PARTNER PORTALU
  • BGK

Częstochowa: Apel o bezpłatną A1 i lepsze połączenie gmin

  • PAP/JS    20 lipca 2017 - 18:06
Częstochowa: Apel o bezpłatną A1 i lepsze połączenie gmin
Jak wyjaśniał podczas prezentacji listu prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, nowy odcinek autostrady "nie tylko da coś mieszkańcom, ale też coś im zabierze" (fot.fotolia)

Apel o fundusze na lepsze połączenie gmin subregionu północnego woj. śląskiego z węzłami powstającej autostrady A1 Częstochowa – Tuszyn, a także o bezpłatny przejazd jej odcinkiem wokół Częstochowy – skierowali do ministra infrastruktury tamtejsi samorządowcy.




• To ponowienie i rozszerzenie kwietniowego wystąpienia prezydenta Częstochowy ws. zapewnienia bezpłatnego przejazdu powstającą autostradową obwodnicą tego miasta.

• Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało wówczas, że nie zapadła decyzja o dostosowaniu do poboru opłat powstającego odcinka autostrady A1, a bez niej nie będzie tam pobierana opłata za przejazd pojazdów do 3,5 tony.

Choć od tamtego czasu nie pojawiły się nowe informacje na ten temat, samorządowcy z Częstochowy, a także z okolicznych gmin i powiatów - zrzeszeni w Zgromadzeniu Ogólnym Regionalnych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Północnego (woj. śląskiego - red) - zdecydowali o kolejnym liście do ministra.

Kontekstem jest m.in. niedawna zgoda ministerstwa, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła przetargi na budowę odcinków A1 na północ od Częstochowy (przetargi na łącznie 81 km autostrady od Tuszyna do Częstochowy ruszyły 30 czerwca br.). Powstaną one w śladzie zbudowanej w latach 80. ub. wieku A1 od Tuszyna do Piotrkowa, a dalej - również istniejącej drogi krajowej nr 1.

Jak wyjaśniał podczas prezentacji listu prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, nowy odcinek autostrady "nie tylko da coś mieszkańcom, ale też coś im zabierze: swobodny, bezpłatny dostęp do drogi krajowej". "Żeby te tereny nie zostały odcięte, jest potrzebna sieć dróg, która lepiej skomunikuje je z węzłami autostradowymi" - uznał.

W liście samorządowcy wnioskują m.in. o "zapewnienie środków na budowę infrastruktury drogowej umożliwiającej lepsze połączenie gmin subregionu z węzłami planowanego odcinka autostrady". Jak przekonują, problemem jest obecny brak alternatywnych połączeń na linii północ-południe, dostosowanych do obsługi ruchu wzdłuż nowego odcinka autostrady.

"Zmiana kategorii i specyfiki trasy na północ od Częstochowy może oznaczać liczne problemy i niedogodności dla mieszkańców subregionu, którzy chcąc skorzystać z nowej autostrady, będą musieli tracić czas i paliwo, aby - nadkładając dużo kilometrów - dotrzeć do najbliższego wjazdu na A1" - akcentują sygnatariusze listu, odwołując się też do pogorszenia dostępności komunikacyjnej terenów inwestycyjnych gmin leżących wzdłuż nowego odcinka A1.

Samorządowcy ponownie apelują też, aby autostradowa obwodnica Częstochowy była bezpłatna. Wskazują, że miasto to z ościennymi gminami tworzy blisko 300-tysięczną aglomerację, która - mimo inwestycji w ostatnich latach - wciąż boryka się z utrudnieniami w ruchu. Przekonują, że ewentualny pobór opłat na obwodnicy zniweluje pozytywny efekt jej powstania w tym zakresie; akcentują też, że obwodnice dużych miast są w Polsce bezpłatne.

Pod listem - obok prezydenta Częstochowy - podpisali się starostowie powiatów: częstochowskiego, myszkowskiego i kłobuckiego, burmistrzowie: Kłobucka, Myszkowa, Blachowni, Krzepic, Koniecpola, Koziegłów i Żarek, a także wójtowie gmin: Dąbrowa Zielona, Janów, Kamienica Polska, Kłomnice, Konopiska, Kruszyna, Lelów, Lipie, Miedźno, Mstów, Mykanów, Niegowa, Olsztyn, Opatów, Panki, Poczesna, Popów, Poraj, Przyrów, Przystajń, Rędziny, Starcza i Wręczyca Wielka.

Samorządy te współtworzą zgromadzenie ogólne RIT subregionu północnego, powołane dla koordynacji jednego z narzędzi wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - skierowanego na poziom lokalny. W większości województw lokalne samorządy centralnych ich części przygotowują komponent tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Podobnie jest w woj. śląskim, gdzie ZIT dotyczą największego subregionu centralnego. Dodatkowo funkcjonują tam jednak też RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne - obejmujące trzy pozostałe subregiony.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • r4K, 2017-07-21 12:46:20

    Może też bilet zerowy, jak na autostradowej obwodnicy Gliwic.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.