PARTNER PORTALU
  • BGK

CBOS: telewizja była najpopularniejszym źródłem informacji o kandydatach w wyborach parlamentarnych

  • PAP    5 grudnia 2019 - 11:13

Najpopularniejszym źródłem informacji o kandydatach w ostatnich wyborach parlamentarnych były programy informacyjne i publicystyczne w telewizji - 70 proc. wskazań, a także reklamy wyborcze w radiu i telewizji - 55 proc. wskazań - wynika z sondażu CBOS.




CBOS w sondażu przeprowadzonym po wyborach do Sejmu i Senatu zapytał badanych, skąd czerpali informacje o komitetach wyborczych i kandydatach oraz czy angażowali się w ciągu miesiąca poprzedzającego wybory w polityczną aktywność online.

Najpopularniejszym źródłem informacji o komitetach i kandydatach były programy informacyjne i publicystyczne emitowane w telewizji - 70 proc. wskazań (w porównaniu z kampanią przed wyborami parlamentarnymi w listopadzie 2015 r. - spadek o 9 punktów procentowych) a także reklamy wyborcze w radiu i telewizji - 55 proc. wskazań (spadek o 1 punkt procentowy).

Rzadziej były to radiowe audycje o tematyce politycznej (42 proc., spadek o 7 punktów procentowych), a w jeszcze mniejszej mierze - artykuły w gazetach i czasopismach (30 proc., spadek o 12 punktów procentowych)).

31 proc. reespondentów (spadek o punkt procentowy) zadeklarowało, że informacje o komitetach i kandydatach startujących w wyborach do Sejmu i Senatu czerpało z internetu. 41 proc. (spadek o 7 punktów procentowych) wskazało, że czerpało informacje z ulotek, plakatów i billboardów. Również 41 proc. zadeklarowało, że dowiadywało się o kampanii wyborczej od znajomych i członków rodziny (spadek o 12 punktów procentowych).

7 proc. zadeklarowało, że wiedzę o kandydatach miało z indywidualnych rozmów z kandydatami (bez zmian), a 4 proc. z wieców i spotkań wyborczych, w których uczestniczyli (wzrost o punkt procentowy).

10 proc. badanych nie zetknęło się z żadnymi źródłami informacji spośród wymienionych w sondażu. Przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi w 2015 roku do tej grupy zaliczało się 8 proc. respondentów.

Ci, którzy mieli styczność z kampanią, czerpali wiedzę przeciętnie z 3-4 źródeł (średnia = 3,56 wobec 4,14 w 2015 roku). Poza zasięgiem kampanii najczęściej pozostawali badani nieinteresujący się polityką (33 proc.), niemający sprecyzowanych poglądów politycznych (25 proc.) oraz najsłabiej wykształceni (17 proc.).

Brak styczności z kampanią przekłada się na absencję wyborczą: wśród osób deklarujących, że nie głosowały, odsetek badanych, którzy nie zetknęli się z żadnym źródłem informacji na temat wyborów, jest niemal sześciokrotnie wyższy niż wśród głosujących (28 proc. wobec 5 proc.). Większość osób niemających styczności z kampanią nie poszła do urn (62 proc. wobec 37 proc., które zagłosowały).

Pozyskiwaniem informacji wyborczych z internetu wyróżniają się młodsi respondenci, mający mniej niż 45 lat (39 proc.), a szczególnie najmłodsi w wieku 18-24 lata - 59 proc. Najmłodsi w większym stopniu niż pozostali dowiadywali się o kandydatach i komitetach od znajomych i członków rodziny (57 proc.) oraz z billboardów, plakatów i ulotek 56 proc.

Rzadziej natomiast niż pozostali sięgali w tym celu do tradycyjnych mediów, takich jak telewizja, radio czy prasa. Dominująca pod tym względem rola telewizji najbardziej wyraźna jest w przypadku starszych respondentów, zwłaszcza mających 65 lat i więcej; 83 proc. z nich zadeklarowało, że wiedzę o kandydatach czerpało z programów informacyjnych i publicystycznych w telewizji.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.