PARTNER PORTALU
  • BGK

Chmura szansą dla małych samorządów

  • Adam Sofuł    20 grudnia 2018 - 11:24
Chmura szansą dla małych samorządów
Celem informatyzacji samorządów powinna być poprawa jakości usług publicznych. (fot. Pixabay)

– Przy wdrażaniu rozwiązań cyfrowych trzeba pamiętać o tym, że cyfryzacja powinna być narzędziem, a nie celem samym w sobie. W przypadku samorządów takim celem jest poprawa jakości usług publicznych – mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Paweł Tomczak, dyrektor Związku Gmin Wiejskich RP.




  • Nie próbujmy wdrażać na siłę pewnych rozwiązań. Cyfryzacja nie jest celem samym w sobie – twierdzi Paweł Tomczak.
  • Jego zdaniem w przypadku mniej zurbanizowanych rejonów problemem może być znalezienie wykonawców infrastruktury.
  • Rozwiązaniem dla najmniejszych gmin mogą być technologie chmurowe.


Ostatnie lata to duże nakłady na informatyzację. Jak wygląda ten proces z punktu widzenia gmin wiejskich? Czy cyfryzacja trafiła pod strzechy? Jakie są podstawowe bariery tego procesu?


Paweł Tomczak: - Procesy cyfryzacji oczywiście postępują, chociaż gminy wiejskie mają pewną swoją specyfikę. Ważne, żeby zawsze przy wdrażaniu rozwiązań cyfrowych pamiętać o tym, że cyfryzacja powinna być narzędziem, a nie celem samym w sobie. W przypadku samorządów takim celem jest poprawa jakości usług publicznych. W dużych miastach nakłady na systemy informatyczne dzięki efektowi skali są wykorzystywane efektywniej. W małych samorządach koszty, chociaż nominalnie mniejsze niż w dużych ośrodkach, mogą być problemem.

Zobacz też: Cyfryzacja bibliotek szkolnych zwiększy poziom czytelnictwa wśród uczniów?

Rodzi się zatem pytanie – a może cyfryzacje w przypadku niektórych procesów w mniejszych gminach sobie odpuścić? Małe samorządy są bardziej dostępne dla mieszkańców i wiele rzeczy można załatwić od ręki bez skomplikowanych systemów informatycznych. Nie próbujmy na siłę wdrażać pewnych rozwiązań. To jest też kwestia przyzwyczajeń i to nie tylko urzędników, ale i klientów. To też pewne tradycje – w środowiskach wiejskich jest przyzwyczajenie, że sprawę załatwia się z człowiekiem, a nie z maszyną.

Zobacz też: Cyfryzacja szkół: ponad 300 placówek w dolnośląskim i lubelskim zyska dostęp do sieci

Patrzmy też na możliwości mniejszych samorządów. W wielu z nich barierą może być brak fachowców, którzy serwisowaliby wdrożone systemy. Może pewnym wyjściem mogłyby być rozwiązania chmurowe i outsourcing takich usług, ale tu z kolei możemy mieć problem z jakością łączy internetowych, bo ta technologia jest pod tym względem dość wymagająca.

Właśnie, jak wygląda dostępność do internetu?

- Mamy wciąż oczywiście białe plamy, czyli obszary, gdzie internet nie jest dostępny lub jego jakość pozostawia wiele do życzenia. Musimy się jednak też zastanowić, czy wszystkie te białe plamy wypełniać. Żaden kraj na świecie nie ma doskonałej łączności z internetem na 100 proc. terytorium. Oczywiście jednak należy zakres tych „białych plam” minimalizować.

Przypomnijmy bowiem, że cała obserwowana obecnie rewolucja cyfrowa była dedykowana dla obszarów peryferyjnych i miała umożliwić łatwiejszy dostęp do urzędów, możliwość zdalnego załatwiania niektórych spraw. Ten dystans się skraca.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Bogdan, 2018-12-27 23:53:33

    Szczególnie ciekawie robi się w przypadku najmniejszej gminy w kraju (miejskiej!) czyli Górowo Iławeckie, sprawdźcie sami!! Zamiast postawić na system outsourcing do obsługi transmisji obrad radnych, UM postanowił kupić osobny samodzielny system...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.