PARTNERZY PORTALU

Strefy czystego transportu: miasta ostrożne, Kraków przeciera szlak

Strefy czystego transportu: miasta ostrożne, Kraków przeciera szlak
Strefa czystego transportu w Krakowie ma zacząć funkcjonować od 2023 r. (Fot. krakow.pl/Jan Graczyński)

Kraków jest na najbardziej zaawansowanym etapie przygotowań do uruchomienia strefy czystego transportu, a władze miasta wydają się być zdeterminowane, żeby wprowadzić to rozwiązanie jeszcze w tym roku. W innych dużych miastach ta determinacja nie jest już tak oczywista i część z nich póki co nie planuje ograniczania wjazdu dla starszych samochodów.




  • Ponad 250 europejskich miast ma już strefy czystego transportu. Dzięki temu np. w Londynie zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 proc., a w Berlinie o 25 proc.
  • W Polsce SCT - począwszy od 2023 r. - zamierza wprowadzić Kraków, a w kolejnych latach rozbudować ją w pięciu etapach. Decyzje w sprawie szczegółów - terminów, zasad i obszaru - do końca br. zapowiada też m.in. Toruń.
  • Przygotowania do wprowadzenia SCT już podjęły lub zamierzają to zrobić w najbliższym czasie m.in. Wrocław, Warszawa czy Łódź. Poznań i Katowice chcą najpierw poczekać na ostateczne efekty wdrażania polityki parkingowej. Olsztyn, Białystok i Gdańsk nie planują takich rozwiązań, przynajmniej na razie.

Wprowadzenie strefy czystego transportu (SCT), która uniemożliwiałaby wjazd do ustalonej części miasta (na ogół jego centrum) starszym pojazdom, emitującym zbyt duże ilości spalin (np. kilkunastoletnie diesle), pojawiła się już w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r. Przepisy w tym zakresie były jednak na tyle skąpe, że tylko Kraków podjął się uruchomienia strefy na Kazimierzu, ale szybko się z tego pomysłu wycofał.

24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności, która w sporej części obejmuje zmiany dotyczące właśnie SCT, umożliwiając tworzenie stref w każdej gminie. W myśl tych przepisów SCT można ustalać na dowolnym obszarze na terenie gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko". Podstawą jest uchwała rady miasta lub gminy.

Czytaj: Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu powstanie w 2022 r. w Krakowie.

Kraków pionierem. Strefa jeszcze w tym roku?

Po nowelizacji ww. ustawy znów funkcję prekursora wziął na siebie Kraków, który konsultuje właśnie szczegóły uruchomienia strefy u siebie.

- Bardzo zależy nam na tym, żeby uchwała w sprawie strefy została przyjęta najpóźniej do końca czerwca. Do tego czasu zapewnimy zainteresowanym mieszkańcom i radnym możliwość wypowiedzenia się w sposób pełny i otwarty, by odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości pojawiające się do tej pory w tym temacie - zwrócił uwagę kilka tygodni temu Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Miasto wstępnie zaproponowało 6 etapów wdrażania SCT rozłożonych na ok. 8 lat. Pierwszy dotyczy strefy wewnątrz II obwodnicy (biegnie dokoła Starego Miasta, Kazimierza i Starego Podgórza), gdzie wjazd miałyby tylko pojazdy spełniające minimum normę Euro 3. Te rozwiązania miałyby zacząć obowiązywać już od 2023 r.

Inne miasta z uwagą śledzą poczynania Krakowa i postępy w przygotowaniach. Niekoniecznie jednak zaczęły już działać pod kątem uruchomienia SCT. O plany i obecny etap prac, czy motywy niewprowadzania stref w najbliższym czasie, zapytaliśmy w wybranych miastach wojewódzkich.

Warszawa i Toruń chętne. Łódź analizuje sprawę




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (1)

  • Amar, 2022-05-23 17:33:20

    Antyekologiczne podejście, gdy promuje się najgorsze i najdroższe rozwiązanie. Elektryki z których akumulatory nikt nie potrafi poddać recyklingowi, gdzie do produkcji potrzebne są surowce ziem rzadkich.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!