Pandemia koronawirusa w pierwszej fazie wiosny tego roku właściwie sparaliżowała polski system opieki zdrowotnej. Okazało się, że brakuje wszystkiego - wody i posiłków dla pracowników, maseczek, fartuchów, przyłbic, wreszcie pieniędzy na zakup respiratorów i innego sprzętu. - To był poligon współpracy - komentuje Jan Szczęśniewski, prezes Śląskiego Banku Żywności.
- Początkowy okres pandemii był lekcją pokory dla wszystkich, ujawnił też wiele potrzeb organizacyjno-formalnych, które powinny być uruchamiane w sytuacji zagrożenia - mówi Jan Szczęśniewski, prezes Śląskiego Banku Żywności.
Podkreśla, że postawą sprawnego i odpowiedzialnego działania w przypadku kryzysu jest ścisła współpraca instytucji, w tym administracji, samorządów i przedsiębiorstw z NGO-sami, które mają odpowiednie zaplecze techniczne oraz kluczowe znaczenie w rozwiązywaniu problemów społecznych.
- Ktoś musi zarządzić i koordynować podział zadań - tak, żeby niezbędna i oczekiwana pomoc pochodząca z własnych zasobów czy od darczyńców, trafiała sprawnie w odpowiednim czasie i tam, gdzie jest potrzebna. Nie mogą to być działania spontaniczne - mówi Szczęśniewski.
Śląski Bank Żywności dzięki współpracy z Żywiec-Zdrój i Kompanią Piwowarską, w początkowej fazie pandemii zaopatrzył 21 szpitali jednoimiennych i klinicznych w napoje chłodzące.
- Do każdego z tych szpitali, a były to jednostki w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Łańcucie, Szczecinie, Raciborzu i wielu innych miejscowościach, dostarczono zamówione ilości napojów. Zaopatrywaliśmy również śląskie załogi wymazobusów. Przekazaliśmy wsparcie żywnościowe dla służb ratowniczych podczas spektakularnej akcji ewakuacyjnej w Domu Pomocy Społecznej w Czernichowie - wymienia Jan Szczęśniewski.
Produkty ŚBŻ pozyskiwał od współpracujących z nami sieci handlowych (np. Tesco, Carrefour i innych). Dodatkowe dostawy pożywnych i wysokokalorycznych artykułów spożywczych to rezultat kontaktów z partnerami handlowymi zachęconymi do przekazania do Banku produktów o długim terminie ważności (nie były to produkty niesprzedane, ale część nowej produkcji).
- Dostawy te, obok codziennych wyjazdów po pełnowartościową żywność uratowaną przed zmarnowaniem, stanowiły nasze źródło pomocy żywnościowej dla służb medycznych, ratunkowych i mundurowych zaangażowanych w niesieniu pomocy oraz walkę ze skutkami pandemii - przypomina prezes ŚBŻ.
Szczęśniewski zauważa kolejny problem: sytuację osób na kwarantannie. Tym dotkliwszy, że wielu Polaków wracało do Polski z zagranicy, bo chcieli w ten czas być z bliskimi.
W Polsce od 2005 roku funkcjonuje już druga edycja Unijnego Programu Pomocy Żywnościowej PEAD- FEAD. Prowadzony jest przez wszystkie 31 Banków Żywności, ale też Caritas Polska, Polski Czerwony Krzyż i Polski Komitet Pomocy Społecznej.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!