członkowie społeczeństwa - dzieci, osoby starsze i osoby już teraz schorowane.

- Przekroczenia dopuszczalnych limitów hałasu to nie jedyny problem polskiego transportu. Inne to wzrastające zanieczyszczenie powietrza i duża ilość wypadków. Dla wszystkich trzech są wspólne rozwiązania. Sprowadzanie walki z hałasem do budowania ekranów to błąd. Ekranami wycisza się autostrady na terenach zamiejskich. W miastach należy zastosować inne środki: uspokojenie ruchu, w tym poprzez zwężanie pasów ruchu. które w polskich miastach są o metr szersze niż w krajach zachodniej Europy. Poza tym przenosić ruch osobowy na transport zbiorowy i rowery. Transport towarów trzeba stopniowo przenosić z tirów na kolej, a w tych ciężarówkach, które pozostaną, skutecznie kontrolować przestrzeganie limitów wagi - radzą aktywiści kampanii w opinii przesłanej do Ministerstwa.

Kampania "Tiry na tory" negatywnie zaopiniowała projekt nowego rozporządzenia. Wezwała do przeprowadzenia rzetelnej oceny skutków proponowanych zmian. Wyraziła też zaniepokojenie, dlaczego w gronie instytucji, do których projekt został wysłany do zaopiniowania nie ma ani jednej zajmującej się ochroną zdrowia. Rozporządzenie negatywnie zaopiniowała też Liga Walki z Hałasem.

Czytaj też: Klimat w miastach poprawi transport zbiorowy

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Janka, 2012-09-13 09:46:16

    chyba ich całkiem pogięło np w stolicy jest już b. głośno na budynkach hałasują klimatyzatory, wentylatory i inne dziwne urządzenia - potrafią hałasować całą noc, że nie można spać, więc jakim cudem można jeszcze podnieść dopuszczalne normy poziomu hałasu - przecież to jest niezgodne z zachowaniem h...igieny zdrowia fizycznego jak i psychicznego mieszkańców, jeżeli te w ogóle wejdą w życie, zostaną natychmiast zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego. To urządzenia trzeba zmieniać na bezpieczne i ciche a nie normy hałasu podwyższać a przy okazji wzorem mądrzejszych władz innych państw należy wprowadzić zakaz używania telefonów komórkowych w środkach komunikacji miejskiej - to jest męcząca plaga  rozwiń
  • Jacek Danielewski, 2012-09-13 08:52:12

    Moim zadaniem kto będzie chciał dostać odszkodowania za hałas na swojej nieruchomości ten dostanie bez względu czy będzie stare rozporządzenie czy nowe, dotyczące dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Diabeł tkwi w szczegółach i to innej ustawy iż ustawa o ochronie środowiska. ...  rozwiń
  • Eterno Vagabundo, 2012-09-13 00:42:13

    Dla wszechwładnej w Polsce Urzędniczej dziczy, Zwyczajny rezydent Wcale się nie liczy. Co tam jego zdrowie, Cisza i wygody ! Byleby Magistrat Miał wielkie dochody.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.