PARTNER PORTALU
  • BGK

Przede wszystkim ludzie. To dla nich jest ta strategia

  • Bartosz Dyląg    18 października 2019 - 06:00
Przede wszystkim ludzie. To dla nich jest ta strategia
Mamy coraz większą świadomość obywatelską (Fot. Shutterstock)

Mamy coraz większą świadomość obywatelską. Oczekujemy, że władze krajowe, samorządowe będą otwarte na głos mieszkańców, z drugiej strony władze oczekują, że ten wkład będzie rzeczywisty, że mieszkańcy będą potrafili spojrzeć na region w szerszym kontekście. Dlatego ważne jest, by w przygotowaniu strategii regionów w całej Europie poza ekspertami uczestniczyli mieszkańcy – to wnioski płynące z debaty „Strategie w rozwoju regionów”, który odbył się w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego.




  • Strategie są ważne w kontekście wyznaczania społecznych i gospodarczych celów regionów. Co nie mniej ważne, angażują mieszkańców w sprawy regionów.
  • Nad strategią do roku 2030 pracują władze i mieszkańcy województwa podlaskiego. - Dokument mocny akcent kładzie na gospodarkę, która ma poprawić jakość życia mieszkańców – wyjaśnia Artur Kosicki, marszałek województwa.
  • W kontekście realizacji tej strategii trzeba pamiętać, że w nowej perspektywie finansowej UE bardzo duży nacisk będzie położony na terytorializację; partnerstwa, współpracę.

W trakcie Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku władze Podlasia przedstawiły projekt nowej strategii województwa podlaskiego do roku 2030.

- Dokument mocny akcent kładzie na gospodarkę, która ma poprawić jakość życia mieszkańców – podkreśla Artur Kosicki, marszałek województwa. – Najważniejszą kwestią jest dynamiczna gospodarka, oparta z jednej strony na innowacjach, z drugiej – na rodzimych przedsiębiorstwach – dodaje.

W środku Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego. Fot. PTWP W środku Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego. Fot. PTWP

Jego zdaniem gospodarka ma przynieść wzrost zamożności mieszkańców, poprawę ich jakość życia w szerokim znaczeniu. Chodzi nie tylko o wzrost dochodu, ale i możliwość sprawnego podróżowania dobrymi drogami, nowoczesnym transportem, leczenia się w wyspecjalizowanych, dobrze wyposażonych szpitalach czy korzystania z dóbr kultury.

Podlasie ma być regionem partnerskim. - Region taki jest dobrze zarządzany, dobrze współpracuje z przedsiębiorcami, innymi województwami, organizacjami oraz rządem – wyjaśnia Artur Kosicki.

W jego ocenie przykładem na działanie takiego partnerstwa jest podpisane niedawno porozumienie województwa podlaskiego oraz Republiki Serbskiej Bośni i Hercegowiny, które zainicjowali przedsiębiorcy.

Cele i efekty strategii

Joanna Sarosiek, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego wyjaśnia, że władze województwa aktualizują strategię, ponieważ zmieniły się dokumenty strategiczne, zweryfikowano kierunki polityki regionalnej województwa oraz - co najważniejsze – ma być to podstawa do programowania nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2020-2027.

Symbole strategii oraz regionu podlaskiego to „4 P”: Podlasie - Przedsiębiorcze, Partnerskie, Perspektywiczne.

Nowy dokument bazuje na Strategii odpowiedzialnego rozwoju, wprowadzono model rozwoju odpowiedzialnego społecznie. Celem nowej strategii jest m.in. wzrost zamożności mieszkańców oraz wzrost PKB regionu.

- Podlaskie to nie tylko nazwa, to także marka, która wymaga od nas szacunku. To nie tylko wartość różnorodności, to łącząca ją kultura. To nie tylko ludzie, to także społeczności lokalne oraz środowiska biznesowe. To środowisko przyrodnicze, dorobek i nasz kapitał – podkreśla Joanna Sarosiek.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.