PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wojewoda wstrzymał się ze skargą na uchwałę o SCT

  • PAP/jk    8 czerwca 2019 - 09:21
Wojewoda wstrzymał się ze skargą na uchwałę o SCT
SCT na mocy uchwały z 19 grudnia zaczęła obowiązywać 5 stycznia.(Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl)

Wojewoda małopolski wstrzymał się ze skargą na znowelizowaną uchwałę radnych o strefie czystego transportu (SCT) na krakowskim Kazimierzu. Wojewoda liczy na pogłębioną refleksję ze strony włodarzy miasta.




  • Wojewoda małopolski wziął pod lupę uchwaloną 19 grudnia przez krakowskich radnych uchwałę w sprawie ustanowienia na Kazimierzu strefy czystego transportu.
  • Jak poinformowała  rzeczniczka prasowa wojewody małopolskiego Joanna Paździo, skarga wojewody do sądu administracyjnego nie została złożona, choć był taki zamysł.
  • Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które na podstawie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych utworzyło strefę czystego transportu. 

Wojewoda Piotr Ćwik rozpoczął przygotowywanie pisma skargi w kwietniu. "Nie ma terminu na złożenie skargi, możemy to zrobić w każdej chwili" - wyjaśniła rzeczniczka. Jak podkreśliła, wojewoda prowadził w ostatnim czasie dialog z radnymi.

"Liczymy na pogłębioną refleksję z ich strony oraz to, że sami wyciągną wnioski z dyskusji wokół uchwały ws. SCT i merytorycznych uwag, które zgłaszaliśmy" - przyznała rzeczniczka i oceniła, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby Rada sama doprowadziła przedmiotową uchwałę do precyzji.

"Na tę chwilę oczekujemy na kroki ze strony radnych. Mamy nadzieję, że takowe zostaną podjęte. W ich kontekście będziemy rozważać ewentualne dalsze działania w zakresie złożenia skargi" - wyjaśniła rzeczniczka.

Do 3 grudnia prezydent miasta ma przedstawić radnym analizę efektywności strefy czystego transportu, obowiązującej w obecnym kształcie. "Zobaczymy, co wykaże raport i co dalej" - skomentował w rozmowie z PAP wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Rafał Komarewicz.

Postępowanie nadzorcze wojewody Piotra Ćwika wykazało, że uchwała z 6 marca wypacza sens ustanowienia strefy czystego transportu na podstawie upoważnienia ustawowego wynikającego z ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Uchwała - według wojewody - budzi wątpliwości natury legislacyjnej, dokument zawiera niezdefiniowane pojęcia (m.in. kontrahent, klient, osoba zależna), które mogą wpływać na precyzję wcielania w życie uchwały. Zgodnie z wynikami postępowania nadzorczego w obecnym kształcie uchwała wypacza ustanowienia SCT.

Obecnie uchwała o pierwszej w Polsce SCT obowiązuje w zliberalizowanej formie, według urzędników praktycznie nie istnieje.

SCT na mocy uchwały z 19 grudnia zaczęła obowiązywać 5 stycznia. Zniesienia jej domagali się przedsiębiorcy z Kazimierza, według których po jej wprowadzeniu na początku stycznia obroty ich biznesów spadły średnio o jedną trzecią.

Podczas nadzwyczajnej sesji 6 marca krakowscy radni przyjęli poprawki do uchwały z 19 grudnia. Według wojewody poprawki te na tyle znaczącą wykraczają poza pierwotny zakres uchwały, że powinny być przedmiotem odrębnego procesu uchwałodawczego.

Zgodnie ze zliberalizowaną 6 marca uchwałą do SCT mogą wjeżdżać pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG, pojazdy z napędem hybrydowym i skutery elektryczne. Do SCT mogą wjeżdżać mieszkańcy Kazimierza, przedsiębiorcy działający tam, niepełnosprawni, taksówkarze, pracownicy służy zdrowia.

Pojazdy kontrahentów i klientów przedsiębiorców mogą wjeżdżać do strefy od poniedziałku do piątku od godz. 9 do 17, a zaopatrzenie odbywa się w dni powszednie w godzinach 6-12 i od 17-20, zaś w soboty i dni wolne od pracy w godzinach 6-12, od 14-16 i 18-20.

Pierwotnie, przed poprawkami, do strefy mogły wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem albo gazem CNG. Ograniczenia te nie obowiązywały mieszkańców strefy, przedsiębiorców, którzy mieli tam siedzibę swojej firmy, osób niepełnosprawnych oraz taksówkarzy. Strefa miała charakter pilotażowy i miała obowiązywać do czerwca, ale w marcu radni wydłużyli ten termin do czasu wprowadzenia w Krakowie śródmiejskiej strefy parkowania, jednak nie dłużej niż do końca grudnia.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.