PARTNER PORTALU
  • BGK

Centrum im. Adama Smitha przed wyborami samorządowymi: Polacy nie znają kandydatów, ani programów

  • MIW    19 października 2018 - 10:13
Centrum im. Adama Smitha przed wyborami samorządowymi: Polacy nie znają kandydatów, ani programów
Udział w wyborach samorządowym zadeklarowało 64 proc. osób, które wzięły udział w badaniu Centrum im. Adama Smitha. (fot. mat. PKW)

Udział w wyborach samorządowych zadeklarowało 64 proc. osób, które wzięły udział w badaniu Centrum im. Adama Smitha. Znaczna część z nich jednak zamierza głosować nie „za”, ale „przeciwko”. Prawie jedna trzecia badanych przyznała, że pójdzie do urny, aby nie dopuścić kogoś do władzy.




  • Przeszło jedna czwarta ankietowanych zapowiada, że pójdzie do urn, aby nie dopuścić do władzy osób, które – zdaniem badanych – się do tego nie nadają.
  • Ponad połowa z badanych przyznała, że ich wiedza na temat kandydatów w wyborach, a także programów wyborczych jest niewielka, bądź zgoła żadna.
  • Jednocześnie respondenci stwierdzili, że tym, co może ich w największym stopniu przekonać do głosowania do danego kandydata jest jego program wyborczy.

Badanie Centrum im. Adama Smitha zostało przeprowadzone na panelu Ariadna między 12 a 15 października.

Czytaj: Wybory samorządowe 2018: wyniki, przebieg, frekwencja. Relacja na żywo z wyborów 2018

Jak wynika z badania do urn nie pójdzie co czwarty badany. Głosować natomiast zamierza (przynajmniej tak deklaruje) 64 proc. badanych. Nieco częściej wolę wybrania się do lokali wyborczych sygnalizują mieszkańcy miast niż wsi (najczęściej miast małych i średnich, gdzie taką odpowiedź wskazało 68 proc. badanych).

Jako główny powód udziału w wyborach 60 proc. ankietowanych wskazało chęć poparcia kandydata, który – zdaniem badanego – nadaje się do objęcia funkcji w samorządzie. Co ciekawe jednak aż 27 proc. chce pójść do urn, by nie dopuścić do objęcia funkcji przez osobę, która – jak uważa – się do tego nie nadaje. Zamiar głosowania negatywnego nieco częściej wskazywali zwolennicy Koalicji Obywatelskiej (26 proc.) niż Zjednoczonej Prawicy (23 proc.).

- Kampanie samorządowe powinny być dedykowane tematom lokalnym i problemom społeczności, jednakże trwające w tle a właściwie na pierwszym planie boje partyjne, które obserwowaliśmy szczególnie na arenach dużych miast sprawiły, że atmosfera tej walki jest bardzo widoczna w motywacjach wyborczych do głosowania negatywnego – komentuje Anna Gołębicka, ekspert Centrum im. Adama Smitha.

- Zwolennicy dwóch najpopularniejszych partii myślą identycznie o przeciwnikach i dlatego ich motywacja do udziału w głosowaniu jest podobna - dodaje Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha.

Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu przyznała, że ich wiedza na temat kandydatów w wyborach jest niewielka, bądź zgoła żadna (w sumie przyznało się do tego 59 proc. badanych). Dobrą lub bardzo dobrą wiedzę o kandydatach zadeklarowało jedynie 41 proc. badanych (częściej wiedzę o kandydatach deklarowali zwolennicy Zjednoczonej Prawicy aniżeli Koalicji Obywatelskiej). Poziom wiedzy na temat programów wyborczych jest niemal bliźniaczym odbiciem widzu o samych kandydatach – tzn. ponad 60 proc. nie wie na ten temat nic albo prawie nic. Wiedzą o programie wyborczym swojego kandydata może pochwalić się jedynie niespełna 40 proc. ankietowanych (tutaj też widoczna jest przewaga zwolenników Zjednoczonej Prawicy).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.