PARTNER PORTALU
  • BGK

Bytom: Ruszyły banki wolontariatu i usług sąsiedzkich

  • PAP/JS    27 listopada 2017 - 18:53
Bytom: Ruszyły banki wolontariatu i usług sąsiedzkich
Oba banki - mające służyć aktywizowaniu współpracy mieszkańców w codziennych sprawach (fot. pixabay.com)

Bank wolontariatu i bank wzajemnych usług sąsiedzkich – to kolejne projekty społeczne uruchomione w ramach pilotażu rewitalizacji w Bytomiu. Od wiosny w mieście działają punkty informacyjne; od wakacji trwają spotkania zmierzające do planowania procesu rewitalizacji.




• Aby zgłosić swoje usługi i potrzeby w ramach banku wolontariatu i pomocy sąsiedzkiej, należy wypełnić specjalny formularz i określić swoje potrzeby i możliwości pomocy.

• Katalog działań jest duży, począwszy od pomocy w zakupach poprzez wspólne spędzanie czasu, korepetycje czy pomoc w zorganizowaniu imprezy rodzinnej, po drobne remonty.

Oba banki - mające służyć aktywizowaniu współpracy mieszkańców w codziennych sprawach - koordynuje miejscowa fundacja Klub Kontra. Od wiosny rozwija ona działalność stałego punktu informacji, m.in. dla zainteresowanych składaniem wniosków o dofinansowanie projektów związanych z rewitalizacją Bytomia.

Banki oraz punkt to niektóre elementy bytomskiego pilotażowego projektu rewitalizacji, koordynowanego przez Ministerstwo Rozwoju. Chodzi o wypracowanie modelowych działań, będących swego rodzaju testem na rozwiązanie problemów występujących na obszarach zdegradowanych.

O uruchomieniu banków poinformował bytomski samorząd. Bank wzajemnych usług sąsiedzkich dotyczy wymiany usług wyłącznie między osobami fizycznymi, natomiast bank wolontariatu adresowany jest do osób chcących pracować na rzecz konkretnej instytucji, która w myśl przepisów może korzystać z pracy wolontariuszy (np. organizacja pozarządowa).

"Na początek postawiliśmy na wzajemną pomoc sąsiedzką, a więc działanie w obrębie swojego miejsca zamieszkania" - powiedziała Klaudia Marcisz z Klubu Kontra. Jak zaznaczyła, taki bank, choć w nieoficjalnej formie, działa już wśród bytomian; usług do wymiany nie brakuje, pozostaje jedynie kwestia zachęcenia ludzi do skorzystania z tej propozycji.

"Mamy świadomość, że początki mogą być trudne ze względu na brak zaufania, lęk przed otwarciem drzwi sąsiadowi czy wolontariuszowi. Jesteśmy jednak dobrej myśli" - oceniła Marcisz.

Aby zgłosić swoje usługi i potrzeby w ramach banku wolontariatu i pomocy sąsiedzkiej, należy wypełnić specjalny formularz i określić swoje potrzeby i możliwości pomocy. Katalog działań jest duży, począwszy od pomocy w zakupach poprzez wspólne spędzanie czasu, korepetycje czy pomoc w zorganizowaniu imprezy rodzinnej, po drobne remonty.

By zachęcić mieszkańców do udziału w projekcie, organizowane są spotkania, na których promowane są obydwie inicjatywy. Do dyspozycji mieszkańców są również punkt informacyjny w bytomskim Teatrze Rozbark, działający cztery godziny dziennie przez pięć dni w tygodniu, a także dostępny praktycznie przez cały tydzień telefon komórkowy 506 402 929.

Utworzenie obu banków realizowane będzie do grudnia br. w ramach miejskiego zamówienia na: "Prowadzenie w 2017 r. stałego punktu informacyjnego dla obszaru rewitalizacji oraz działań doradczych i szkoleniowych dla interesariuszy rewitalizacji".

Od lipca natomiast w Bytomiu odbywają się warsztaty zmierzające do zaplanowania - razem z mieszkańcami - przestrzeni w kwartałach pilotażu rewitalizacji. Działania te prowadzą wyłonione w koordynowanych przez miasto przetargach: Stowarzyszenie Towarzystwo Urbanistów Polskich, Fundacja Napraw Sobie Miasto oraz firma Centrum Doradztwa Strategicznego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.