PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

44 proc. Polaków traci do 200 zł miesięcznie m.in. z powodu marnotrawstwa żywności

  • PAP/KO    12 marca 2020 - 07:09
44 proc. Polaków traci do 200 zł miesięcznie m.in. z powodu marnotrawstwa żywności
Z przemyślanymi zakupami w ogóle, nie tylko żywności, największe problemy ma młody mężczyzna, między 18 a 24 rokiem życia, z dużego miasta (fot. wikicommons Taz)

Z powodu nietrafionych zakupów, w tym marnotrawstwa żywności, 44 proc. Polaków traci co miesiąc do 200 zł, a co dziesiąty jeszcze więcej – wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.




  • W Polsce co roku tracimy ok. 9 mln ton produktów.
  • Z przemyślanymi zakupami największe problemy mają młodzi mężczyźni z dużych miast.
  • Błędy popełniamy zazwyczaj przy zakupach spożywczych.
  • Wyższe wykształcenie i zarobki sprzyjają marnotrawstwu.

Jak  mówi ekspertka BIG InfoMonitor Halina Kochalska, z zakupami w sklepach spożywczych mają problemy nawet sumiennie planujący wydatki. Osoba, która najczęściej zapełnia lodówkę, a potem śmietnik, to statystycznie zarówno kobiety, jak i mężczyźni między 35 a 54 rokiem życia, z miast średniej wielkości.

Z przemyślanymi zakupami w ogóle, nie tylko żywności, największe problemy ma młody mężczyzna, między 18 a 24 rokiem życia, z dużego miasta. "Aż 54 proc. panów wchodzących w dorosłość marnotrawi pieniądze na nieprzemyślane zakupy o wartości do 200 zł miesięcznie" - powiedziała. Najlepiej wypadają osoby starsze, w szczególności między 65 a 75 rokiem życia. W tej grupie blisko trzy czwarte badanych mówi, że nie traci w ten sposób pieniędzy.

Autorzy badania przeprowadzonego przez Quality Watch dla BIG InfoMonitor podkreślili, że na nietrafione zakupy wydaje pieniądze ponad połowa z nas (55 proc.). 44 proc. badanych zadeklarowało, że co miesiąc ubywa im z tego powodu z portfela do 200 zł; 8 proc., czyli co dwunasty przyznaje, że marnuje nawet do 500 zł, a kolejne 3 proc., że jest to do 1 tys. zł i więcej.

Rodacy, którzy przyznają się do nieprzemyślanych zakupów, podkreślają, że najczęściej popełniają błędy przy zakupie produktów spożywczych. To aż 67 proc. wskazań. Drugie w kolejności są używki - wymienia je blisko jedna trzecia badanych (31 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się ubrania (28 proc.) oraz "przyjemne spędzanie czasu" - czyli restauracje (22 proc.) i hobby (19 proc.).

Kochalska zwróciła uwagę, że im wyższe wykształcenie, tym więcej osób nierozsądnie wydających pieniądze. "Oprócz dyplomu marnotrawstwu sprzyja także stan konta" - dodała. Aż 20 proc. spośród osób określających swoją sytuację finansową jako bardzo dobrą: "jesteśmy zamożni, nie musimy oszczędzać nawet na większe wydatki" potrafi stracić miesięcznie na nietrafione zakupy ponad 1 tys. zł - wskazała.

Marnotrawienie żywności to domena najczęściej osób między 35 a 54 rokiem życia, z miast średniej wielkości. Ale do kosza chleb, jogurty czy mięso wyrzucają też respondenci odczuwający problemy finansowe, u których co najmniej raz w miesiącu pojawia się kłopot z opłaceniem bieżących zobowiązań . W tej grupie, jak powiedziała, połowa badanych przyznaje się, że traci w ten sposób pieniądze.

Według danych Parlamentu Europejskiego w Polsce co roku tracimy ok. 9 mln ton produktów, co plasuje nas w niechlubnej piątce państw UE, w których marnuje się żywności najwięcej. W rocznym rozrachunku na jedną osobę daje to 235 kg, co oznacza, że średnio co tydzień uznajemy za nieprzydatne 4,5 kg produktów. Dane UE wskazują, że za ponad połowę wyrzuconego jedzenia odpowiadają właśnie konsumenci.

W Polsce od początku marca branża handlowa ma obowiązek przekazywać niesprzedaną żywność (np. ze względu na uszkodzone opakowania, czy krótki termin ważności) do odpowiednich organizacji charytatywnych. Za nieprzestrzeganie tych przepisów grożą kary. "Nowe prawo na pewno pozytywnie wpłynie na obniżenie marnotrawstwa, jednak to tylko niewielki ułamek koniecznych zmian. Do większej rozwagi skłaniają rosnące ceny żywności, ale zakupy robione na zapas ze względu na obawy o ryzyko jakie niesie ze sobą koronawirus znów pewnie okażą się przeszacowane" - mówi Kochalska.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.