PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Białystok: Miasto planuje podwyżki cen biletów autobusowych

  • aw/PAP    5 grudnia 2019 - 12:39
Białystok: Miasto planuje podwyżki cen biletów autobusowych
Nowe bilety na autobus w Białymstoku (fot.kpkm.pl)

4 zł (o złotówkę mniej w wersji elektronicznej) ma kosztować po podwyżce najpopularniejszy bilet normalny na komunikację miejską w Białymstoku. Obecnie taki bilet kosztuje 2,8 zł. Władze miasta tłumaczą, że wzrost cen ma zapewnić utrzymanie jakości usług; przeciwna tak dużej podwyżce jest opozycja w radzie miasta.




  • Projektem radni mają zajmować się na sesji 9 grudnia.
  • Magistrat argumentuje, że zmiana cen ma zapewnić "utrzymanie poziomu podaży oraz jakości usług komunikacyjnych".
  • Do projektu krytycznie odnieśli się radni PiS.

Od 2012 roku normalny bilet w pierwszej strefie miejskiej Białegostoku kosztuje 2,8 zł. Jednak w programie najbliższej sesji rady jest projekt uchwały, w którym zapisano podwyżki. Jeśli w tej wersji zostanie uchwalony, podstawowy bilet będzie droższy o 1,2 zł (w wersji elektronicznej o 20 gr) od obecnego; z puli biletów wieloprzejazdowych znikną też najtańsze, ważne przez 20 minut i 40 minut od skasowania (cena odpowiednio 2 zł i 2,8 zł). W ich miejsce miałby pojawić się bilet 30-minutowy w cenie 3,6 zł (normalny).

Projektem radni mają zajmować się na sesji 9 grudnia.

Magistrat argumentuje, że zmiana cen ma zapewnić "utrzymanie poziomu podaży oraz jakości usług komunikacyjnych". Jak podano w uzasadnieniu projektu uchwały, porównanie dochodów i wydatków komunikacji miejskiej w latach 2012-2018 wykazało, iż wpływy z biletów w roku 2018, w porównaniu do 2012 roku, spadły o 9,51 mln zł, gdy wydatki w tym czasie wzrosły o 18,121 mln zł.

Czytaj też: Likwidacja szkół, cięcia etatów, podwyżki czynszów... Samorządy szukają oszczędności

Magistrat podaje, że dotacja do komunikacji miejskiej wzrosła z 24,6 mln zł w 2012 r. do 45,39 mln zł sześć lat później. Wyższa cena biletów ma tę dotację zmniejszyć, co ma też znaczenie dla - prognozowanego - spadku dochodów miasta w przyszłym roku. "Który w głównej mierze będzie spowodowany zmianą zasad finansowania samorządów, wprowadzonych przez Sejm i Radę Ministrów Rzeczypospolitej. Działania legislacyjne skutkujące uszczupleniem dochodów samorządu, a dla licznych grup społecznych przekazaniem znacznych środków finansowych w postaci zasiłków i programów pomocowych, upoważniają do zwiększenia partycypacji użytkowników w kosztach utrzymania komunikacji miejskiej, stanowiącej znaczący wydatek w budżecie Białegostoku" - napisano w uzasadnieniu.

Magistrat krytycznie odniósł się też do zmian taryfowych wprowadzonych w latach 2012-2018 i ocenił, że nie przyniosły one wzrostu zainteresowania przejazdami i nie podniosło wpływów. "Obecne realia makroekonomiczne i pozytywne zmiany w gospodarce polskiej, w tym spadek bezrobocia i wzrost zamożności społeczeństwa pozwalają na bezbolesną zmianę rozwiązań taryfowych" - podano w uzasadnieniu projektu.

Do projektu krytycznie odnieśli się w czwartek radni PiS. W obecnej kadencji są oni opozycją w Radzie Miasta Białystok (w poprzedniej mieli samodzielną większość). "Mieszkańcy są oburzeni (z powodu planowanej podwyżki - PAP), zwrócili się do nas, radnych o pomoc, żebyśmy w jakiś sposób tej podwyżce przeciwdziałali" - mówił na konferencji prasowej szef klubu radnych PiS Henryk Dębowski. Zapowiedział interpelację ze sprzeciwem w sprawie wzrostu cen biletów.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.