PARTNERZY PORTALU

95 lat temu na wystawie w Paryżu narodziło się polskie art deco

  • PAP    28 kwietnia 2020 - 16:14

28 kwietnia 1925 r. rozpoczęła się Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu. Polska ekspozycja otrzymała na niej 200 nagród - art deco awansował do roli stylu państwowego Drugiej Rzeczypospolitej.




Pierwotnie planowano tę imprezę na rok 1915, ale udaremniła ją pierwsza wojna światowa. Jak ocenił Tilar J. Mazzeo w "Sekretnym życiu Chanel No. 5" (2016) wielokrotnie przekładana wystawa "stanowiła nadludzki wysiłek pobudzenia podupadającej gospodarki francuskiej i przypomnienia światu, że Paryż jest światową stolicą mody".

Wydarzenie zawładnęło stolicą Francji aż do października 1925 r. Źródła francuskie twierdzą, że przyciągnęło 16 mln gości - polskie źródła mówią o 14 mln. Zmieniło ono historię sztuki i dizajnu. "Zatytułowana oficjalnie L'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes - Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa - zapoczątkowała słynny styl znany dziś jako art deco" - stwierdził biograf najsłynniejszych perfum świata.

"Błysk elegancji i luksusu rozświetlający niespokojną epokę międzywojnia (...): art deco (…) Gdyby pojawił się dziś, prawdopodobnie zostałby okrzyknięty słowem "glamour". W swoich czasach nosił wiele nazw, najwyraźniej z trudem nadążających za tempem, w jakim podbijał świat. Zigzag moderne, jazz style, styl 1925, ultramodern, styl Chanel" - przypomniał podróżnik, dziennikarz i fotograf Artur Kot w tekście "Stalowa Wola - lekcja stylu" (Voyage, 2014).

"Pierwsza wystawa powszechna w znaczeniu współczesnym odbyła się w Londynie w 1851 r." - czytamy w opublikowanej w 2005 r. monografii Anny M. Drexlerowej i Andrzeja Kazimierza Olszewskiego "Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000".

Od początku przyjęto zasadę, że uczestnikami wystawy mogą być tylko państwa. Zdeterminowała ona sytuację polskich wystawców w XIX w. "Udział Polaków na Wystawach Światowych był możliwy tylko w ramach reprezentacji państw zaborczych i zawsze pociągał za sobą dylematy moralne" - napisała dr Adrianna Sznapik w opracowaniu "Pawilon Polski na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. Realizacja koncepcji sztuki narodowej i jej odbiór społeczny". "W 1925 r. Polska miała szansę (...) uwierzytelnić się" - dodała.

"Na wystawie paryskiej Polska musi pokazać oblicze - odrębne. Doborem wystawionych dzieł, największym wysiłkiem polskiej sztuki i techniki musi zdobyć należne miejsce w rzędzie narodów łączących się nareszcie po wojnie w pokojowej pracy" - napisał w maju 1921 r. na łamach "Przemysłu i Rzemiosła" mecenas Jerzy Warchałowski, który odpowiadał za koncepcję polskiego debiutu wystawienniczego.

"Wystawa paryska jest ważnym momentem historycznym w życiu naszego narodu" - ocenił Tadeusz Seweryn w artykule "Wnętrza pawilonu polskiego" ("Ilustrowany Kurier Codzienny" nr 238, 1925).

W dniu otwarcia wystawy gros ekspozycji 23 państw i kolonii francuskich nie była jeszcze gotowa. Skłoniło to "Czas" do publikacji 16 maja 1925 r. dwuznacznego komplementu: "Choć raz nie byliśmy spóźnieni! I jest to tem bardziej godne pochwały, że jesteśmy z naszym pawilonem jednym z nielicznych wyjątków".

Najobszerniejsze sprawozdanie zamieścił Antoni Potocki w periodyku "Sztuki Piękne" (nr 9-12, 1925): "Stojąc w pośrodku mostu Aleksandra III-go ma się dziś literalnie wrażenie, że się jest pod władzą brzydkiej zmory: piętrzą się dookoła wieże oblężnicze, na których brak katapult, sterczą ogromne słupy nie mające żadnej architektonicznej linii, zasłaniają przepiękny widok Sekwany niedorzeczne wycięte z papy, zębate i poszczerbione dekoracje z kiepskiego teatra".





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!