PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Białystok: radni PiS chcą szerszego udostępnienia buspasów w mieście

  • PAP/JS    18 maja 2018 - 21:50
Białystok: radni PiS chcą szerszego udostępnienia buspasów w mieście
(fot. pixabay.com)

Białostoccy radni PiS chcą, by z buspasów w mieście mogły korzystać również m.in. taksówki, samochody przewożące niepełnosprawnych czy karetki pogotowia. Chcą również zgody na zwykłe auta pod warunkiem, iż jadą nimi co najmniej trzy osoby. Liczą, że prezydent zgodzi się na taką zmianę.




  • Uważają też, że zaproponowane zmiany przyniosą korzyści społeczne i wpłyną pozytywnie na środowisko
  • Radni uważają, że to rozwiązanie, które nie będzie uciążliwe dla miejskich autobusów, których częstotliwość pojawiania się na buspasach szacują na kilkanaście pojazdów na godzinę.
  • Rzeczniczka prezydenta Białegostoku Urszula Mirończuk zwraca uwagę, że tego typu rozwiązania są wprowadzane tam, gdzie tzw. godziny szczytu są długie i uliczne korki są rzeczywiście dużą uciążliwością, a - w ocenie władz miasta - w Białymstoku takiej skali problemu nie ma.

Radni PiS mają w Radzie Miasta Białystok samodzielną większość. W piątek (18 maja) przedstawili dziennikarzom projekt stanowiska dotyczącego zmian w korzystaniu z buspasów na miejskich ulicach, które zamierzają przyjąć na najbliższej sesji 21 maja.

Buspasy, czyli pasy ruchu przeznaczone wyłącznie dla ruchu miejskich (ewentualnie regionalnych) autobusów, są na kilku najważniejszych ulicach w centrum Białegostoku. Tylko na jednej z nich dopuszczono ruch taksówek, na pozostałych nawet one nie mogą z tych pasów korzystać.

Teraz radni PiS chcą zobowiązać prezydenta Białegostoku, by magistrat (zarządca dróg) zgodził się na udostępnienie buspasów również dla ruchu oznakowanych pojazdów przewożących niepełnosprawnych, motocykli i motorowerów, taksówek, karetek pogotowia a nawet pozostałym pojazdom pod warunkiem, że jadą nimi co najmniej trzy osoby (kierowca plus minimum dwóch pasażerów).

Jak mówią, chcą rozwiązań analogicznych do innych polskich lub europejskich miast. Radni uważają, że to rozwiązanie, które nie będzie uciążliwe dla miejskich autobusów, których częstotliwość pojawiania się na buspasach szacują na kilkanaście pojazdów na godzinę. "Rodzi to wątpliwości czy - pomimo poniesienia ogromnych nakładów na budowę i remont dróg, na których wydzielono buspasy - są one wykorzystywane efektywnie i z pożytkiem dla mieszkańców Białegostoku" - pytają w stanowisku.

Uważają też, że zaproponowane zmiany przyniosą korzyści społeczne i wpłyną pozytywnie na środowisko: czas przejazdu wielu pojazdów skróci się, zmniejszą się korki na głównych ulicach, mniejsze będzie zanieczyszczenie powietrza spalinami aut w tych korkach stojących.

"Nasze stanowisko jest odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które od dłuższego czasu są kierowane do radnych" - mówił przewodniczący klubu radnych PiS Henryk Dębowski. Podawał przykłady takiego szerszego wykorzystywania buspasów m.in. w Warszawie, Łodzi czy Wrocławiu; radni pokazywali zdjęcia oznaczeń buspasów z innych miast.

"Uważamy, że rozwiązanie z innych polskich miasta jeden plus dwa, czyli kierowca i dwóch pasażerów, jest czymś naturalnym" - dodał radny Piotr Jankowski. Przywoływał stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, według którego nie ma przeszkód prawnych, by z buspasów korzystali też motocykliści. "Dzisiaj buspasy stoją tak naprawdę puste. Jeśli możemy na tę wolną przestrzeń wyprowadzić te pojazdy uprzywilejowane, to naprawdę będzie to krok w dobrym kierunku" - dodał Jankowski.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.