PARTNER PORTALU
  • BGK

Monopol w kolejach regionalnych trwać będzie do 2030 roku. Marszałkowie nie chcą liberalizacji

  • Michał Wroński    4 grudnia 2019 - 06:00
Monopol w kolejach regionalnych trwać będzie do 2030 roku. Marszałkowie nie chcą liberalizacji
15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy na kolei (fot. mat. pras. Przewozy Regionalne)

Od 15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy na kolei. Co przyniesie pasażerom? To zależy gdzie. Są regiony, gdzie podróżni zyskają bogatszą ofertę i takie, gdzie większe będą głównie opłaty za bilety. Wiadomo, że podwyżki szykują Przewozy Regionalne. Spółka zakończy rok nie tylko z nowymi stawkami, ale i nowymi wieloletnimi umowami na realizację usług przewozowych dla samorządów. Do końca przyszłej dekady komfort mają zapewnione również Koleje Śląskie i Koleje Małopolskie.




  • Marszałkowie województwa opolskiego, zachodniopomorskiego i lubuskiego zdecydowali o powierzeniu Przewozom Regionalnym świadczenia usług przewozowych na kolejną dekadę.
  • Ze stabilizacji mogą też cieszyć się zarządzający Kolejami Małopolskimi czy Kolejami Śląskimi – pierwszy z tych przewoźników ma umowę wieloletnią do roku 2026, drugi do końca roku 2030.
  • – Administracja powinna być nie graczem, ale organizatorem transportu. Powinna wybierać najtańsze usługi, mając na względzie sytuację pasażera, a nie sytuację spółki – stwierdza Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego i były członek zarządu PKP.

Więcej pociągów na już obsługiwanych kierunkach i uruchomienie zupełnie nowych relacji – takie nowinki dla pasażerów w nowym rozkładzie jazdy przygotowała Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Jak informuje spółka, od 15 grudnia zwiększy się liczba połączeń na trasach z Łodzi do Skierniewic i Tomaszowa Mazowieckiego, zaś w relacji Łódź Widzew – Łódź Kaliska pojedzie 85 pociągów, co jest największą liczbą w dotychczasowej działalności przewoźnika. Ponadto ŁKA uruchomi nowe połączenia relacji Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew i całkowicie przejmie trasę ze Skierniewic przez Łowicz do Kutna. Wzmocnienie oferty przewozowej przez ŁKA jest możliwe dzięki otrzymaniu od nowosądeckiego Newagu kompletu zamówionych dwa lata temu 14 pojazdów typu Impuls II.

Zgoła inne wieści płyną z Podkarpacia, gdzie od 15 grudnia na tory będzie wyjeżdżać mniej pociągów. Jak donosi profil Kolejowe Szlaki Podkarpacia, zlikwidowane zostaną m.in. codzienne połączenia z Sanoka/Zagórza do Komańczy i sobotnie z Jasła przez Sanok do Zagórza, a kursujący z Rzeszowa do Komańczy „Bieszczadzki Żaczek” kończyć będzie bieg w Sanoku. Cytowani przez lokalne media urzędnicy urzędu marszałkowskiego tłumaczą ten krok spodziewanym wzrostem kosztów przewozów, niską frekwencją w pociągach i ograniczeniem w przyszłym roku (ze względu na naprawy okresowe) liczby dostępnego taboru spalinowego. Takie tłumaczenia nie do wszystkich jednak przemawiają.

Czytaj: Spada punktualność pociągów pasażerskich

- Najpierw hucznie uruchom dużą liczbę połączeń o godzinach bez sensu, następnie zastąp wszystkie te połączenia wiecznie spóźniającą się ZKA (zastępczą komunikacją autobusową - red.), w międzyczasie przeprowadź konsultacje społeczne, które jednak będziesz miał głęboko w poważaniu i nic sobie z nich nie zrobisz, aż po roku czasu przed samymi wyborami zlikwiduj ZKA, by po 2 tygodniach stwierdzić, że wszystkie te połączenia są nierentowne i je po prostu zlikwidujesz – kpi profil Kolejowe Szlaki Podkarpacia. Faktem jest, że na przestrzeni ostatnich miesięcy można było wiele razy przeczytać o kłopotach z funkcjonowaniem kolei na Podkarpaciu, częstym zastępowaniu pociągów autobusową komunikacją zastępczą i braku ochoty samorządu wojewódzkiego do ujawniania, ile płaci Przewozom Regionalnym za usługi.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (1)

  • pasażer, 2019-12-05 08:09:27

    Kiedy wreszczie nastapi zmiana nazwy przystanku kolejowego "Miłocin" (dzielnica Rzeszowa!) na Rzeszów-Miłocin. Obecna sytuacja rodzi problemy i nieporozumienia przy zakupie biletów. To już trzeci rozkład, jak kolejarze obiecują zmianę ale jej nie realizują.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.