PARTNER PORTALU
  • BGK

W Warszawie debatowano o tym, jak poprawić jakość powietrza w stolicy

  • PAP/TJAK    21 października 2019 - 20:24
W Warszawie debatowano o tym, jak poprawić jakość powietrza w stolicy
Warszawa (Fot. Pixabay.com)

Na Stadionie Legii w poniedziałek odbyła się debata "Stop. Smog. Jak poprawić jakość powietrza w Warszawie? Fakty, mity i rozwiązania”, podczas której m.in. przedstawiciele miasta, instytucji państwowych, naukowcy i eksperci rozmawiali o problemie smogu w stolicy.




  • Do Polski trafia bardzo dużo starych samochodów, których używanie negatywnie wpływa na jakość powietrza.
  • W Europie co roku 470 tys. ludzi umiera przez złą jakość powietrza.
  • Aż 10 proc. tej liczby to Polacy.

Prezes Legii Warszawa Dariusz Mioduski podkreślił podczas debaty: "my jako Legia czujemy się integralną częścią Warszawy". "Nasza społeczność (Legii - PAP) pokrywa się w dużej mierze ze społecznością Warszawy. Czujemy odpowiedzialność za to, żeby w tym mieście żyło się lepiej, żeby to było dobre miejsce do życia. Oczywiście jako Legia nie mamy narzędzi, żeby poradzić sobie z problemem smogu, natomiast tam, gdzie możemy pomóc, staramy się pomóc. Dlatego dzisiaj jesteśmy tutaj" – dodał Mioduski, współorganizator poniedziałkowego panelu.

Drugi współorganizator wydarzenia, prezes Toyota Motor Poland Jacek Pawlak, przypomniał, że "Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europy; spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie 33 to miasta polskie". "Mamy gigantyczny problem z zachorowalnością dzieci na alergie, na astmę. To wszystko jest związane z zanieczyszczeniem powietrza" – zauważył Pawlak.

Zwrócił też uwagę na to, że do Polski trafia bardzo dużo starych samochodów, których używanie negatywnie wpływa na jakość powietrza. "W ciągu ostatnich kilkunastu lat przyjechało do Polski milion starych samochodów. Z tego miliona ogromna część to stare samochody, rozregulowane diesle, których wszyscy się pozbywają" – mówił Pawlak. Jak dodał, "w większości miast w Europie mieszkańcy nie chcą mieć takiej fatalnej jakości powietrza jak w Polsce". "Jeśli kilkadziesiąt miast w Niemczech zostanie zamknięte dla diesli, to pytanie, gdzie się one za chwilę znajdą? Znajdą się w Polsce" – uznał.

Pawlak mówił też o tym, że w "Europie co roku 470 tys. ludzi umiera przez złą jakość powietrza. Ale aż 10 proc. tej liczny to jest Polska. W Polsce 47 tys. ludzi umiera z powodu złej jakości powietrza i to jest tylko dwa razy mniej niż umiera ludzi na nowotwory. W ogóle się o tym nie mówi" – powiedział.

Uczestniczący w debacie prezes NFOŚiGW Piotr Woźny poruszył temat głównych powodów złej jakości powietrza. Jak mówił, chodzi o domy opalane przestarzałymi piecami węglowymi. "Na szczęście to nie jest problem Warszawy, bo mamy gigantyczną sieć ciepłowniczą, ale już jest to problem m.in. Izabelina, Józefowa, Otwocka, całej linii otwockiej, która dusi się zimą" – wskazał Woźny.

Przypomniał, że problemem jest także emisja komunikacyjna. "W tym sensie smog dotyka wszystkie miejscowości, niezależnie, czy są one duże, czy małe. To problem ogólnopolski" – ocenił. Zwrócił też uwagę na to, że na jakość powietrza ciągle wpływają emisje przemysłowe, choć wydawało się, że poradziliśmy sobie z tym problemem. Jak mówił Woźny, nadal są przedsiębiorcy, którzy "starają się tak interpretować przepisy, żeby najtańszym kosztem korzystać ze środowiska".

Dr inż. Piotr Piórkowski wyjaśnił zebranym, jakie zagrożenia płyną z emisji transportowych. "Emisja ze środków transportu stanowi nie więcej niż jedną trzecią całkowitej emisji zanieczyszczeń do atmosfery" – poinformował. "Zatłoczone miasta stwarzają realny problem dla dużej liczby ludzi. Jeżeli będziemy wykorzystywali środki transportu, które emitują dużo zanieczyszczeń, to duża liczba ludzi będzie narażona na te zanieczyszczenia" – wskazał.

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski mówił natomiast o tym, że problemu jakości powietrza nie można ignorować, nawet jeśli za rok czy za dwa będzie lepiej. "Ważne jest też to, co możemy zrobić na poziomie naszych indywidualnych wyborów" – stwierdził. Jako przykłady podał to, że np. możemy wybierać, gdzie robimy zakupy, bo to jest związane z tym, jak i czym na te zakupy dojedziemy czy pójdziemy tam np. pieszo. Ważna jest też liczba kupowanych opakowań. "Im więcej opakowań kupujemy, tym więcej śmieci generujemy, tym więcej pojazdów jedzie te śmieci odebrać" – przypomniał Olszewski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2019-10-22 11:43:33

    Indywidualne wybory. Najważniejszy z nich, to ograniczyć jazdy samochodami personalnymi po mieście. Warszawa ma 3-4 razy więcej samochodów, w przeliczeniu na gospodarstwo domowe, w stosunku do miast w których rozumieją mechanizm powstawania smogu. Udział samochodów (wszystkich) jest oczywisty. Zamia...st budować dodatkowe pasy ruchu samochodów (smogotwórcze), tak inwestujmy, abyśmy mieli 3 - 4 razy więcej lekarzy i pielęgniarek, co właśnie istnieje w miastach lepiej (głębiej) rozumiejących problem.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.