PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Walka ze smogiem. Zatrzymajmy diesle, stawiajmy na transport elektryczny

  • Tomasz Klyta    21 maja 2019 - 06:00
Walka ze smogiem. Zatrzymajmy diesle, stawiajmy na transport elektryczny
Trudno będzie zatrzymać sprowadzanie używanych diesli do Polski. Na Zachodzie Europy ich ceny wciąż spadają (fot. Pixabay)

- Ustawa o elektromobilności to implementacja unijnej dyrektywy. Problem w tym, że rząd nie dał jednocześnie samorządom żadnego realnego wsparcia tego procesu. To one muszą wymienić autobusy czy dostarczyć ładowarki do samochodów elektrycznych - mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, minister środowiska w latach 2011-2013. Samorządy mają różne podejście do walki o czyste powietrze. Jedne stawiają na strefy bezemisyjne, inne na wymianę taboru transportu zbiorowego. Jednak zarówno samorządowcy, jak i specjaliści z różnych dziedzin są zgodni – potrzeba wspólnej polityki klimatycznej, która połączy w działaniach władze lokalne, centralne i te na szczeblu europejskim.




  • - W Polsce wciąż jest niska świadomość społeczna. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, który wciąż zezwala na import starych diesli. Tysiące takich "trupów" co roku zalewa nasze ulice i miasta - uważa Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
  • - Wszystkie miasta powinny zrozumieć, że zamiana autobusu spalinowego na elektryczny ma realny wpływ na środowisko. Problemem za kilka lat mogą być jednak pieniądze. Elektryczne pojazdy są droższe i musimy - póki jeszcze jest czas - zagwarantować w przyszłym budżecie odpowiednie środki dla samorządów - ostrzega Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
  • Jakie jeszcze rozwiązania mogą, stosują lub powinny stosować polskie samorządy w ramach rozwijania bezpiecznego dla środowiska transportu? O tym rozmawiali paneliści dyskusji "Zrównoważony transport w miastach" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

O zrównoważonym rozwoju transportu będzie można mówić tylko wtedy, jeśli władze wszystkich szczebli obiorą wspólny kierunek, a świadomość społeczna rozwinie się w kierunku troski o środowisko - takie wnioski można wysnuć po debacie "Zrównoważony transport w miastach", która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Pomysły jak tego dokonać są różne. Kiedy jedni mówią o konieczności zaostrzenia przepisów, inni odpowiadają, że może się to spotkać z oporem społecznym. Jedne miasta stawiają na bezemisyjny transport elektryczny, inne kupują autobusy hybrydowe, a jeszcze inne chcą zamykać centra miast dla ruchu samochodowego.

Ustawa o elektromobilności to zrzucenie odpowiedzialności?

- Ustawa o elektromobilności to implementacja dyrektywy unijnej o paliwach alternatywnych. W Sejmie ją przegłosowano, ale obowiązki zrzucono na samorządy. Miastom nie dano jednocześnie żadnego realnego wsparcia tego procesu. To samorządy mają kupić autobusy i dostarczyć ładowarki do samochodów elektrycznych. Nowa rzeczywistość, w której znaleźliśmy się po przegłosowaniu ustawy, powinna polegać na realnej współpracy rządu i samorządu - uważa Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Jak dodaje, z drugiej strony przepisy ustawy są zbyt ambitne jak na rzeczywistość w Polsce. Odniósł się tutaj do możliwości uchwalania przez samorządy stref bezemisyjnych.

- Przepisy powinny zostać ograniczone do najgorszej klasy samochodów, z klasą emisji euro 1 i euro 2. Teraz sens wprowadzania takiej strefy jest tylko w Krakowie i to jeszcze na ograniczonym terenie. W innych miastach nie widzę możliwości wprowadzenia takiej strefy - twierdzi Korolec.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (11)

  • Iwona, 2019-05-31 13:10:44

    W Regionalnych Programach Operacyjnych, w Programie Polska Wschodnia czy w POIS było sporo środków na wymianę starych autobusów na nowe - elektryczne.
  • xxx-lucyfer. , 2019-05-24 11:55:10

    W Niemczech i całej zachodniej Europie Disle wracają do łask z prostej przyczyny. Samochody benzynowe spalają o wiele więcej paliwa, a tym samym uwalnia się do środowiska więcej CO2, niż samochody z silnikami disla. A jeżeli chodzi o samochody elektryczne, to większy jest koszt utylizacji zużytych ...baterii.  rozwiń
  • daliśmy ciała tej pani ?, 2019-05-22 15:49:33

    konieczna jest sejmowa komisja śledcza : dlaczego zrobiliśmy z naszej Ojczyzny olbrzymie złomowisko zużytych aut "od merkel" ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.