PARTNER PORTALU
  • BGK

Problem numer jeden Polski Wschodniej to nadal zła infrastruktura transportowa

  • Piotr Stefaniak    11 października 2018 - 06:00
Problem numer jeden Polski Wschodniej to nadal zła infrastruktura transportowa
Polska Wschodnia uparcie walczy o nowoczesne połączenia kolejowe i drogowe (Fot. GDDKiA)

Budowa dróg, modernizacja linii kolejowych oraz poprawa transportu publicznego w miastach to nadal główne problemy, z jakimi borykają się samorządy i mieszkańcy województw Polski Wschodniej. Samorządy nie są natomiast zainteresowane ani współfinansowaniem inwestycji w systemie PPP, ani rządowym projektem Mieszkanie Plus, bowiem w ich ocenie są one nieefektywne w obecnych warunkach finansowych.




  • W woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim będą wkrótce funkcjonować trzy lotniska z małymi pasami startowymi, lecz władze lokalne są przekonane o konieczności ich istnienia dla przyciągania inwestorów i turystów.
  • W przyszłej perspektywie finansowej 2020-27 na politykę spójności będzie o 10 proc. mniej środków, nie będzie ich można wykorzystać do budowy lotnisk i na zakup taboru kolejowego. Ale zmieni się też sposób planowania inwestycji transportowych - docelowym modelem ma być opracowanie multimodalnego projektu transportowego.
  • W obecnych warunkach dostępu do środków pomocowych UE oraz przy realizowanej polityce nasilonych kontroli samorządy nie są zainteresowane aranżowaniem projektów do realizacji w systemie PPP.
  • Z perspektywy mniejszych miast rządowy program Mieszkanie Plus ma złą kalkulację kosztu budowy 1 mkw., za wysoką kalkulację czynszu oraz zakłada potrzebę dublowania struktur.
  • Mówiono o tym podczas sesji „Inwestycje“ w drugim dniu Wschodniego Kongresu Gospodarczego. Dyskusję prowadził Rafał Kerger, redaktor naczelny PortalSamorzadowy.pl i WNP.PL.

 

- Nadal mamy jeden wielki problem: brak spójnego systemu transportowego, zapewniającego dobre połączenie regionów oraz ich stolic z Warszawą oraz między sobą - mówił Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Jedynie na drodze ekspresowej S8 zostaną wkrótce oddane do użytku wszystkie odcinki z Warszawy do Białegostoku. Natomiast inne ciągi dróg ekspresowych, w tym fragmenty via Baltica, będą zbudowane dopiero pod koniec tej perspektywy finansowej, a niektóre – następnej.

- Mamy też wielki problem, bo na mapach Polski w ogóle nie pojawi się droga łącząca Białystok z Augustowem, przez co TIR-y zmierzające do granicy będą musiały nadal jeździć ponad dwukrotnie dłuższą drogą niż potencjalna – mówił prezydent.

Jak wyjaśnił, przeszkodą w tym przypadku nie jest brak pieniędzy, lecz wymogi programu Natura 2000 i ochrony środowiska.

Prezydent mówił także o planowanych inwestycjach w „miękką” infrastrukturę (budowa hali widowisko-sportowej, także lekkoatletycznej) oraz budowy lotniska. Ukończony został pas startowy, który wkrótce będzie podlegał certyfikacji.

 

Drugie i trzecie lotnisko w regionie

O budowę lotniska zabiega też samorząd Suwałk.

- Jest ono nam potrzebne, bo chcemy być regionem atrakcyjnym dla turystów i inwestorów, a np. biznesmeni z naszej specjalnej strefy ekonomicznej nie mają czasu, aby go tracić na długi dojazd złymi obecnie drogami lub czekać, aż ich stan się poprawi – powiedział Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. – Lotnisko będzie obsługiwać ruch czarterowy i turystyczny.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • po co ta droga ?, 2018-10-16 08:32:19

    bez własnego auta, nie daje się żyć w Polsce - obowiązuje "zasada przymusowego posiadania samochodu" , wytworzona wskutek obowiązującej , tragicznie kiepskiej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która to ustawa wręcz wymusza ciągłe powiększanie istniejącego fatalnego stanu - niestet...y nie daje się zauważyć woli rządzących czyli PiS-u, dla naprawy tego stanu - a należałoby chyba dojść do niestety takiego wniosku patrząc na projekt nowelizacji ustawy o ptz. Ud 126.  rozwiń
  • wawa, 2018-10-11 10:42:37

    Szkoła Zawodowa Ul.Gintrowskiego 38 Warszawa napisała: Jeśli chodzi o drogi to jesteśmy zacofani porównując zachód.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.