PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

112 dobrze działa na razie w sześciu miastach

  • PAP    10 sierpnia 2012 - 19:43
112 dobrze działa na razie w sześciu miastach

Poznań, Wrocław, Gdańsk, Olsztyn, Kraków i Kielce to miasta, w których najłatwiej dodzwonić się na nr alarmowy 112. Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego już odbierają tam zgłoszenia na nr 112, tak jak ma to działać do końca 2013 roku w całym kraju.




Jak działa świętokrzyskie Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR), testujące od dwóch miesięcy nowy system odbierania zgłoszeń na numer 112, poinformowano na konferencji prasowej w Kielcach. Operatorzy obsługują na razie 400 tys. mieszkańców i przyjmują średnio 719 zgłoszeń na dobę. Ponad połowa z nich to dowcipy albo zgłoszenia awarii.

Czytaj też: Numery alarmowe przestaną być anonimowe 

"Operatorzy eliminują ponad połowę bezzasadnych wezwań na numer 112, co chwalą głownie strażacy i policja, do których jest najwięcej zgłoszeń. Zresztą system umożliwia znalezienie każdej z dzwoniących osób, pokazuje też imię i nazwisko właściciela numeru. Wobec żartownisiów wyciągamy konsekwencje" - wyjaśniał podczas konferencji kierownik WCPR w Kielcach Jarosław Wojtylak.

Według władz województwa dzięki stworzeniu WCPR pod nr 112 teraz łatwiej się dodzwonić. Oszczędza się też czas służb ratowniczych; system pokazuje współrzędne geograficzne miejsca, z którego wzywana jest pomoc, a w przyszłości pokaże taki punkt bezpośrednio na mapie, co ułatwi np. dotarcie na miejsce wypadku.

"Mając dotychczasowe doświadczenia, już ogłosiliśmy nabór osób, które po przejściu szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego będą mogły być operatorami centrum powiadamiania ratunkowego. Chcemy do końca roku, jako pierwsi w kraju, rozszerzyć jego działanie na całe województwo" - zapowiedziała wojewoda świętokrzyski Bożentyna Pałka-Koruba.

Dłużej zwiększenie zasięgu działania WCPR potrwa w Gdańsku, który uruchomił centrum tuż przed rozpoczęciem EURO 2012.

"Województwo jest większe, dodatkowo oprócz stałych mieszkańców dochodzi nam duża liczba turystów odwiedzających region w sezonie letnim. Na razie obsługujemy około 500 tys. mieszkańców i turystów przebywających na terenie powiatu gdańskiego. Wiemy już, że aby odbieranie zgłoszeń odbywało się płynnie, na dyżurze musi być co najmniej trzech operatorów. To więcej niż zakładaliśmy przed wdrożeniem systemu" - mówiła kierownik centrum w Gdańsku Sylwia Prudyk.

Dodała, że praca operatorów sprawdziła się w czasie EURO 2012 szczególnie przy odbieraniu zgłoszeń obcojęzycznych. W Gdańsku także planowane jest przeszkolenie do pracy w WCPR kolejnych osób.

Najdłużej Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, od 2009 roku, działa w Krakowie. Obecnie obsługuje łącznie cztery powiaty, ale przed rozszerzeniem jego działalności jest konieczne zintegrowanie z pozostałymi regionami Polski.

"Zaczynaliśmy jako pierwsi i pracujemy na oprogramowaniu dającym inne możliwości. Większość naszych doświadczeń jest jednak wykorzystywana w pozostałych regionach. Czas faktycznej reakcji na wezwanie pod numer 112 zdecydowanie skrócił się i dzięki wyeliminowaniu bezzasadnych zgłoszeń, i dzięki możliwości natychmiastowego przekazania do właściwej służby. W całym regionie, zintegrowany zresztą kraju system, ma działać w sierpniu 2013 roku" - powiedział PAP Tomasz Ocetkiewicz.

Zintegrowany System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce, obejmujący szesnaście Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego i dodatkowe w Radomiu, ma funkcjonować w całym kraju do końca 2013 roku. Obecnie działa on tylko w Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu i w Kielcach, obsługując tereny powiatów - stolic województw. Do systemu ma przyłączyć się Opole i Kraków, który ma najdłuższe doświadczenie w obsłudze numeru 112, ale pracuje na innym programie.

Obecnie, zgodnie z ujednoliconą procedurą, operator odbierając zgłoszenie, zbiera równocześnie podstawowe dane rozmówcy i ma możliwość nawiązania kontaktu z policją, strażą pożarną lub pogotowiem. Przekazuje zgłoszenie odpowiednim służbom i zapisuje dane na specjalnej "formatce". W przyszłości to ona, wraz z mapą miejsca zdarzenia, trafi bezpośrednio do ratowników.

Do końca 2012 roku jedynie najmniejsze województwo świętokrzyskie deklaruje wdrożenie systemu w całym regionie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.