PARTNER PORTALU
  • BGK

Digitalizacja placówek ochrony zdrowia? Padł rekord

  • GD    21 października 2019 - 17:00
Digitalizacja placówek ochrony zdrowia? Padł rekord
fot.pixabay

Już prawie 20 milionów elektronicznych recept zostało wystawionych przez lekarzy w całej Polsce. Od początku 2020 roku wchodzi w życie obowiązek wystawiania e-recept. - Widać, że coraz więcej podmiotów jest do tego przygotowanych – mówił Bartłomiej Wnuk, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ), podczas XV Forum Rynku Zdrowia.




Cyfryzacja podmiotów leczniczych a także odchodzenie od medycyny papierowej, to tylko niektóry tematy poruszane podczas debaty „Szpitale i inne placówki medyczne w dobie digitalizacji”, która odbyła się w poniedziałek (21 października) w ramach XV Forum Rynku Zdrowia.

Bartłomiej Wnuk, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) podkreśla, że nie ma w Polsce placówek, które w ogóle nie są zinformatyzowane. - Pytanie jest, jak bardzo są przygotowane do wprowadzenia cyfrowej dokumentacji medycznej. Na poziomie 75-80 proc podmiotów jest już możliwość prowadzenia elektronicznej dokumentacji – mówi Wnuk.

- Jeżeli chodzi na przykład o e-receptę, to mamy już prawie 20 milionów wystawionych elektronicznych recept. Wystawiamy ich pół miliona dziennie. Bardzo szybko to rośnie. Od początku przyszłego roku wchodzi obowiązek wystawiania e-recept. Widać, że coraz więcej podmiotów jest do tego przygotowanych – dodaje szef CSIOZ.

Marcin Grabowski, dyrektor departamentu informatyki Narodowego Funduszu Zdrowia, przypomina, że przygotowane są cztery projekty rozporządzeń resortu zdrowia, które powołują cztery rejestry kardiologiczne. - Bardzo mocno współpracujemy z ośrodkami kardiologicznymi w tym zakresie - mówi Grabowski.

Dodaje, że jest także współpraca w zakresie interakcji systemów informatycznych NFZ. – Pracujemy nad integracją naszych systemów z innymi systemami, żeby ułatwić świadczeniodawcom korzystanie z tych rejestrów – tłumaczy Grabowski.

Zwraca przy tym uwagę, że Narodowy Fundusz Zdrowia ma bardzo duże zasoby danych. - Wypracowaliśmy mechanizm jakie dane, w jakimi w zakresie informacyjnym przekazywać do tego rejestru – dodaje Grabowski.

Agnieszka Kister, dyrektor departamentu funduszy europejskich i e-zdrowia w Ministerstwie Zdrowia zapewnia, że resort zdrowia chce upraszczać dokumentację medyczną.

- Generalnie co do zasady ma być prowadzona elektronicznie. Do tej pory te dwie formy były zrównane. Tam gdzie warunki organizacyjno-techniczne nie będą na nią pozwalały, będzie dokumentacja papierowa. Ale kierunek jest jasny, będziemy go w kolejnych nowelizacjach podkreślać – mówi przedstawicielka MZ.

Kister podkreśla, że rozpoczęto już prace nad ustawą, która ma w dużym stopniu zmienić sposób prowadzenia dokumentacji medycznej. Całość kwestii związanych z dokumentacją medyczną ma być uregulowanych w odrębnym akcie prawnym.

Marcin Kuta, dyrektor specjalistycznego szpitala im. E. Szczeklika w Tarnowie, przekonuje, że szpital ten jest przygotowany od jakiego czasu do wprowadzenia elektronicznej dokumentacji pacjenta. - Czas jednak pokazał, że zaczęły ujawniać się takie elementy jak bezpieczeństwo danych medycznych - mówi Kuta.

Jak podkreśla, istotnym elementem w zakresie digitalizacji placówek medycznych są ludzie. – Kim to wdrożymy? Jak te osoby będą przygotowane? Przecież te wszystkie dane trzeba wprowadzić – mówi Kuta.

I dodaje: - Taką osobą najczęściej jest lekarz. Jest to bardzo wrażliwa materia. Nałożenie jakichkolwiek dodatkowych obowiązków, nowości – to wszystko jak każda prawdziwa zmiana, w definicji zarządzania musi budzić opór.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • r39, 2019-10-22 12:41:55

    A jak to wygląda od strony pacjenta? Czy odtąd potencjalny pacjent, ale nie posiadający smartfona (zwykły komórczak to jednak nie to samo), nie będzie miał po co chodzić do lekarza?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.